stian90 Skrevet November 12, 2010 Rapporter Share Skrevet November 12, 2010 Polon min stoppa i dag. Samboern brukte den til / fra jobb, og var sist i bruk kl 13. Når hu skulle hjem to timer seinere nekter den å starte. Ingen uvanlig oppførsel fra den i forkant av dette. Bilen får bensin fram og fant ut at den ikke får gnist.. Prøvde først å spraye startgass inn i luftfilterboksen / gasspjeldet (er monopoint injection), men absolutt ingen endring. Rotor og fordelerlokk var litt irrete og skittent så det skal renses, men problemet ligger nok uansett ikke der, da spenninga ikke kommer fram. Får ikke gnist hverken på plugg eller "live" ledningen fra coilen, så regner med at feilen ligger i coil/tenningsmodul eller noe rundt der. Noen som har noen tips?? Må ha bilen oppe å gå igjen til mandag så derfor denne topicen for å få noen raske innvendinger og tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet November 12, 2010 Rapporter Share Skrevet November 12, 2010 Defekt coil ? Da burde du kanskje se gnister til gods fra coilen, men ikke dersom det er brudd i den. Prøv med ohm-meter. Ellers kan det være hall-sensoren i fordeleren. Ikke sikker på om veivaksel-sensor er en mulig feilkilde på monopoint motorene. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet November 12, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2010 Har en delebil av samma typen bare med multipoint injection, så jeg har alt av deler fra den jeg kan prøve.. Prøve en annen coil og pluggledning først kanskje å se om det hjelper noe. Hvordan måler jeg ohm på coilen og hva slags verdier skal jeg få opp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet November 12, 2010 Rapporter Share Skrevet November 12, 2010 På primærsiden (3-pins kontakt) bør du måle lav verdi < 10 ohm mellom minst to av kontaktene. Jeg vet ikke hvilken pinne som er hva. Fra tenningskabel kontakten bør det være noen Kohm (5-10?) til en av pinnene på 4-pins kontakten eller til jord. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet November 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 Går det ann å bruke en 6 pola coil hvor det egentlig er ment for en 3 pola? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet November 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 (endret) Da har jeg feilsøkt litt mer. 1. Jeg veit ikke hvordan monopoint injection fungerer, men er det slik at bensin sprutes inn gjennom gasspjeldet sammen med luft? Ihvertfall kunne jeg ikke se eller kjenne antydning til bensin oppi luftfilterboksen hvor også injectoren sitter. La også merke til at den ene pluggen jeg tok ut, heller ikke var våt? MEN, bensinpumpa summer og det kommer bensin fram, dette vet jeg fordi jeg løsna den ene banjokoblinga hvor bensina kommer inn til motoren, å da spruta det godt når jeg vrei om. Så til tenningsproblemet. Coilen får spenning og jordinga er fin når den prøver å starte. Metallplata på rotoren er rengjort, fordelerlokket er skifta til en annen nesten helt ny som var mye bedre, prøvd annen plugg fra coil til fordelern. Prøvde tilslutt også en annen coil jeg hadde som jeg vet fungerer, fra samme type bil men denne hadde 6 pinner istedetfor 3, men bare flytta litt på ledningene over til de samme fargene, men fremdeles ikke start. Så har jeg målt litt på coilen. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle velge på multimeteret ettersom jeg ikke har vært borti å måle motstand før. Men jeg målte hvertfall opp mot en anne coil jeg har liggende som er fra samma type bil med samme motor. Ok, jeg har 2000k, 200k, 20k, 2000 og 200 på multimeteret mitt, vet ikke helt hva jeg skal velge her men her er hvertfall resultatene Mellom terminal 1 og 15 (primary): Coilen i bilen som ikke starter 2000k: 0,00 200k: 0,00 20k: 0,00 2000: 0,01 200: 0,13 Coilen fra bilen som jeg vet fungerer 2000k: 0,00 200k: 0,00 20k: 0,00 2000: 0,01 200: 0,13 Mellom terminal 15 og pluggkontakt (secondary): Coilen i bilen som ikke starter 2000k: 0,03 200k: 0,31 20k: 3,21 2000: - 200: - Coilen fra bilen som jeg vet fungerer 2000k: 0,03 200k: 0,30 20k: 3,00 2000: - 200: - Vet ikke om disse tallene sier noen noe, men sammenligna med coilen fra bilen som virker fint, så tyder jeg det at coilen fungerer som den skal.. Så da er det ikke plugger, ledninger, rotor, fordelerlokk, coil eller spenning/jord til coil som er problemet.. Endret November 13, 2010 av stian90 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z3011 Skrevet November 14, 2010 Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 har du målt hallgiver i fordeler? skall være 0v/5v ut på grønn signal ledning etter som fordeler roterer. er vell et 3polt stikk mener jeg..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet November 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 Ok en liten oppdatering. Bilen har hverken gnist eller bensin, ser det ut til. Bensina kommer fram når tenning vris til 2, men når den startes kommer det ingenting hverken gjennom dysa til gasspjeldet eller fra bensinpumpa i det hele tatt. Så det virker som om dette har en sammenheng.. Mistenker enten en sensor, et relé eller styringsenhet? Kan en defekt hallgiver stå for at bilen hverken får gnist eller bensin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet November 15, 2010 Rapporter Share Skrevet November 15, 2010 Vedr. bensinpumpe med Monopoint injection: Når du skrur på tenninga, skal bensinpumpa starte, og går i 1,5 sekunder. Så stopper den til bilen startes. Så går den hele tiden mens det er turtall på motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z3011 Skrevet November 15, 2010 Rapporter Share Skrevet November 15, 2010 tror ikke monopointen gir bensin vist du ikke har gnist. har jo et bensinpumpe rele bla, og tror det er ett til motorstyringen også. tenningslåsen er jo også en mulig årsak.. hva med tenningsmodul? er den fast i coilen kanskje? vil så absolut prøvd å målt hallgiver, da disse har en tendens til å ryke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet November 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2010 Noe sjans å teste hallgiveren uten prøvelampe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet November 15, 2010 Rapporter Share Skrevet November 15, 2010 Høres kanskje litt brutalt ut, men stikk lillefingeren inn i coilen, og be dama di om å fyre opp bilen. Er ikke så vondt, det værste er at du blir litt skremt. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet November 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2010 Til informasjon til de som kanskje måtte havne i samme problem som meg og feilsøker på Bilforumet etter den mulige feilen, sjekk hallgivern! Det var problemet her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.