Gå til innhold

Trenger jeg og grunne hele bilen?

Ranger emnet

driftking1

Anbefalte innlegg

Hei :)

jeg har en golf 3 som er blitt lakka med sprayboks,( svart )

dette har jeg pussa ned nå og har grunna HELE bilen.. Lurer da på om dette var unødvendig? og grunne hele bilen? :)

Vil det bli noen forskjell om jeg bare grunner der jeg har sparkla og sant eller blir det bedre om jeg grunner hele bilen sann jeg har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
hmm, halve bilen er grunna nåå.. Men lurer på om det virkelig var nødvendig?

panseret,bakfanger,framfanger og inni dørkarmene er det grunnet.. Er det mindre stress og pusse den ned og bare grunne der jeg har sparkla osv. enn og grunne hele bilen for og så pusse ned?

Tja, selv ville jeg kun grunnet det som er nødvendig, om jeg skulle omlakkere bilen i en annen farge så ville jeg grunnet hele bilen med lys/mørk/grå grunning spørrs om hvilken farge du skal ha på bilen deretter.

Grunn minst mulig, lettere og lakkere en tilstøtende del og flekke ut fargen der så slipper man fargeforskjell, det du har gjort nå gjør sånn du må legge base/farge på delene du har grunnet eller evt området om det går ann og flekke den ett sted hvor det er tynt / lite visende eller små flater.

For du trenger kun og legge klarlakk der du ikke har slipt, så klut over døren med våt-klut, pasta med ett mildt slipemiddel som kun river opp klarlakken og da trenger du ikke og legge baselakk/farge der, ring og hør med ødegård lakk :) Deretter legger du base på litt av døren, skaff noe "blender" som du flekker ut la med fargen også legger du klarlakk resten, husk og ikke legg base heile veien på tilstøtende deler :)

Audi A4 Avant 1999 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det skal brukes lastebilakk på denne bilen så det kommer ikke til og bli lagt noe klarlakk utenpå.. bilen er grå men skal bli blå :) grunninga jeg fekk var beregna til at bilen skulle bli blå eller åssen jeg skal si det.. Men du ville altså grunna hele bilen om jeg skal skifte farge? Grunne hele bilen også pusse ned hele bilen så lakkere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det skal brukes lastebilakk på denne bilen så det kommer ikke til og bli lagt noe klarlakk utenpå.. bilen er grå men skal bli blå :) grunninga jeg fekk var beregna til at bilen skulle bli blå eller åssen jeg skal si det.. Men du ville altså grunna hele bilen om jeg skal skifte farge? Grunne hele bilen også pusse ned hele bilen så lakkere? :)

Jeg ville grunnet hele bilen for og få en annen farge på underlage om jeg skulle lakke den til en annen farge igjen.

F.eks Jeg har en hvit bil som skal bli svart eller en annen mørk farge, da ville jeg lagt svart grunning for og få en annen farge på underlaget så den andre fargen ikke skinner igjennom, men grå grunning skal funke greit til blå farge, spørrs om den er veldig mørk eller ikke :)

Og ja jeg ville stort sett grunnet hele bilen om jeg skulle skifte farge på en bil hvor jeg var usikker på om lakken ville dekke den fargen som er der fra før, greit for og få en fin shine på bilen og fjerne evt små riper, steinsprut og andre skader, også slipt grunningen deretter, det kan bli litt jobb med slipingen av grunningen men har du en maskin med vanlig høvel på, så høvl over grunningen med 320 papir, og ta med vanlig rodell maskin med 500 resten, bruk 500 for hånd fra ødegård ( Hvit ark ) der du ikke kommer til.

Det hvite arker med 500 koning fra ødegård er ganske mye finere enn de vanlige 500 papiren du får, så 500 ark vil ikke lage noen riper men om du bruker 500 som du skal bruke på maskin så vil det lage riper.

Med hvitt ark P500 mener jeg : http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=754&product=8056

Det er finere ark enn de vanlige P500 du bruker på rondell maskiner o.l :)

Audi A4 Avant 1999 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskeligt å si om hele bilen må grunnes, eller om det bare trengs å grunne deler siden vi ikke har sett hvordan underlaget ser ut.

Er det slipegrunning du har brukt, eller vått i vått grunning ? noen farger skal ha fargetilpasset grunning, og det er som regel en vått i vått grunning.

Hvilket merke lakk bruker du, og hvilket merke grunning ?

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på underlaget om du trenger å grunne eller ikke.

Hvis basefargen på delen(e) er urørt, altså at det ikke er sparklet eller slipt igjennom klarlakken så skal du ikke trenge å grunne før du lakkerer det.

Så lenge klarlakken ikke er slipt med noe særlig grovere enn P800 skal fargen se helt fin ut når du legger ny klarlakk over :)

Den som har begge beina på jorda, står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider