Gå til innhold

Ikke gnist. Noen råd?

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Polon min stoppa i dag. Samboern brukte den til / fra jobb, og var sist i bruk kl 13. Når hu skulle hjem to timer seinere nekter den å starte. Ingen uvanlig oppførsel fra den i forkant av dette.

Bilen får bensin fram og fant ut at den ikke får gnist.. Prøvde først å spraye startgass inn i luftfilterboksen / gasspjeldet (er monopoint injection), men absolutt ingen endring. Rotor og fordelerlokk var litt irrete og skittent så det skal renses, men problemet ligger nok uansett ikke der, da spenninga ikke kommer fram.

Får ikke gnist hverken på plugg eller "live" ledningen fra coilen, så regner med at feilen ligger i coil/tenningsmodul eller noe rundt der. Noen som har noen tips?? Må ha bilen oppe å gå igjen til mandag så derfor denne topicen for å få noen raske innvendinger og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg feilsøkt litt mer.

1. Jeg veit ikke hvordan monopoint injection fungerer, men er det slik at bensin sprutes inn gjennom gasspjeldet sammen med luft? Ihvertfall kunne jeg ikke se eller kjenne antydning til bensin oppi luftfilterboksen hvor også injectoren sitter. La også merke til at den ene pluggen jeg tok ut, heller ikke var våt? MEN, bensinpumpa summer og det kommer bensin fram, dette vet jeg fordi jeg løsna den ene banjokoblinga hvor bensina kommer inn til motoren, å da spruta det godt når jeg vrei om.

Så til tenningsproblemet. Coilen får spenning og jordinga er fin når den prøver å starte. Metallplata på rotoren er rengjort, fordelerlokket er skifta til en annen nesten helt ny som var mye bedre, prøvd annen plugg fra coil til fordelern. Prøvde tilslutt også en annen coil jeg hadde som jeg vet fungerer, fra samme type bil men denne hadde 6 pinner istedetfor 3, men bare flytta litt på ledningene over til de samme fargene, men fremdeles ikke start.

Så har jeg målt litt på coilen. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle velge på multimeteret ettersom jeg ikke har vært borti å måle motstand før. Men jeg målte hvertfall opp mot en anne coil jeg har liggende som er fra samma type bil med samme motor.

Ok, jeg har 2000k, 200k, 20k, 2000 og 200 på multimeteret mitt, vet ikke helt hva jeg skal velge her men her er hvertfall resultatene

Mellom terminal 1 og 15 (primary):

Coilen i bilen som ikke starter

2000k: 0,00

200k: 0,00

20k: 0,00

2000: 0,01

200: 0,13

Coilen fra bilen som jeg vet fungerer

2000k: 0,00

200k: 0,00

20k: 0,00

2000: 0,01

200: 0,13

Mellom terminal 15 og pluggkontakt (secondary):

Coilen i bilen som ikke starter

2000k: 0,03

200k: 0,31

20k: 3,21

2000: -

200: -

Coilen fra bilen som jeg vet fungerer

2000k: 0,03

200k: 0,30

20k: 3,00

2000: -

200: -

Vet ikke om disse tallene sier noen noe, men sammenligna med coilen fra bilen som virker fint, så tyder jeg det at coilen fungerer som den skal..

Så da er det ikke plugger, ledninger, rotor, fordelerlokk, coil eller spenning/jord til coil som er problemet..

Endret av stian90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok en liten oppdatering.

Bilen har hverken gnist eller bensin, ser det ut til. Bensina kommer fram når tenning vris til 2, men når den startes kommer det ingenting hverken gjennom dysa til gasspjeldet eller fra bensinpumpa i det hele tatt.

Så det virker som om dette har en sammenheng.. Mistenker enten en sensor, et relé eller styringsenhet? Kan en defekt hallgiver stå for at bilen hverken får gnist eller bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke monopointen gir bensin vist du ikke har gnist.

har jo et bensinpumpe rele bla, og tror det er ett til motorstyringen også. tenningslåsen er jo også en mulig årsak..

hva med tenningsmodul? er den fast i coilen kanskje?

vil så absolut prøvd å målt hallgiver, da disse har en tendens til å ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider