Gå til innhold

audi a6 (2.6) ruser seg ved kaldstart

Ranger emnet


vegard19

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hatt et problem med at bilen min ruser seg mellom 1200-1300 omr. dette har bare blitt værre og værre.. går fint ann og kjøre den, men andre ganger så må jeg stoppe bilen helt også starte den etter 2-3 min også er den fine igjen og går på 700 omr..

 

også når jeg kjører og skal gire for vær gang så ruser den seg enda mere, nesten som at gassen henger seg, samme skjer om jeg trykker litt på gassen når den står på tomgang så ruser den seg i 1-2 sek også går den ned igjen på turtallet..

 

den er i tilegg til dette litt tungstartet også. bruker ca 1-2 sek også starter den.. vet ikke om dette kan ha noe med samme symptomene over å gjøre?

 

har søkt litt rundt på nettet og funnet noe av samme symptomene.

 

men lurer på om noen har noe erfaring eller tips å komme med , hva dette kan være? :/

 

mvh Vegard

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tomgangsventil. Det er ventil N71 (om jeg ikke tar helt feil i farten) som ikke er helt frisk, og bruker for lang tid til å stille seg inn eller ikke stiller seg inn i det hele tatt.

Easy midlertidig fix: Ta ut tomgangsventilen, den er sitter her: http://www.12v.org/engine/index.php?section=cl&view=iman

 

Den ser ikke helt lik ut på din bil, men er festet med en middels 4-5-6 mm sekskant.

Ta av ledningen, og skru ut ventilen. Skru den utover noen 0,5cm, med en tang, den kan være hard å vri. Sett den inn, og skru på bilen men sett IKKE tilbake ledningen.

Start motoren, sjekk turtallet.

Er det fortsatt for høyt, dra den ut mer. ER det nå for lavt, skru den inn.

Når du er fornøyd lar du ventilen være frakoblet (kobler du den til er du back@square zero). Med tiden, besøk skroten for en ny en.

 

2. Nye tennplugger vil jeg tro fikser problemet, gjorde det på min. Jeg bruke 5-10 sek på å starte!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Hitman :)

 

men hva har tempmåleren med dette å gjøre? hmmm kan ikke skjønne at det skal påvirke motoren med disse symptomene?..

 

Men er du usikker på om det som kan være feilen, som du har nevnt over "Hitman" ?

Endret av vegard19

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hadde samme saken selv nettopp som jeg drøyde med å fikse, og enda verre når man har automat som blir påvirket av turtallet og mer torque = masse kryping og nøkking ved giring.

 

 

Fikset det i garasjen i går med Vag-Com :)

Har tidligere gjort det ved å skru ut tomgangsventilen manuelt også.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne kommer vel om du ikke har på tenningen i bilen om jeg ikke husker feil ;)

 

For å bruke Vag com må du sette nøkkelen til ACC (hakket før du starter bilen, lysene skrur seg på og alle varsellamper blinker), og så teste connection under setup/settings.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli kvitt tomgangsproblemene -> reset ECU ved å koble fra batteriet i 5 min.

Problemet oppstår ofte når motorstyreenheten opplever spenningsfall i startøyeblikket, f.eks hvis lysene har stått på og tappet batteriet etc.

Eventuelt ved slitent batteri. Når skiftet du batteri sist? Er ladespenningen høy nok? Bør være 14 volt. Hvis ikke bytt laderegulator. Sitter på dynamoen.

 

PS. Har hatt dette problemet en rekke ganger og aldri trengt å bruke vag-com for å fikse det.

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår