Gå til innhold

Corolla skraper i 3. giret

Ranger emnet


the king

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Farmor har en Toyota Corolla (Rundt 1995), som plutselig begynte å skrape på vei ned i selskap til tante.

 

Lånte den ei uke da hun var på ferie, men lyden dukka for det meste opp i oppoverbakker. Og bare i 3. giret.

 

Kunne ikke kjenner noen merker i eksosen eller noe annet av understellet, så begynner å lure på om det er synkroniseringen i girkassa?

 

Noen som har hatt samme problem/evt hvordan man fikser det?

 

Og noen som kunne forklart meg det med synkronisering i girkassa?

 

Takk for svar :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt synkronisering mellom andre- og tredjegiret. Slik slitasje mellom girene oppstår vanligvis når man girer hardt og fort, da klarer ikke synkroniseringen klarer å følge med, men oppstår ved vanlig kjøring og. Ikke unormalt at det blir dårlig på 2-3-gir (tror ikke jeg har eid en bil med helt strøken synkronisering på dette skiftet).

 

Du kan prøve å gire roligere, eller rett og slett clutche ut mellom girskiftene. Utbedring av problemet innebærer enten overhaling (utskiftning av synkroniseringsring) eller utskifting av kassa.

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt synkronisering mellom andre- og tredjegiret. Slik slitasje mellom girene oppstår vanligvis når man girer hardt og fort, da klarer ikke synkroniseringen klarer å følge med, men oppstår ved vanlig kjøring og. Ikke unormalt at det blir dårlig på 2-3-gir (tror ikke jeg har eid en bil med helt strøken synkronisering på dette skiftet).

 

Du kan prøve å gire roligere, eller rett og slett clutche ut mellom girskiftene. Utbedring av problemet innebærer enten overhaling (utskiftning av synkroniseringsring) eller utskifting av kassa.

 

Okei ;)

For på ca. 3000 rpm, begynner den å skrape, og slutter igjen på rundt 4000 rpm.

 

Men hele bilen skal vel skrotes snart, så blir vel ikke noen stor reperasjon i alle fall.

 

Bare å fikse radioen som gjenstår nå :)

 

Tusen takk for svar! :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår