Gå til innhold

spørsmål om strøm og slikt...igjen

Ranger emnet

Headstah

Anbefalte innlegg

vet dette har blitt tatt opp mange ganger sikkert, men er for trøtt til å søke nå, skal søke neste gang;)

det jeg lurer på er om jeg trenger en ny dynamo/laderegulator?

det jeg skal ha strøm til er 2 Brax X2000 amps og en PG M44. har 2 brax 1,5f kondiser også. dette skal drive en 18"stroker og no frontsett. da lurer jeg på er om jeg trenger en ny dynamo/laderegulator? eller vil det holde å ha et ekstra batteri baki bagasjen til annlegget?

takk for svar;)

/martin

- 95 Mitsubishi Galant

x 89 BMW 318i touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! For all del.

Med det utstyret du har så bør du minst ha en 150A dynamo, laderegulator, et nytt og helst et ekstra batteri.

Men hvorfor har du en røten 18" stroker når du har de kremforsterkerne....? :rolleyes: -Ikke en SQ sub akkurat, men grei for å rape frem 22 Hz noter så plombene løsner...

Pokker heller!

Nesten så jeg får lyst til å trøste sterkerne dine nå jeg :P

Kjøp deg en 18" RE XXX! -Hvis du absolutt må ha en 18"...

Står frontsettet i stil med forsterkerne da...?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss sammen de watt du har tenkt å dra ut av forsterkerne, legg på ca. 40%.Forsterkere AB har rundt 55-60 % prosent virkningsgrad, resten går over til varme. Har du ærlige 1000 w høytalereffekt så har du en varmeovn på ca.400 w baki der også.. Derfor 1400w totalt. Del det på ca 13,5 v og du får et ca. strømtrekk du må forsvare. Enten med batteribanker eller det beste som jalla skriver, 150 amp dynamo og en god laderegulator..

Flere som reagerte litt på den kombinasjonen ja, Brax og CV stroker?? Kan du utdype disse valgene?:)

Editert utgave..

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la nå gutten få bruke det utstyret han har lyst til.... :rolleyes:

Larson: kom ikke helt klart fram i posten din at det er den _totale_ effekten han må dele på spenningen,for å få strømmen.. så nesten ut som du mente at det var varme-effekten som skulle deles på spenningen... og det blir jo litt feil ;)

edit: ble litt rart formulert dette... for å finne total effekt som forsterkeren trekker så tar du lyd-effekten (f.eks. 1000W) og deler på effektiviteten til forsterkeren (typ. 0,65 for en vanlig klasse AB-forsterker og rundt ~0,90-0,95 for en klasse D-forsterker).

Altså: Ptot = 1000W / 0,65 = 1538W (som blir trekt fra batteri osv...)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

strokeren er rett å slett bare noe jeg måtte teste, en guttedrøm for å si det sånn. Satt og leste om strokeren når jeg var liten i hifiklubbens blader og sånn, og har alltid hatt lyst på en ;)

den skal nok byttes ut etterhvert ja :D

frontsettet er boston acoustics pro 5,5 for tiden. har ikke noe av annlegget fysisk inne i bilen enda, prøver å finne ut hvordan jeg skal montere greiene, er helt grønn når det gjelder annlegg, men har lyst til å få det til å se litt fint ut. får vel bare prøve og feile

:op .

og sånn btw, hva ville dere anbefalt å kjøpe når strokeren skal byttes ut?

- 95 Mitsubishi Galant

x 89 BMW 318i touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

Pluss sammen de watt du har tenkt å dra ut av forsterkerne, legg på ca. 40%.Forsterkere AB har rundt 55-60 % prosent virkningsgrad, resten går over til varme. Har du ærlige 1000 w høytalereffekt så har du en varmeovn på ca.400 w baki der også.. Del det på ca 13,5 v og du får et ca. strømtrekk du må forsvare. Enten med batteribanker eller det beste som jalla skriver, 150 amp dynamo og en god laderegulator..

Flere som reagerte litt på den kombinasjonen ja, Brax og CV stroker?? Kan du utdype disse valgene?:)

Hjelper ikke med T-6 turbo når du har 0.5" Exsos:rolleyes:

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke prisen på dette, men det er temmelig hårete saker, og prisen blir deretter.

En Brax 1400 vil nok ligge rundt 12000 - 1300 mener jeg.

Brax X2000 vil vel ligge noe over vil jeg tippe. ca 18 - 20 laken.

Kondensatoren jeg har montert foran spillern for å få stabil strøm og fjerning av all støy er en Helix. Kosta meg 500.

Vet at Mr. SQ her på forumet fører Resonant Engineering, mens statusen for Adire Audio ikke er avklart her til lands ennå.

En 12" RE XXX vil nok komme på rundt 5000 - 6000. Mulig mindre men trolig ikke mere. Kontakt Mr. SQ så vil du sikkert få priser mm.

Ellers er det sikket andre forhandlere her på forumet som kan skaffe mye fiffige saker :)

Noen som har fått vantene på en IDMAX her i steinrøysa ennå da?

På tide vi fikk inn Phase Linear her også mener nå jeg...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Headstah

vet dette har blitt tatt opp mange ganger sikkert, men er for trøtt til å søke nå, skal søke neste gang;)

det jeg lurer på er om jeg trenger en ny dynamo/laderegulator?

det jeg skal ha strøm til er 2 Brax X2000 amps og en PG M44. har 2 brax 1,5f kondiser også. dette skal drive en 18"stroker og no frontsett. da lurer jeg på er om jeg trenger en ny dynamo/laderegulator? eller vil det holde å ha et ekstra batteri baki bagasjen til annlegget?

takk for svar;)

/martin

De brax forsterkerene liker ikke en stroker 18" !! De er bygget for å levere krem lyd og ikke burp lyd. Tror heller ikke at de har den effekten som Stroker 18" vil ha. M44 er ikke det en av de 4x40W fra phoenix ??

Mitt tips er å selge CV bassen og skaffe en SQL sub som JL Audio W7/RE XXX/TREO/ eller noe annet bra... De brax forsterkerene fortjener det ! Uansett så er det ditt valg og lykke til... du trenger uansett mere strøm..

Prisen på en X2000 ligger på ca 18000.. Fikk prisen på 2 stk x2400 grafic her om dagen og de lå på 24000 pr. stk.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant