Fridjow Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 Kunne noen kyndige gi meg en innføring i hva som skjer hvis jeg bytter til en vassere kam og kam drev? Er det for at ventilen skal åpne mer presist i forhold til effekt og tening ? og/ eller er det mer? På forhånd takk?:) Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 er for å få høyere løft, og de mest optimale åpne og lukketider på ventilene i forhold til hvordan karakter du vil motorn din skal ha. med justerbart drev får du finjustert det ytterlig. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 Drev er det samme, bare man kan få de justerbare så det blir enklere å gjøre små justeringer. Pluss at de gjerne er laget lettere enn originale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2004 De har nemlig begge på kollevold til min kjære uno. Er det mye og hente? Klarer nok og bytte dette selv, men justere det?? Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 Jeg skifta etter mye om og men registerreima selv(jeg hadde av toppen og kammen også bl.a.). Kollegaene mine lurte på om dette var noe å begynne med selv. Men jeg kjøpte meg Haynesbok og gikk igang, uten å ha løsna så mye som et toppdeksel før. Å time inn kammen(og dieselpumpa på min) er ikke noe vanskelig, det er "bare" å vite hva du gjør. Nå føler jeg meg helt guru på motorer øhh... Neida, det er bare å bruke hodet, men jeg skal innrømme jeg var litt nervøs før jeg vred om nøkkelen ETTER å ha rotert motoren minst 3 omdreininger og trippelsjekka timingen :-D Det gikk bra! Hele greia er selvforklarende så fort du står og glaner bak dekslene! Lykke til! :-) mvh Trond Viggo c",) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 Originally posted by Skody Jeg skifta etter mye om og men registerreima selv(jeg hadde av toppen og kammen også bl.a.). Kollegaene mine lurte på om dette var noe å begynne med selv. Men jeg kjøpte meg Haynesbok og gikk igang, uten å ha løsna så mye som et toppdeksel før. Å time inn kammen(og dieselpumpa på min) er ikke noe vanskelig, det er "bare" å vite hva du gjør. Nå føler jeg meg helt guru på motorer øhh... Neida, det er bare å bruke hodet, men jeg skal innrømme jeg var litt nervøs før jeg vred om nøkkelen ETTER å ha rotert motoren minst 3 omdreininger og trippelsjekka timingen :-D Det gikk bra! Hele greia er selvforklarende så fort du står og glaner bak dekslene! Lykke til! :-) mvh Trond Viggo c",) Takker! :D Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Februar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 du tjener vel ytterst lite på bare et justerbart kamdrev. fikk ikke med meg om du hadde bytta til kvassere kam? men instilling av justerbare/justerbart drev gir kanske bitte litt ekstra på en motor som allrede er påkosta mye, og instilling foregår ofte hos motorbygger på rullende landevei og justeres med micrometer (?). har du orginal kam er det bortkasta penger, har du kvasskam kan du kanskje tjene pittelitt litt ved å gjøre det selv.... Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Februar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 Justerbare kamdrev justeres med måleur og gradskive. Som skrevet tidligere så er det ikke så mye å hente på en std. motor med std. kam. Graskive får du med når du kjøper trimkam sett.(kentcams har hvertfall dette) Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2004 Har verken drev eller aksel. Bare vurderer. Kollevold hadde en omslipt kent kam. Hva enn det betyr Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Kent(eller KEN?) er en produsent. "ken cams"... omslipt. Da er den påsveiset mer masse, og så slipt "ned igjen" til ønsket profil/løft. Det er en fullgod metode, hvis den som gjør det er "fagmann"... Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 kent Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vil ha skyline Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Det er vel ikke så mye å hente på hestekrefter hvis det er det som gjelder.. Men du får vel et mye bedre drag over hele registeret og motoren blir mye hissigere (?) Har hørt at det kan være litt dumt med justerbart drev (sånn med skruer) fordi skruene har en tendens til å løsne(?) Dette er sånn som jeg har hørt men er ikke helt sikker.. Er vel bare til å passe på drvene litt og etterteite de en gang i blandt.. Siter [x] 2000 Topkart Yamaha 100 1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC [x] 1987 Fiat Croma Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by Vil ha skyline Det er vel ikke så mye å hente på hestekrefter hvis det er det som gjelder.. Men du får vel et mye bedre drag over hele registeret og motoren blir mye hissigere Sier litt imot deg selv der kanskje... Et mye bedre drag = mye bedre dreiemoment. Over hele registeret = Også på høyt turtall. Hva tror du det betyr for effekten i motoren at man har høyere dreiemoment på høyt turtall? Et godt eksempel på at det er en god ide å anskaffe justerbart kamdrev sammen med sintere kam evt planing av topplokk eller tykkere toppakning er den supra byggevideoen som ligger på mediaforumet en plass. Med drevene i nullstilling så åpnet innsugskammen 7 grader ETTER ØD istedenfor 8 grader FØR ØD som den skulle. Behøver ikke å være et geni for å skjønne at det har en del å si. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by Larsern Med drevene i nullstilling så åpnet innsugskammen 7 grader ETTER ØD istedenfor 8 grader FØR ØD som den skulle. Behøver ikke å være et geni for å skjønne at det har en del å si. Hva vil det si at kammene står i nullstilling ? Hvor mange grader kan man typisk justere på et justerbart kamdrev og hvor mange grader ca. vil en "tann" på registerreima tilsvare ? Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by arildh Hva vil det si at kammene står i nullstilling ? Hvor mange grader kan man typisk justere på et justerbart kamdrev og hvor mange grader ca. vil en "tann" på registerreima tilsvare ? Kamdrevene sto i nullstilling, altså slik de står orginalt. Del 360 på antall tenner på drevet, og vips. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.