Gå til innhold

Kamaksel/justerbart drev

Ranger emnet


Fridjow

Anbefalte innlegg

Jeg skifta etter mye om og men registerreima selv(jeg hadde av toppen og kammen også bl.a.). Kollegaene mine lurte på om dette var noe å begynne med selv.

 

Men jeg kjøpte meg Haynesbok og gikk igang, uten å ha løsna så mye som et toppdeksel før. Å time inn kammen(og dieselpumpa på min) er ikke noe vanskelig, det er "bare" å vite hva du gjør.

 

Nå føler jeg meg helt guru på motorer øhh... Neida, det er bare å bruke hodet, men jeg skal innrømme jeg var litt nervøs før jeg vred om nøkkelen ETTER å ha rotert motoren minst 3 omdreininger og trippelsjekka timingen :-D

 

Det gikk bra! Hele greia er selvforklarende så fort du står og glaner bak dekslene! Lykke til! :-)

 

mvh

Trond Viggo c",)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Jeg skifta etter mye om og men registerreima selv(jeg hadde av toppen og kammen også bl.a.). Kollegaene mine lurte på om dette var noe å begynne med selv.

 

Men jeg kjøpte meg Haynesbok og gikk igang, uten å ha løsna så mye som et toppdeksel før. Å time inn kammen(og dieselpumpa på min) er ikke noe vanskelig, det er "bare" å vite hva du gjør.

 

Nå føler jeg meg helt guru på motorer øhh... Neida, det er bare å bruke hodet, men jeg skal innrømme jeg var litt nervøs før jeg vred om nøkkelen ETTER å ha rotert motoren minst 3 omdreininger og trippelsjekka timingen :-D

 

Det gikk bra! Hele greia er selvforklarende så fort du står og glaner bak dekslene! Lykke til! :-)

 

mvh

Trond Viggo c",)

 

 

Takker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tjener vel ytterst lite på bare et justerbart kamdrev.

fikk ikke med meg om du hadde bytta til kvassere kam?

 

men instilling av justerbare/justerbart drev gir kanske bitte litt ekstra på en motor som allrede er påkosta mye, og instilling foregår ofte hos motorbygger på rullende landevei og justeres med micrometer (?).

 

har du orginal kam er det bortkasta penger, har du kvasskam kan du kanskje tjene pittelitt litt ved å gjøre det selv....

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerbare kamdrev justeres med måleur og gradskive. Som skrevet tidligere så er det ikke så mye å hente på en std. motor med std. kam.

Graskive får du med når du kjøper trimkam sett.(kentcams har hvertfall dette)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye å hente på hestekrefter hvis det er det som gjelder.. Men du får vel et mye bedre drag over hele registeret og motoren blir mye hissigere (?)

Har hørt at det kan være litt dumt med justerbart drev (sånn med skruer) fordi skruene har en tendens til å løsne(?) Dette er sånn som jeg har hørt men er ikke helt sikker.. Er vel bare til å passe på drvene litt og etterteite de en gang i blandt..

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vil ha skyline

Det er vel ikke så mye å hente på hestekrefter hvis det er det som gjelder.. Men du får vel et mye bedre drag over hele registeret og motoren blir mye hissigere

 

Sier litt imot deg selv der kanskje...

 

Et mye bedre drag = mye bedre dreiemoment.

Over hele registeret = Også på høyt turtall.

 

Hva tror du det betyr for effekten i motoren at man har høyere dreiemoment på høyt turtall?

 

Et godt eksempel på at det er en god ide å anskaffe justerbart kamdrev sammen med sintere kam evt planing av topplokk eller tykkere toppakning er den supra byggevideoen som ligger på mediaforumet en plass.

Med drevene i nullstilling så åpnet innsugskammen 7 grader ETTER ØD istedenfor 8 grader FØR ØD som den skulle. Behøver ikke å være et geni for å skjønne at det har en del å si.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Med drevene i nullstilling så åpnet innsugskammen 7 grader ETTER ØD istedenfor 8 grader FØR ØD som den skulle. Behøver ikke å være et geni for å skjønne at det har en del å si.

 

Hva vil det si at kammene står i nullstilling ?

Hvor mange grader kan man typisk justere på et justerbart kamdrev og hvor mange grader ca. vil en "tann" på registerreima tilsvare ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

Hva vil det si at kammene står i nullstilling ?

Hvor mange grader kan man typisk justere på et justerbart kamdrev og hvor mange grader ca. vil en "tann" på registerreima tilsvare ?

 

Kamdrevene sto i nullstilling, altså slik de står orginalt.

 

Del 360 på antall tenner på drevet, og vips.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår