Gå til innhold

Fast kjøregodtgjørelse - skader på privatbil i arbeidstid

Ranger emnet

kingkong_2010

Anbefalte innlegg

Er det faste regler ifm skader på egen privatbil som brukes i arbeidstiden, hvis man har fast kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver ?

Hvem dekker skader eller ev bonustap ?

Er det avhengig av hvem som er skyld i skaden (ser bort fra grov uaktsomhet) ?

Tenker på flere settinger, feks hvis man finner bilen påkjørt i et P-hus, eller får mindre bulker ved uhell, eller skader andre ved uhell.

Jeg forstår det i utgangspunktet som om fast kjøregodtgjørelse kun skal dekke løpende driftsutgifter, men finner lite info på nettet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i utgangspunktet tro at kjøregodtgjørelse kun er ment til drivstoff/normal slitasje, og at utover dette bør man forhøre seg om hva slags forsikringordninger arbeidsgiver har. Har din arbeidsgiver forsikring som dekker din bilbruk i arbeidstiden? Mange arbeidsgivere har reiseforsikring for sine ansatte, men hva dekker denne? Det er spørsmål jeg ville prøvd å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjøregodtgjørelsen er ment å dekke alt. Skader du privatbilen din på en tur hvor du skriver godtgjørelse, kan du eksempelvis ikke ta regningen for skaden og legge inn i firmaregnskapet som en utgift, for firmaet eier ikke bilen. Det er du som eier bilen, og du velger å bruke din private bil. Betalingen for dette er kjøregodtgjørelse.

Om du krasjer og ber jobben din betale egenandelen din, så kan de ikke gjøre dette uten at du skatter av fordelen, eksempelvis som utbetaling av ekstra lønn.

I mitt hode er dette ganske enkelt :)

Om du har en kjørestil som tilsier stor fare for å krasje ville jeg heller forhandlet meg frem til høyere kjøregodtgjørelse. Men det er mulig du må skatte av fordelen om statens satser ikke benyttes. Det kan du sikkert få svar på fra skatteetaten.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om du har en kjørestil som tilsier stor fare for å krasje ville jeg heller forhandlet meg frem til høyere kjøregodtgjørelse. Men det er mulig du må skatte av fordelen om statens satser ikke benyttes. Det kan du sikkert få svar på fra skatteetaten.

Trenger ikke spørre skatteetaten om det. Får svaret her: Får man utbetalt høyere kjøregodtgjørelse enn 3,65 kr/km, så må man skatte av differansen som annen arbeidsinntekt.

For øvrig er jeg helt enig med ditt svar på trådstarters spørsmål.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal firmaet betale de for en uaktsom kjørestil, så fort det skjer ett eller annet der du ikke har hatt full kontroll, så kan du siktes og straffes for uaktsom kjøring. Om du så seiler av veien i 10 km

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider