Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 diskusjons/mediatråden

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Fungerte det for deg og? Jeg har 366hk nå, men den trenger litt mer om jeg skal drifte skikkelig med SH-dekk.

 

Hvordan bruker dere å justere LSD? Jeg skjønner ikke store greiene av den der, men fant ut at 240en ble sladdevillig når alt sto på max. Noen som har ei idiotforklaring på hvordan det fungerer?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vil gjerne ha oppsett til Volvo 240 og:)

 

Her kommer det:

 

Body/Chassis:

Alt som er mulig

 

Engien:

Alt som er mulig

 

Intake System:

Manifold

Raceing Filter

 

Exhaust:

Titanium Racing

Sports Manifold

Catalytic Converter

 

Turbo:

High RPM Turbo

 

Transmission:

Fulle customisable

 

Drivetrain:

Twin Plate Clutch

Semi Racing Flywheel

Carbon Propeller Shaft

Fully customisable LSD

 

Suspension:

Fully Cusomisable Kit

 

Tyres:

Comfort Hard

 

Innstillinger:

 

Transmission set to 180km/h

 

LSD;

Initial Torque: 10

Accleration Sensitivlty: 40

Bracing - " - : 20

 

Ride hight: -35 _ 10

Spring rate: 4.0 _ 7.0

Dampers: 4 _ 4

Dampers: 4 _ 4

Anti-roll : 2 _ 2

 

Camber;

4.0 Front - 0.0 Bak

Toe Angle

0.00 Front - 0.20 Bak

 

Brake balance;

5 Front - 5 Bak

 

----------------------------

Det jeg ikke jeg som har fikset dette, jeg fikk bilen sånn av lucsus1989 (PSN) så dere får takke han. :)

LuXsus eller noe her på forumet :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker dere å justere LSD? Jeg skjønner ikke store greiene av den der, men fant ut at 240en ble sladdevillig når alt sto på max. Noen som har ei idiotforklaring på hvordan det fungerer?

 

Tja, kan gjøre en fort og gæli forklaring. :D

 

Jo mer til høyre du stiller den, jo mindre slipp vil diffen tillate mellom venstre og høyre drivhjul. Noe som vil føre til at en baktrekker blir mere overstyrt, mens en framtrekker blir mer understyrt i svinger.

 

Man vil få bedre aks, da drivhjulene vil dra mest mulig likt. Men, vil svinge dårligere. Så her må man bare prøve seg frem og finne punktet hvor bilen har godt grep ut av en sving, eller bare spinner på ett hjul.

 

I drifting er det greit å ha mest mulig sperre. Kan jo seff variere på kjørbarheten her også, men da stiller man heller ned littegranne på diffen. :)

 

Justere braking på en LSD har med hvordan drivhjulene virker under bremsing. Stiller man for mye her, risikerer man at begge drivhjulene låser seg. På en baktrekker kan dette bli fatalt. Kan jo sjøl tenke deg hvordan det er å nappe i håndbrekket i fart i sving... ;)

På baner med lange svinger som man må bremse hardt i, så stiller man LSD Braking lavere slik at man ikke får brekk-sving tendens.

 

I drifting kan jeg derimot se en liten fordel med høy setting på Braking. Man kan klare å holde sladd på bilen, i sving, selv om man går av gassen (brekk-tendens). Da får man heller ikke en plutselig kontra, fordi bakhjulene går i fri og gripper plutselig.

 

Slik har nå jeg forstått virkningen av LSD. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke juster høyde på fjærer eller noe..

får trimma bilen, på tuning shop, mn får ikke fikset noe etter det.

kan gå inn på setting, mn får ikkje gjort stort der.

er på level 31 a spec, har ikke hatt problemer til no..

mn ser dere skriver masse om set up på bilene.

som det her

ride height -5/0

spring rate 16.4/17.5

damper ext 6/8

damper comp 5/7

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke juster høyde på fjærer eller noe..

får trimma bilen, på tuning shop, mn får ikke fikset noe etter det.

kan gå inn på setting, mn får ikkje gjort stort der.

er på level 31 a spec, har ikke hatt problemer til no..

mn ser dere skriver masse om set up på bilene.

som det her

ride height -5/0

spring rate 16.4/17.5

damper ext 6/8

damper comp 5/7

 

Hva skal jeg gjøre?

Hvis du har kjøpt 'Suspension' i tuningsjappa, så skal man kunne justere litt. Jo dyrere suspensions du kjøper, jo mer kan du justere. :)

 

Etterpå går du f.eks. inn på garasjen, og trykker på X (på kontrollern), musepila skal stå på en bilnøkkel symbol. Da hopper du rett i den bilen du bruker.

Når du ser bilen snurrer rundt der, så ser du en knapp som heter 'Settings'. Inni der ser du ei remse av knapper på venstre side, med bl.a. 'Body', 'Engine', 'Suspension' knapper. Trykk 'Suspension', så kommer det opp den du har kjøpt i tuningsjappa opp i midten oppe på skjermen. Trykk på knappen til venstre for haken som er haket på den suspension du har kjøpt/aktivert. DER inne kan du juster Ride Height, Spring Settings osv osv. ;)

 

Håper det hjalp. =)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den fairlady på dealership er fettego å drifte med vist du har rette opsettet... ;)

 

Hehe, det er sånn ca 4-5 forskjellige Fairlady der da;) 300ZX, 350Z, 370Z og forskjellige tuningversjoner av de to siste;)

 

Har handla masse biler kun for styling i det siste. Renault Clio V6n og 'Zuki Swiftn ble skikkelig tøff:D

 

Forstå det den som kan, men det er med to identiske Swifter i spillet. Akkurat samme specs kun forskjellig interiør(røde seter på den ene) og årsmodell(to år imellom) :hammer

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaller alle og lese litt om hva som funker av understells innstillinger på forskjellige drivlinje typer i den virkelige verden, så sette seg inn i hva GT5 ikke tar høyde for, f.eks at i den virkelige verden så har man noe som heter motion ratio, det driter GT5 i.. En bil i den virkelioge verden med mcperson forann kan f.eks ha motion ratio på 0.9, dvs om man kjører over en hump på 1cm, så beveger demperen seg 0.9cm.. Om bilen da har mulitilink bak, med motion ratio på 0.5 så fjærer den da bare 0.5cm på samme humpen.. Derfor må også fjærene forann være stivere i utgangs punktet, men det er bare til de kommer på bilen, da vil de bak virke hardere enn de forann.. pga av motion ratioen.. Men som sagt, GT5 driter i det og alle biler har 1:1 i motion ratio.. Derfor kan man sette ALLE FWD biler til og ha 20-40% stive oppsett bak. og omtrentlig dobbelt så mye camber forann som bak med racing dekk. dårligre dekk= mindre camber.. Toe ut forann for turn in, og litt toe inn bak for retnings stabilitet..

 

Men sånn sjennerelt sett så suger GT på det punktet, Forza 3 er mye bedre på justerings muligheter.. Hvor er caster og dekktrykk f.eks. Og hvorfor GT5 ikke klarer og simulerer fading av bremser er for meg et under, når de klarer og simulere at motorer kjøres inn(hk øker etter noen løp) og blir utslitt etterhvert....

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår