Gå til innhold

Single point vs multi point injection?

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på single point og multi point injection?

Hva er fordelene med multi point kontra single point og gir det merkbar bedre ytelse?

 

Har tidligere hatt en 91' Polo med 1,3 bensinmotor med multipoint injection, til girkassa tok kvelden og jeg kjøpe meg en ny en. Da en ny Polo, denne også med 1,3 bensinmotor men den hadde single point injection. (Bilene er de samme og motorene er de samme så vidt jeg vet)

 

Jeg merker ganske stor forskjell på disse motorene selv om de er de samme bortsett fra injection systemet, da den som har single point er vesentlig slappere og treigere.. Lurer også på om det er mulig med enkle grep å bygge om motoren til en multi point isåfall på disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller single point har en insprøytningsdyse, mens multi har en pr sylinder;) alle med gasspjeld.

tror ikke de er noe god ide å begynne å bygge om, vist du ikke har komplet delemotor og motorstyring.

vil antagelig også øke drivstof forbruket ved å bygge om til single..

blir et steg tilbake egentlig..

ville nok fungert enda bedre med en god gammel forgasser, men blit litt feil å gjøre for et par hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singelpoint - enkeltpunkt - TBI - Innsprøytning ved ett enkelt punkt, som oftest lokalisert til rett ved gassspjeldet.

 

Multipoint - flerpunkt - En innsprøytningsdyse per sylinder, normalt plassert i nærhet til ventilen.

 

singelpunktinnsprøytning er vel ofte kalt fattigmannsinnsprøytning, og er rett og slett innsprøytning plassert i en forgasserlignende del, og drar med alle ulempene til forgasser omtrent.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller single point har en insprøytningsdyse, mens multi har en pr sylinder;) alle med gasspjeld.

tror ikke de er noe god ide å begynne å bygge om, vist du ikke har komplet delemotor og motorstyring.

vil antagelig også øke drivstof forbruket ved å bygge om til single..

blir et steg tilbake egentlig..

ville nok fungert enda bedre med en god gammel forgasser, men blit litt feil å gjøre for et par hk...

 

Nei det er omvendt.. Bygge om fra single til multi.

Har en komplett motor med multipoint som skal kastes, så hvis det ikke var noe stor jobb kunne jeg tatt det jeg trengte fra den for å bygge om den som har singlepoint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er omvendt.. Bygge om fra single til multi.

Har en komplett motor med multipoint som skal kastes, så hvis det ikke var noe stor jobb kunne jeg tatt det jeg trengte fra den for å bygge om den som har singlepoint.

 

ahh ok sorry... går kanskje det, men spørs om dysene siter i toppen på multi kanskje? da blir ikke det så greit. muligt jeg husker feil nå..

men blir uanset endel styr med ledningsnett og diverse følere osv.

klart ingenting er umuligt, men blir fort mye jobb da..

sikker på at det ikke er noe galt med singlepoint enheten din da? siden den går så dårlig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår