Gå til innhold

varmeregister

Ranger emnet

ptrmile

Anbefalte innlegg

Heisann

Holder på med skifte av varmergister og har lest det jeg har kommet over av tråder i tillegg til Haynesboka.

Har gått greit hittil men nå er det stopp..... Problemet er jeg tror ikke jeg har fått løst alt(løsnet bolter iht til bok).Får rikket apparatet sideveis men får det liksom ikke ut og opp.(kabler og slanger høyreside oppe er løsnet)

Bilen har el.klima og har løsnet det og kablene. I tillegg er midtkonsollen løsnet. Når jeg så ser inn i dashbordet/midtkonsollen så ser jeg rett på to kontakter en rød og en lyseblå,har hurtikoplinger men akk så trangt.. skal de av eller skal de følge med opp?

Spm 2 er fra bokaKapt3-10 pkt 37 På biler med luftkondionering, lossa fästklämmorna och ta bort lufttrumman mellan huset og förångerenheten? hva-hvor fattar inte!

Noe som kan hjelpe? takker på forhånd :thanks

Bilen forresten er audi 100 2,6 automat 94 mod med el. klima

(Kommer sikkert flere spm:well:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer meg selv siden ingen føler seg kallet:

Huset satt fast pga en skrue jeg hadde oversett venstre side.

De nevnte hurtikoblingene må av, er varm og kald luft styringen til ac og du får ikke apparatet ut av motorrommet ellers.

Brukte tre timer med metodisk demontering av paneler og litt ekstra pga skruen.

Byttet varmeregister og vifte motor på ca en time av og på

Litt mindre på re-monteringen.

Det som som ikke kommer frem av boken; løsne vindusvisker mekanismen for bedre plass når det skal ut.

Brukte norsk bildeler sitt varmeregister; måtte modifisere stussene litt for få de inn i hølet. Nb leveres uten pakning.

Viftemotoren var direkte plug-in.

Oppsummert: Helt kurant jobb gjøre selv. Lite skrallesett, skrujern, ha delene klare, silikon/lim-pakning. Godt med lys, haynes, kaffe og jobb systematisk

Verksted anbefalt på vw-audi forum skulle ha/beregnet seg mlm 10-15timer for å ikke tape på jobben!

koselig helg alt ialt.

Endret av ptrmile
skriveleifs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Ja, det er nødvendig ta det av for å komme til hurtigkoblingene. rød og blå. Det kan muligens gå uten dersom du kun skrur fastboltene som holder huset fast i dashbordet. Da må du skru ut skruene som holder fast spjeldet/delen som hurtigkoblingene sitter fast i, så må du klipse av plastlåsen. Dette må gjøres fra undersiden av dashbordet. Er faktisk lettere å ta av midt-konsollen.

Demonterte alt i motorrommet , kontakter og belg + løsnet vindusviskeropplegget. tok bare av nok skruer til å bøyde det unna for tilstrekkelig klaring.

Innvendig begynte jeg bakfra og tok av midtkonsollen med håndbrekk, deretter av med luftdysen foran oppe, 4 bolter under denne, plastedekslene, climakontrollen, girpspakdeksel- 2 stk, løsne to bolter ved girspaken og konsollen kan trekkes langt nok bak til å komme til rød/blå hurtigkoblingen. klipse av de, løsne 2 skruer og 2 bolter under dashen. (jeg lot være å ta ned hanskerommet selv om Haynes anbafaler det)

Da kan apparatet draes opp og ut.

Byttet motor i apparatet når den først var ute. Hvining i motoren av og til så var nok på tide.

Det orgninale registeret var det bare grøt igjen av. lekkasje, lukt i kupeen, våte matter og dugg som ikke lot seg fjerne.

Hadde satt av tre dager ettermiddager siden jeg aldri hadde gjort det før: dag 1 18-21 dag 2 litt knot med skjulte bolter,

ut med huset bytte av motor og register Ca 1-1,5time.

Søndag 18-21,30- Remontering og prøvetur til slutt. Alt elektrisk fungerer og god og varm bil uten dugg og lukten.

(Har tørking av gulvteppet igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider