Gå til innhold

Krise??!! Skamslitt (fa..."#¤¤#) register reim

Ranger emnet


Johnny1980

Anbefalte innlegg

Hei!

Da samboeren min var ute og kjørte her om dagen døde motoren stille og rolig henn..... (Audi A6 2,6l V6 1995 mod)

Etter et par timer med demontering i går viste det seg at reg reima var KRAFTIG slitt og kam dreva trolig har hoppet over noen tenner. Men reima var ikke røket.

Jeg kinna motoren før jeg oppdaget at det var reima som var årsaken og kunne ikke høre noen tegn til ventiler som var gått av dundas.

 

Så noen spørsmål:

1. Hvordan timer man toppene riktig i forhold til kammene? Regner med det er noen merker rundt forbi, men man trenger kanskje spesialverktøy?

2. Er det noen sjangs for at ventilene ikke er knust selv om det er kommet såpass i ulaget at ikke motoren vil svive?

 

Plan videre er å få timet kamhjula riktig i forhold til veiva....

Dra motoren rundt for hånd for å sjekke at ingen ventiler tar i....

Måle kompresjon på alle sylindere....

 

Høres det ut som en god plan? Jeg trenger uansett HJELP til å time dette riktig.... Så der det noen der ute som vet hvordan dette gjøres??

 

Det jeg ønsker å finne ut av er uansett om ventilene har klart seg!

Noen andre måter å gjøre det på??

 

Takker for raske svar...

 

Tor Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må drar motoren rundt for hånd til den når TDC posisjon. (Top Dead Senter).

Ta ut TDC sensoren og se at hullet i veivakslingen matcher hullet der TDC sensoren satt i blokka. Samtidig må du sjekke at de største hullene i låseplatene til reimhjulene på kammene peker inn mot hverandre.

 

OBS! Hvis motoren er ute av synk. vil disse ikke peke mot hverandre i veivakslingens TDC possisjon.

 

Du må isåfall låse veivakslingen og finjustere kammene slik at de store hullene peker inn mot hverandre. Vri på kammene når reima er tatt av. Kan IKKE justeres mye. Hullen skal være helt vannrett. Låses normalt sett med spesialverktøy FØR reima taes av. (1800? spenn på mekonomen).

 

Er redd du må bytte noen ventiler btw.

 

 

TDC sensoren sitter på venstre side av blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar...

Tok av den høyre toppen i går og der var alle eksosventilene bøyd. Så nå bli heller spørsmålet om ikke det er lettere å bytte hele motoren? Ser det er en del motorer til 4-5000kr til salgs i Sverige. Hva mener dere?

Nye ventiler, reim, toppakningssett etc koster jo det også. Og med middelmådige mekanikerkunnskaper så virker det som en enklere jobb å skifte motoren.

 

Ellers var det fler 2.8l til salgs enn 2.6.... Noen som vet om det må byttes mye mer vist man bytter mellom disse to motorene?

 

Er ihvertfall godt at man har isolert oppvarmet garasje når slikt skjer! Var nesten 10 kalde ute i går og det er ikke noe skruvennelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte fra 2.6 til 2.8:

 

Må bytte motorstyreenhet. Omprogramere startsperre? 2.6 literen har MAP sensor 2.8 har MAF. Må herje litt med ledningsnettet tipper jeg?

Er byttemotorene overhalt er det vel ikke mye å lure på. Så kan du overhale den gamle motoren hvis du har tid eller lyst :).

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår