Fridjow Skrevet Februar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by Larsern Sier litt imot deg selv der kanskje... Et mye bedre drag = mye bedre dreiemoment. Over hele registeret = Også på høyt turtall. Hva tror du det betyr for effekten i motoren at man har høyere dreiemoment på høyt turtall? Et godt eksempel på at det er en god ide å anskaffe justerbart kamdrev sammen med sintere kam evt planing av topplokk eller tykkere toppakning er den supra byggevideoen som ligger på mediaforumet en plass. Med drevene i nullstilling så åpnet innsugskammen 7 grader ETTER ØD istedenfor 8 grader FØR ØD som den skulle. Behøver ikke å være et geni for å skjønne at det har en del å si. Planing av topp lokk? da blir det vel mindre volum? Eller tykkere topp pakning, det må vel øke volum? Hver hensikten, denne delen har jeg ikke fått helt grepet på. Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by Fridjow Planing av topp lokk? da blir det vel mindre volum? Eller tykkere topp pakning, det må vel øke volum? Hver hensikten, denne delen har jeg ikke fått helt grepet på. Planing av topplokk: 1. Ligger i ordet få anleggsflatene plane og fine. 2. Tar man av mye, så øker kompresjonsforholdet. Tykkere toppakning: Senker kompresjonsforholdet. Slagvolumet forblir det samme da stemplet fortrenger samme mengde uansett. Mindre volum i forbrenningsrom, og forholdet mellom slagvolum og forbrenningsrom blir større. Altså økt komp.forhold Større volum i forbrenningsrom, og forskjellen mellom volumet i forbrenningsrommet og slagvolumet minker = senket kompforhold. Sugemotorer har som regel god margin på komp forholdet, og kan med fordel økes litt. Turbomotorer har lavere komp forhold siden turboen komprimerer blandingen allerede noe på forhånd. Og kan trenge ytterligere senking av komp forhold hvis trykket skal mye opp. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Så hvis jeg skal øke lade trykket må jeg enten få lav komp stempler eller få tykkerer pakkning? Men målet med og øke lade trykket er vel for og få høyere trykk i forbrennings kammeret? Hvis man da setter på tykkerer pakning må vel dette motvirke det det at man har økt ladetrykket? Vet at det ikke er sånn, men det som høres logisk ut for meg må jo være økt ladetrykk, høy komp stempler, tynn pakning, høvlet topp? Da får man jo høyest mulig trykk? Eller er det mengden luft viktigere enn trykket? Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by Fridjow Så hvis jeg skal øke lade trykket må jeg enten få lav komp stempler eller få tykkerer pakkning? Men målet med og øke lade trykket er vel for og få høyere trykk i forbrennings kammeret? Hvis man da setter på tykkerer pakning må vel dette motvirke det det at man har økt ladetrykket? Vet at det ikke er sånn, men det som høres logisk ut for meg må jo være økt ladetrykk, høy komp stempler, tynn pakning, høvlet topp? Da får man jo høyest mulig trykk? Eller er det mengden luft viktigere enn trykket? Du får seff høyest mulig trykk/komp da, men alt med måte!Når du får for mye av noe må noe gi etter, pakning, stempler, råder etc... Derfor må du redusere på noe.Hvis du forsterker en del vil en annen del ryke. Og hvis du smører på med tykke stempler og råder vil det gi større masse, og da er det turtallet det går utover... osv... Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Blir trykket for høyt, får man ukontrollert forbrenning og tenningsbank. All trimming går i hovedsak ut på å få mest mulig oksygen inn i sylinderen, seff med tilhørende mengde drivstoff. Deretter skal det forbrennes kontrollert uten at forbrenningtrykket blir så høyt at det detonerer og banker. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Ikke at jeg vurderer dette, men kan man bore opp sylinderene istedenfor og sette på tykkere pakning. Stor pris forskjell seff, men bare sitter og funderer:) Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Ved oppboring av sylinderen økes kompforholdet siden man øker slagvolumet og ikke volumet i forbrenningsrommet. ;) Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Originally posted by Fridjow Vet at det ikke er sånn, men det som høres logisk ut for meg må jo være økt ladetrykk, høy komp stempler, tynn pakning, høvlet topp? Da får man jo høyest mulig trykk? Eller er det mengden luft viktigere enn trykket? heller økt ladetrykk, lav komp, gjerne 2-3 lags pakning og planet topp. Med for høy komp detonerer ting bare og det er faaaali det ;) Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPolo Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Originally posted by Fridjow Kunne noen kyndige gi meg en innføring i hva som skjer hvis jeg bytter til en vassere kam og kam drev? Er det for at ventilen skal åpne mer presist i forhold til effekt og tening ? og/ eller er det mer? På forhånd takk?:) uno 70 kam er brukt som trim kam i uno turbo.. billig og bra.. Siter `04 Skoda Fabia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Du vet ikke hva den ligger på? Den på kollevold koster 1200. Du har selv sett at det funker? Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.