Parjei Skrevet November 13, 2010 Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 Heisann. Jeg har som sikker resten av dere vært inne på youtube og sett på trimmet W123 diesel, og fant ut at dette har jeg også lyst å prøve. Har skaffet meg en 1981 modell 300TDT som jeg ønsker å trimme. Jeg har fått anbefalt et rimelig oppsett som skal øke effekten til ca 200HK. Hva tror dere om dette? Kom gjerne med innspill, men kunn hvis du vet hva du snakker om. Gidder ikke å høre på teorier ifra 17 åringer som har snakka med storebroren sin :) *Forte Dieselrens (fås på Lastebilverksted) før dysejustering *Dyse åpning (ca 185 bar orginalt) Regn ut snitt åpningen på dysene, og juster de ned med ca 35 bar. *Sandblåse eksoskanal for bedre flow, og blås vekk støpekanaler. (Grov sand ikke blås hull igjennom manifoilen) *Lage adapter til Volvo turbo. *Orginal Volvo 740 Turbo 2.3 liter (Kjøre med orginalt ladetrykk. (IKKE over 0.6- 0.7 bar) Justere opp trykk = korte inn staget. *Fjerne stoppeskru på pådraget på dieselpumpen. Husk å blokkere hullet med skru med locktite(tette). *Monter Biltema fødepumpe på ca 4 bar (ikke fortregningspumpe). Plasser under bil, så nær dieseltanken som mulig. Koble imot tenningen. *Tørk av bunnpannen og fest på biltema ”frostvakt” innstrument i bilen. + på 20 grader og du har oljetempen son ca. Aldri over 130 grader oljetemp. (Vurder montering av Oljekjøler hvis oljen blir varm) *Bygge 2,5” eksos ifra turbo og bak, og monter powerfilter. *Skru ned bunnpanne på girkasse og bytt de to runde flate innsugsfilterne) Bytt Olje. *Det er en skru til målepungt på kassen (under) der man kan koble seg på med manometer (1-10 bar) -mål trykket ved kikkdown. Skal være ca 5 bar. Juster opp dette ved å korte inn kikk down stag. Opp til ca 7.5 bar Ikke over 8 bar. Dette er for at den ska presse hardere på lamellene og ungåsluring ved effektøkning. *Monter intercooler. Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 13, 2010 Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 Heisann. Jeg har som sikker resten av dere vært inne på youtube og sett på trimmet W123 diesel, og fant ut at dette har jeg også lyst å prøve. Har skaffet meg en 1981 modell 300TDT som jeg ønsker å trimme. Jeg har fått anbefalt et rimelig oppsett som skal øke effekten til ca 200HK. Hva tror dere om dette? Kom gjerne med innspill, men kunn hvis du vet hva du snakker om. Gidder ikke å høre på teorier ifra 17 åringer som har snakka med storebroren sin :) Tror nok noen med relativt lite peil har prata med deg. *Forte Dieselrens (fås på Lastebilverksted) før dysejustering Ikke dumt med en rens, men øker nepe effekten *Dyse åpning (ca 185 bar orginalt) Regn ut snitt åpningen på dysene, og juster de ned med ca 35 bar. Øker mengden minimalt, og ødelegger forstøvning, senker effekten og stortsett bare negative ting, åpningstrykket ditt er dog en plass mellom 135 og 145 bar orginalt *Sandblåse eksoskanal for bedre flow, og blås vekk støpekanaler. (Grov sand ikke blås hull igjennom manifoilen) Nei du, toppen trenger nok en skikkelig portjobb skal du først i gang, de puster dessverre ikke så bra *Lage adapter til Volvo turbo. Det der blir vel mere en nedgradering ettersom jeg har forstått, orginalt har de enten en KKK, eller Garrett T3, sistnevnte er litt større *Orginal Volvo 740 Turbo 2.3 liter (Kjøre med orginalt ladetrykk. (IKKE over 0.6- 0.7 bar) Justere opp trykk = korte inn staget. Se punktet over *Fjerne stoppeskru på pådraget på dieselpumpen. Husk å blokkere hullet med skru med locktite(tette). Det er mye du kan justere på for å øke mengden ut av pumpa på disse, men dette stememr ikke med noe jeg har sett, stoppskruen for pådraget sitter utvendig, men det er deler du kan både fjerne og justere innvendig i pumpa *Monter Biltema fødepumpe på ca 4 bar (ikke fortregningspumpe). Plasser under bil, så nær dieseltanken som mulig. Koble imot tenningen. Dette er vel det mest vettuge jeg har sett hittil, men jeg har aldri hørt om fortrengingspump før, bruk heller ei bensinpumpe til mercedes med CIS-E, leverer nok mengde, og kan leverer godt over 5 bar(systemtrykket er på 5,2-5,5), og ha også en trykkregulator på det. *Tørk av bunnpannen og fest på biltema ”frostvakt” innstrument i bilen. + på 20 grader og du har oljetempen son ca. Aldri over 130 grader oljetemp. (Vurder montering av Oljekjøler hvis oljen blir varm) Monter heller en skikkelig oljetempføler på enten unnpanne eller enda bedre, oljefilter, oljekjøler har bilen din orginalt, sitter til venstre for radiatoren. *Bygge 2,5” eksos ifra turbo og bak, og monter powerfilter. Bilen har allerede 2 1/4" eksos orginalt, litt større skader ikke, men puster bra nok til 200 hk, ett stort konfilter er ikke dumt, men pass på at det får kald luft *Skru ned bunnpanne på girkasse og bytt de to runde flate innsugsfilterne) Bytt Olje. Det er kun ett filter i kassa, men elelrs ett godt tips *Det er en skru til målepungt på kassen (under) der man kan koble seg på med manometer (1-10 bar) -mål trykket ved kikkdown. Skal være ca 5 bar. Juster opp dette ved å korte inn kikk down stag. Opp til ca 7.5 bar Ikke over 8 bar. Dette er for at den ska presse hardere på lamellene og ungåsluring ved effektøkning. Kickdownstag? Elektrisk kickdown på disse. Juster styretrykket opp litt, på gefilen *Monter intercooler. Ikke nødvendig for effekten, men kjekt for driftssikkerheten. Men, skal du greie 200 hk så er det første du må gjøre er å få bygd om pumpa, den greier ikke å levere diesel til stort meren enn 160-170 hk maks, og da går det på bekostning av driftsikkerheten og fobrenningstempen. Ta deg en tur på http://www.superturbodiesel.com Og slutt å høre på 17-åringer som har hørt noen av en kompis til pappaen til en kompis som er homo. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parjei Skrevet November 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 (endret) Jeg får ikke alt du seier til å stemme siden jeg vet at han jeg snakket med har rimelig god peilig på bil, og har bygd noen motorer. Uansett setter jeg pris på tips, og jeg regner med at du vet hva du snakker om, og ikke leder meg ut i villrede. Det er jo det som er problemet med alle disse forumene. Det er fort gjort å tro på "fårståsepåere" Når jeg skrev sandblåse eksoskanal, så mente han å blåse "headersen" innvendig, og få bort støpekanter, og glatte denne. Dieselpumpen er jo en fortregningspumpe(stempelpumpe) :) Har du noen prosjekttråder på bilen din og evnt. hva som er gjort med denne? Hva anbefaler du hvis jeg skal unngå å kjøpe 7 mm pumpe da? Prøver å holde budsjettet nede. Har alt for mye annet å bruke penger på for tiden :) Men å få tak i en annen turbo og intercooler + + + går greit. Hvilken turbo anbefaler du evnt og hva slags ladetrykk mener du jeg bør kjøre på? Evnt dysetrykk og innjustering av pumpe (det er vell en røykskru på toppen og en mengdeskru bak på denne? Tror det var røykskruen han mente jeg skulle fjerne å plugge. Har ikke fått sett noe serlig på pumpen enda. Endret November 13, 2010 av Parjei Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 13, 2010 Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 (endret) du trenger ikke annen turbo, den du har leverer nok luft til det pumpa klarer, det du får med større turbo er mer turbolag, dvs dårligere drag på lite turtall, mens trykket plutselig kommer litt oppe i turtallsregisteret. Det er kjekt med større turbo for å unngå masse baktrykk da;) så for holdbarheten bør den byttes til en med større eksoshus. http://superturbodiesel.com/std/ip-full-load-adjustment-procedure-for-mw-pumps-t-189.html der står alt du bør gjøre, samt få tak i en turbotrykksmåler og lade 1,4 bar ca. Å få porta toppens innsugs og eksoskanaler ville hjulpet det også, for bedre flow og bedre bunndrag Intercooler får du på maxam-tuning.com, sats på den med inn og utblås på samme siden. Han du har prata med har sikkert god greie på andre motorer, men det han sier stemmer ikke angående disse motorene. Endret November 13, 2010 av merce-123 Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parjei Skrevet November 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 Ok. Så motoren tåler så mye turbotrykk altså? Linken var fin den, men noe tungt lesestoff for en mann med 3`er i Engelsk :well: Hadde satt veldig stor pris på om noe hadde kunne satt opp en utprøvd "smørbrødliste" ifra A til Å på norsk med hva jeg bør gjøre hvis jeg skal kjøre med den orginale pumpa, og få maks effekt, og brukbar holdbarhet. Da tenker jeg også på ting som innjusterings av pumpe, evnt dyser og andre tjuvtriks. Jeg har noen elektriske fødepumper som evnt kan sette inn for å hjelpe orginalpumpa, og jeg har mulighet til å skaffe div turbo opplegg og intercollere til en rimelig pris. Litt av poenget mitt er å prøve å holde budsjettet nedde som sagt. :) Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 13, 2010 Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 ta av lokket bak på pumpe, så skrur du på de skruene som er avbildet i tråden jeg henviste til, dette blir mitt oppsett: justering av pumpe: idle - halv runde mot klokke idle, coars 4 runde klokkevegs idle stabilitør 4 mot klokka full load 5 mot klokka maks turtall 1/4 klokkevegs momentkontroller 1 runde klokkevegs Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parjei Skrevet November 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 Genialt :) Dette er slik jeg liker :) Tusen takk. Er stabilitør samme som Alda? Når jeg skal stille inn så må jeg ta utgangspungt i at min pumpe er grunninnstilt slik den står nå, og så skru ut eller inn på skruene som du beskriver ut ifra grunninnstillingen? Throttle stopen skal bare stå slik den står den da? Hva ellers vil du anbefale å gjøre? Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 14, 2010 Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 Genialt :) Dette er slik jeg liker :) Tusen takk. Er stabilitør samme som Alda? Når jeg skal stille inn så må jeg ta utgangspungt i at min pumpe er grunninnstilt slik den står nå, og så skru ut eller inn på skruene som du beskriver ut ifra grunninnstillingen? Throttle stopen skal bare stå slik den står den da? Hva ellers vil du anbefale å gjøre? det stemmer. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parjei Skrevet November 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 Takker for svar :thanks Da skal jeg prøve dette. Gjør du noe med dyser, evnt fødepumpe? Hvordan turbo ville du anbefalt, og hvile trykk kan jeg kjøre på? Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 14, 2010 Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 Ikke tenk på fødepumpa du, men kost på deg nye dieselfilter. Fordelen med å montere elektrisk fødepumpe er at tilførselen blir mere stabil, kjøre opp trykket må du være litt forsiktig med. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parjei Skrevet November 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 (endret) Ok. Så dere mener med andre ord at det er mest fornuftig er kun å stille på pumpe som annvist, montere større filter, og eventuelt forbedre eksosen? Jeg kommer sikkert til å montere en cooler og sjekke dysene i samme slengen. Greit å vite at slike ting er iorden også. Hvis det er store avvik, så setter jeg de på ca 140 bar som Einar sa. Ellers så lurer jeg på hvor evnt. jeg skal stille på kassetrykket hvis bryteren er elektrisk. Kommer til å bytte filter å olje i første omgang, og hvis den funger greit så blir det slik, men er jo kjekt å vite, hvis jeg en gang kjøper 7 mm pumpe :) Endret November 14, 2010 av Parjei Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet November 14, 2010 Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 du kan jo porte dyseåpningene, det hjelper også.. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parjei Skrevet November 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 Ok. Jeg har ikke demontert en slik dyse før, men er portingen noe man evnt. gjør i en dreiebenk det da? Han som jeg snakka med mente at det også var effektivt å justere ned dysetrykket med ca 35 bar, og montere fødepumpe? Dere har ikke hørt om denne metoden før altså? Synd jeg ikke kjenner han såppas at jeg har sett noen av mercedesene han har skrudd på live. Men som sagt mannen har drevet med tracktor pulling å trimmet drøssevis av dieselmotorer om ikke annet. Det er ivertfall 100% sikkert. Siter * Mercedes 300 SEL 1963 * Mercedes 300 TDT 1981 * Jeep Cherokee 32"Mud 1994 * BMW E36 Bilcross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ixion Skrevet November 24, 2010 Rapporter Share Skrevet November 24, 2010 ta av lokket bak på pumpe, så skrur du på de skruene som er avbildet i tråden jeg henviste til, dette blir mitt oppsett:justering av pumpe: idle - halv runde mot klokke idle, coars 4 runde klokkevegs idle stabilitør 4 mot klokka full load 5 mot klokka maks turtall 1/4 klokkevegs momentkontroller 1 runde klokkevegs Ser han Engelskmannen sier det er veldig komplisert å gjøre det her, er det det? å trenger man mye pakninger å styr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 24, 2010 Rapporter Share Skrevet November 24, 2010 Det kan lønne seg å ta pumpa ut av bilen for en del av arbeidet, da det er trangt å komme til i bakkant. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.