Gå til innhold

Kamaksel/justerbart drev

Ranger emnet


Fridjow

Anbefalte innlegg

Originally posted by Larsern

 

Sier litt imot deg selv der kanskje...

 

Et mye bedre drag = mye bedre dreiemoment.

Over hele registeret = Også på høyt turtall.

 

Hva tror du det betyr for effekten i motoren at man har høyere dreiemoment på høyt turtall?

 

Et godt eksempel på at det er en god ide å anskaffe justerbart kamdrev sammen med sintere kam evt planing av topplokk eller tykkere toppakning er den supra byggevideoen som ligger på mediaforumet en plass.

Med drevene i nullstilling så åpnet innsugskammen 7 grader ETTER ØD istedenfor 8 grader FØR ØD som den skulle. Behøver ikke å være et geni for å skjønne at det har en del å si.

 

 

Planing av topp lokk? da blir det vel mindre volum?

Eller tykkere topp pakning, det må vel øke volum?

Hver hensikten, denne delen har jeg ikke fått helt grepet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

 

 

Planing av topp lokk? da blir det vel mindre volum?

Eller tykkere topp pakning, det må vel øke volum?

Hver hensikten, denne delen har jeg ikke fått helt grepet på.

 

Planing av topplokk: 1. Ligger i ordet få anleggsflatene plane og fine. 2. Tar man av mye, så øker kompresjonsforholdet.

 

Tykkere toppakning: Senker kompresjonsforholdet.

 

Slagvolumet forblir det samme da stemplet fortrenger samme mengde uansett.

Mindre volum i forbrenningsrom, og forholdet mellom slagvolum og forbrenningsrom blir større. Altså økt komp.forhold

Større volum i forbrenningsrom, og forskjellen mellom volumet i forbrenningsrommet og slagvolumet minker = senket kompforhold.

 

Sugemotorer har som regel god margin på komp forholdet, og kan med fordel økes litt.

 

Turbomotorer har lavere komp forhold siden turboen komprimerer blandingen allerede noe på forhånd.

Og kan trenge ytterligere senking av komp forhold hvis trykket skal mye opp.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skal øke lade trykket må jeg enten få lav komp stempler eller få tykkerer pakkning?

Men målet med og øke lade trykket er vel for og få høyere trykk i forbrennings kammeret?

Hvis man da setter på tykkerer pakning må vel dette motvirke det

det at man har økt ladetrykket?

Vet at det ikke er sånn, men det som høres logisk ut for meg må jo være økt ladetrykk, høy komp stempler, tynn pakning, høvlet topp?

Da får man jo høyest mulig trykk?

Eller er det mengden luft viktigere enn trykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

Så hvis jeg skal øke lade trykket må jeg enten få lav komp stempler eller få tykkerer pakkning?

Men målet med og øke lade trykket er vel for og få høyere trykk i forbrennings kammeret?

Hvis man da setter på tykkerer pakning må vel dette motvirke det

det at man har økt ladetrykket?

Vet at det ikke er sånn, men det som høres logisk ut for meg må jo være økt ladetrykk, høy komp stempler, tynn pakning, høvlet topp?

Da får man jo høyest mulig trykk?

Eller er det mengden luft viktigere enn trykket?

Du får seff høyest mulig trykk/komp da, men alt med måte!Når du får for mye av noe må noe gi etter, pakning, stempler, råder etc... Derfor må du redusere på noe.Hvis du forsterker en del vil en annen del ryke. Og hvis du smører på med tykke stempler og råder vil det gi større masse, og da er det turtallet det går utover... osv...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trykket for høyt, får man ukontrollert forbrenning og tenningsbank.

All trimming går i hovedsak ut på å få mest mulig oksygen inn i sylinderen, seff med tilhørende mengde drivstoff. Deretter skal det forbrennes kontrollert uten at forbrenningtrykket blir så høyt at det detonerer og banker.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

Vet at det ikke er sånn, men det som høres logisk ut for meg må jo være økt ladetrykk, høy komp stempler, tynn pakning, høvlet topp?

Da får man jo høyest mulig trykk?

Eller er det mengden luft viktigere enn trykket?

 

heller økt ladetrykk, lav komp, gjerne 2-3 lags pakning og planet topp. Med for høy komp detonerer ting bare og det er faaaali det ;)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

Kunne noen kyndige gi meg en innføring i hva som skjer hvis jeg bytter til en vassere kam og kam drev?

 

Er det for at ventilen skal åpne mer presist i forhold til effekt og tening ? og/ eller er det mer?

 

På forhånd takk?:)

uno 70 kam er brukt som trim kam i uno turbo.. billig og bra..

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår