Gå til innhold

Bilavgifter - dumme nordmenn?

Ranger emnet

stelar

Anbefalte innlegg

Hvor dumme er vi egentlig som godtar alle disse bilavgiftene?

Ved siden av årsavgift, omregistreringsavgift, moms, bompenger, bensin/dieselavgift,... er det engangsavgiften som er det aller mest irriterende!

En avgift som midlertidig ble innført i 1955 for å begrense valuta forbruket.

Norge var den gang økonomisk veldig dårlig stilt som følge av 2. verdenskrig.

Men dette problemet har ikke Norge i dag lengere, men er engangsavgiften fjernet? Nei.

Hvorfor syns vi det er greit å betale for to biler og bare få en???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til hadde det vært en fordel at nordmenn var mer som franskmenn, som lager heftig opprør hver gang de er uenige i noe. Nordmenn er litt for slappe sånn, jeg er ikke noe unntak.

Både engangsavgiften og ikke minst OMREGISTRERINGSavgiften er fryktelig unødvendig og irriterende. Alt disse avgiftene fører til er at folk tvinges til kjøre gamle, usikre og forurensende biler. Spesielt gjelder dette familier med flere barn. Har noen av dere sjekka pris på en ny Caravelle med 5 eller 7 seter? Farlig nærme millionen, og det er fortsatt bare en kassebil...

Og varebilreglene er ikke lette å bli kloke på heller. Min far har en 2005 Hyundai Terracan, som han kjøpte brukt fra forhandler. Veggen var flyttet, og dette visste han ikke. Når det ble mye oppstyr rundt dette i media, sjekket han dette og fant ut at veggen var flyttet. I frykt for å bli stoppet med dette og risikere en regning i 300000kroners-klassen, flyttet han veggen fram igjen. For å kjøre bilen nå må man sitte dønn rett i ryggen, med knea i dashbordet. Norge har altså bestemt at varebiler skal ha en viss størrelse på varerommet, så da får det heller være med sikkerheten...

Den bilen må nå selges, hvis noen vil ha den med veggen i lovlig stilling da...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig, kjøpte meg ny bruktbil i forrige uke.. Omregistreringen var på 13340kr for og sette mitt navn på et nytt stykke papir. Dette var en 2008 modell over 1200kg.

Man skal gi kreditt til franskmennene og mange andre forøvrig som virkelig sier i fra og kjører hardt mot hardt når det kommer lover, regler eller reformer som den vanlige bebygger ikke er enig i. Ikke alltid det går rette veien men du verden så dem biter fra seg.

Ola nordmann er ganske enkel, fryktelig dumsnill og veldig godtroende, slik som meg selv(trur jeg).. Sitter og forbanner meg over alt som har med kjøretøy og gjøre og samfunnet i dag har gjort det slik at dette er en nødvendighet. Rart jeg ikke tar til mot og tropper opp på utsiden av stortinget og sier det jeg mener. Rart.. Det som er en nødvendig i dette landet kan du være sikker på at du jaggu skal betale godt for..

Min far kjøpte nettopp ny lastebil med henger til borefirma sitt, omregistreringen kom på drøye 50.000kr for bil og henger. Forstå det den som kan. Vi er melkekuer og dem tjener vanvittig med penger på dette, hadde det vært øremerket vei og trafikksikkerhet skulle jeg ikke ha sagt noen ting om verken årsavgift, engangsavgift eller omregistrering. Desverre er det ikke slik, det går bare til en hel annen masse drit. Det er uansett et annet kapittel.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg noterte når jeg hentet ny bil i 2008 var den siste linja på 154.000 nok, den hadde jeg faen ikke krysset av når jeg bestillte bilen! ;)

Jeg skjønner godt at det ikke bare er å fjerne denne engangsavgiften (mtp alle som har betalt dyrt i alle år) og at da deres koselige statskassa hadde fått seg en ordentlig trøkk.

Men et sted må det snu....

Octavia vRS

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I second that, Mad_Maxx. (Okey så gikk jeg på en smell med en riskoker i fjor, men det var tvingende nødvendig med en bil på dagen selv om det føl(t)es litt rart (les: feil) å betale for omreg samt bli loppet for flerfoldige tusen i luxusavgift hvert år.

Skjønt på den annen side er det litt digg med en bil som starter tvert, har litt komfort og bruker halvparten på mila. (Har også en veteran-242 men den stryker på forbruket selv om det er el-innsprut (turbo!)))

BTW: Tryg Vesta godtar innbo som hovedforsikring (for å få inntil to veteranbilforsikringer.) :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører bare veteranbil selv, gidder ikke betale alle slags tilbakestående avgifter for nyere bil. Får vel kjenne det om jeg skulle være så uheldig å havne i en ulykke en dag, men den tid den sorg.

Jeg er helt enig med det du sier, men jeg kjører ikke min snart 3år gamle sønn i en veteranbil damndamn

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...Er vi dumme eller naive? Ja, men største grunnen er at det norske folk føyer seg for alt og alle. Vi tørr ikke si nei.

Vi tørr ikke si nei til økte avgifter, pensjons-reformer eller islamsk konfliktråd. Både myndigheter og minoriteter i Norge overkjører oss lett. Vi godtar alt som blir tredd over oss. Greit nok at vi snakker om det på pauserommet på jobb, eller med venner. Alikevel er det ingen som går i protest-tog for annet enn pelsdyr-industrien.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider