Gå til innhold

Hjelp med diverse stereo oppgraderinger BMW E36

Ranger emnet


B1dik2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte for en stund siden en 96 mod. BMW 328iA Touring. Orginalt skal det være 10 høytalere i bilen. (har ikke tellt dem, men regner med det stemmer). Har også koblet opp to kicker L5 12" bassere i bilen. I sammenheng med dette har jeg noen spørsmål jeg håper noen orker å ta seg tid til å hjelpe meg med.

 

1. Det er montern en "vanlig" Pioneer spiller i bilen. Hvordan innvirkning har dette på høytalerne i bilen, da det er 10 av dem i bilen, og spilleren har bare 4 utganger?

 

2. Hvordan vil det være å montere et kompsett fremme (mellomtone og diskant), og eventuellt koble dette opp til en forsterker?

 

3. Subbkassen jeg har til kickerne er ikke akkurat tilpasset bilen, så står ikke akkurat stødig, og tar også masse unødvendig plass. Planen er å få bygd en kasse med rett volum, som kan gå likt med setet og en "oppvinkling" mot setet, (altså to vinkler). Jeg er ikke det største mattegeniet i verden, så om noen kunne linket meg et enkelt program hvor jeg kan legge inn de verdiene jeg har, og få mål på kassen hadde dette vært veldig flott.

 

Ble litt innviklede spørsmål, men håper noen gidder å svare.

 

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 høyttalere? Da regner jeg med at 4 av disse er forran, altå komponentsett, så det nok bare til å bytte dette hvis du vil. Litt usikker på størrelsen, men den forrige E36'en jeg kikket på hadde 4" i dørene forran, tror den var ganske gammel. Også, har du sikker 4 høyttalere i dørene bak, også komponentsett, og de 2 siste vil nok da være i hattehylla, seriekoblet med de i dørene bak.

 

1. Spilleren kan ha en innvirkning på høyttalerne ja, ihvertfall hvis denne begynner å dra på åra. Vanligvis når jeg skifter ut cd-spiller er det natt og dag i forksjell, så jeg ville muligens vurdert å byttet.

 

2. Ikke noe problem å montere komponetsett forran hvis det allerede er et komponentsett der fra før av. For å gjøre det på den enkle måten trenger du kun trekke ledning ifra forsterker og fram til cd-spiller, og derfra koble deg på høyttalerledningene som ligger i ISO'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to "hull" i dørene, der ivertfall en av de har en høytaler, + en under dashbordet på hver side(sparkepanel). er en stasjonsvogn, så noe hattehylle har jeg ikke, men er 4 høytalere i taket over bagasjerommet. (nedfelt tak bak).

 

1.Spilleren er nok relativt ny, men har tenkt på å bytte den ut, da jeg vil ha mulighet for Usb og jack inngang i front på spilleren.

2. Hva er ISO'en?

 

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok et 3-veis komponent-sett foran originalt, og et 2-veis komponentsett bak; totalt 10 høyttalere. Hvert av disse settene har minst ett delefilter på ledningsnettet som fordeler lyden fra hver Pioneer-utgang til de 3- eller 2 høyttalerne i hvert komponentsett. 5,25" høyttalerne i sparkeplatene foran får kun bass, mellomtonene i dørene kun mellomtone-frekvensene, mens diskantene får kun... ja, diskant-frekvensene. Derfor har delefiltre til komponentsett én inngang, som deretter fordeles på de forskjellige høyttalere tilkoblet delefilteret. Spesielt diskanter må aldri tilkobles en forsterker/spiller uten delefilter, de kan sprenges på sekunder.

 

Siste først: ISO-kontaktene omtales som de to kontaktklossene som samler henholdsvis strømtilkoblingene i en (svart) kloss og høyttalerkoblingene i den andre (brune). Dette er standardkoblingen på "alle" ettermonterte spillere de siste tjue årene eller så, men BMW hadde sin egen standard den gang, så du har garantert en såkalt ISO-overgang bak Pioneeren nå.

2468_phonocar_4_626.jpg

 

Noe som elegant bringer oss over på punkt 2)

Ikke noe problem å montere komponetsett forran hvis det allerede er et komponentsett der fra før av. For å gjøre det på den enkle måten trenger du kun trekke ledning ifra forsterker og fram til cd-spiller, og derfra koble deg på høyttalerledningene som ligger i ISO'en.

Dette kan fungere greit om det er vanlige koaksial høyttalere som skal byttes ut og kobles til en forsterker, eller om man ikke skal bytte høyttalere i det hele tatt, kun tilføye en separat forsterker.

 

Du skal derimot også bytte komponentsett/høyttalere foran, da får du også med et delefilter som må/bør benyttes istedenfor det du har nå ett eller annet sted mellom spiller og høyttalere, så det å koble seg innpå ISO for å benytte originale høyttalerledninger med et nytt komponentsett er en øvelse for viderekommende som har rett tunge i munnen, eller hva det nå het...

 

Belag deg heller på å strekke nye høyttalerkabler fra forsterker til delefilter, og derfra til hver enkelt høyttaler, så blir det som regel best mulig og med færrest mulige feilkilder, bare å passe på hvilken høyttaler som kobles hvor på delefiltere, samt Pluss og Minus på høyttalerledninger, delefilter, høyttalere og forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok et 3-veis komponent-sett foran originalt, og et 2-veis komponentsett bak; totalt 10 høyttalere. Hvert av disse settene har minst ett delefilter på ledningsnettet som fordeler lyden fra hver Pioneer-utgang til de 3- eller 2 høyttalerne i hvert komponentsett. 5,25" høyttalerne i sparkeplatene foran får kun bass, mellomtonene i dørene kun mellomtone-frekvensene, mens diskantene får kun... ja, diskant-frekvensene. Derfor har delefiltre til komponentsett én inngang, som deretter fordeles på de forskjellige høyttalere tilkoblet delefilteret. Spesielt diskanter må aldri tilkobles en forsterker/spiller uten delefilter, de kan sprenges på sekunder.

 

Siste først: ISO-kontaktene omtales som de to kontaktklossene som samler henholdsvis strømtilkoblingene i en (svart) kloss og høyttalerkoblingene i den andre (brune). Dette er standardkoblingen på "alle" ettermonterte spillere de siste tjue årene eller så, men BMW hadde sin egen standard den gang, så du har garantert en såkalt ISO-overgang bak Pioneeren nå.

2468_phonocar_4_626.jpg

 

Noe som elegant bringer oss over på punkt 2)

 

Dette kan fungere greit om det er vanlige koaksial høyttalere som skal byttes ut og kobles til en forsterker, eller om man ikke skal bytte høyttalere i det hele tatt, kun tilføye en separat forsterker.

 

Du skal derimot også bytte komponentsett/høyttalere foran, da får du også med et delefilter som må/bør benyttes istedenfor det du har nå ett eller annet sted mellom spiller og høyttalere, så det å koble seg innpå ISO for å benytte originale høyttalerledninger med et nytt komponentsett er en øvelse for viderekommende som har rett tunge i munnen, eller hva det nå het...

 

Belag deg heller på å strekke nye høyttalerkabler fra forsterker til delefilter, og derfra til hver enkelt høyttaler, så blir det som regel best mulig og med færrest mulige feilkilder, bare å passe på hvilken høyttaler som kobles hvor på delefiltere, samt Pluss og Minus på høyttalerledninger, delefilter, høyttalere og forsterker.

 

ok. Men om jeg monterer kompsett forran, hadde jeg satset på å sette det inn i orginale hull. da jeg mener noe annet blir forferdelig stygt. skal jeg da rett og slett bare kutte ledningene som går orginalt fra spilleren da? eller kan de ligge med signal uten at de er koblet til noen høytaler? Og hvordan blir det med justering av lyden fram/bak og høyre/venstre om jeg kobler slik? altså, orginalt, bortsett fra en forsterker til å drive Kun frontsettet?

 

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår