Gå til innhold

Startknapp

Ranger emnet

hodetunderarmen

Anbefalte innlegg

Originally posted by hodetunderarmen

skal montere en startknapp. Skal bli dritlekkert :D , men finner ingen brytere som er kule. noen tips om hvor jeg får tak i det? har sjekket biltema, clasern og thorshov men ingen har den finishen jeg vil ha.

tenkte en rund svart trykknapp:rolleyes:

kjøpte min på bilxtra. kosta ca 100 kr, funker bra. den er heilt svart

second place is the first looser

OPEL POWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfing

Skal ikke garantere, men jeg har en følelse av at dette er en vanlig bryter. Altså at du slår på bryteren og så må du slå den av igjen med et nytt trykk. Ganske ugunstig for en starter, men det går sikkert an å modifisere den med litt kløkt.

Denne bryteren har IKKE holdefunksjon. Dvs at den bryter kretsen når knappen slippes. Hadde det vært holdefunksjon på den hadde det stått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfa har en genial måte å beskrive en bryters funksjon på.

f.eks. en trykkbryter som går tilbake når du slipper: fra-(til)

Mens en trykkbryter som ikke går tilbake (kretsen brytes ikke når du slipper) fra-til

Når det gjelder vippebryter: til-til

osv.

i verste fall tar du en tur til butikken og trykker på knappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfing

Tviler på det egentlig. Noen som har kjøpt og prøvd denne som kan motbevise meg kanskje?:)

Jeg kan motbevise det, ved å si at denne bryteren bryter kretsen når du slipper knappen. For om den ikke hadde gjort det, hadde det stått at den hadde vekslet, og da hadde det sett sånn ut: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2019472.htm

Tror du meg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboDad

Jeg kan motbevise det, ved å si at denne bryteren bryter kretsen når du slipper knappen. For om den ikke hadde gjort det, hadde det stått at den hadde vekslet, og da hadde det sett sånn ut: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2019472.htm

Tror du meg nå?

Funker heller dårlig å linke til elfaprodukter. Tar meg frihet til å bruke denne som eksempel: 35-535-00 (søk) Denne har fra-til, fra-(til) og til-(fra), virkemåten til dette har Decepe forklart. Bryteren som er diskutert i denne tråden har ikke slike betegnelser. Kontaktfunksjonen til bryterne er forklart med momentan og dobbeltrykk. Skal en da tolke dobbeltrykk som at bryteren "holder" og at momentan betyr at bryteren "slipper"? Må vel bli slik. Er vel på tide å innse nederlag da....:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vek bare og sette bryteren på styrestrømsledningen til starteren.

da setter du sviten i tenning on posisjon (hakke før du starter bilen) og trykker på knappen. men da må du dra ledningene ut av svitsen, det er sikkert noen som vet en lettere måte

- 98 ITR

- 00 Civic Vti

- 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor)

- 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest hele tråden da, men jeg har startknapp i Camaroen, banalt enkelt å installere da. og jeg er ikke elektriker. Jeg skrur på tenningen med nøkkel først. startknappen står på en egen krets, det som er teit med det er at jeg kan kjøre starteren uten å ha tenningen på. solenoiden til starteren drar litt mye strøm, så jeg har et rele i motorrommet som startknappen styrer, som igjen trekker solenoiden og starter motoren.

Alt dette er tatt ut nå da, men det er en annen historie, hadde en litt morsom episoden når jeg glemte å skru på tenningen og prøvde å starte bilen. Fyllte selvfølgelig eksosrøra opp med bensindamp, for så å nesten sprenge eksosanleggene når jeg fant ut at jeg hadde glemt tenninga.

Startknapp er ganske komf egentlig, vet ikke hvorfor, bare liker det.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider