Gå til innhold

Kjøleproblemer E34 525i 12V (m20b25, manuell)

Ranger emnet


Bilglad20

Anbefalte innlegg

Heisann:)

 

Har ikke vært så aktiv her akkuratt, men har kommet opp i en lei situasjon med bilen min nå og håper derfor på noen gode råd.

 

I sommer kjøpte jeg min første bil, sto mellom Opel Omega eller BMW (3 og 5 serie var vurdert), kravet var at jeg skulle ha en bakhjulstrekker som så bra ut og gikk noenlunde bra til 30-50 000 spenn ca.

 

Endte opp med en E34 525i 12V (manuell) som sto nært og så lovende ut:)

Tatt vare på annonsa for den: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22742570

 

Har siden dag en omtrent vært plaget med problemer, morkne kjøleslanger som begynte å lekke, byttet de, men så begynte den å bruke kjøleveske, gikk noen dager, så måtte jeg etterfylle, etter å ha forhørt meg fikk jeg høre det kunne være toppakninga, som følge av at bilen trolig her gått seg varm en av gangene jeg fikk lekkasje på kjølesystemet. Fikk bekrefta dette da jeg dro på ett verksted hvor de sjekka CO nivået i kjøleveska, ingen av de andre tegnene på gåen toppakning var der, som "gugge" under oljepåfyllingslokk, hvit eksos, vann i olja osv. I tillegg begynte varmeregisteret å lekke, trolig pga overtrykk.

 

For å prøve å spare litt penger så fikk jeg hjelp av en kompis og noen bekjente til å skifte toppakning, sendte toppen inn til ett verksted som overhalte den, planslipte osv. før vi monterte den på igjen...men så ble det ikke heelt "plug and play" det heller da.

 

Etter mye om og men ble toppen montert på igjen med litt hjelp fra en som jobber på verksted, men den tikka som ett helvette, og noen instrumenter lyste ikke opp, og fikk ikke utslag på temperatur måleren under lufting heller. Ventilene ble etterhvert justert litt på feelingen. Skiftet også en drøss med deler når vi holdt på, ny registerreim, viftereim, vannpumpe, thermostat osv. og noen slanger.

 

Til slutt bet jeg i det sure eplet og sendte bilen på verksted hvor de reparerte lekkasjen fra varmerister, lys i dashbord og noen andre ting som å justere ventiler skikkelig, skifte rotor og fordelerlokk, servoreim og noen andre småting. Etter snart to uker på verksted henta jeg den i kveld, men da oppdaget jeg etter en kortere tur at nivået på kjøleveska hadde sunket nesten helt ned og etterhvert oppførte temp målern seg rart, ofte når jeg gidde gass så sank nåla mot kald, så opp igjen mot normal temperatur, gikk aldri mot rød, var fortsatt veske i kjøleslangene.

 

Oppdaget også at verkstedet nå hadde fylt rød kjøleveske, ikke blå, men de hadde visst flusha systemet, så er vel ikke noe issue?

 

Nå har jeg vært to måneder uten bilen, og begynner å bli litt lei av kjøleproblemene, bør jeg klage til verksted? Er det bare å etterfylle til det går seg til? Lufte igjen?

 

Beklager langt innlegg, men prøvde å forklare alt som har skjedd så godt som mulig.

 

Håper noen har noen tips, om ikke bilen blir bra igjen snart, vurderer jeg å selge den og gå for en med 24V motor, selv om jeg jo er blitt litt glad i bilen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert dem på verkstedet vet hvordan de skal lufte systemet,da det er mange mekanikere som burde byttet yrke,men nok om den saken..

 

etter det jeg kan huske så har du luft i systemet,prøv å luft systemet selv. :-)

 

prøv først å fremst å fyll på når motoren er kald.. Fyll vann opp tanken til der er vann på streken midt på beholderen. lukk lokket å la bilen stå å gå til den åpner termostaten. du kjenner det på ene slangen. Da termostaten har åpnet seg kan du skru av motoren å så løsner du på den skruen som sitter oppå termostathuset. åpne forsiktig da det kan for sprute kjøleveske og damp. la så all dampen komme ut å lukk skruen når det bare er vann som kommer.

er det lite vann på bilen så kan det skapes et undertrykk som suger ut all vannet fra beholderen så når du åpner lokket på radiatoren så vær rask med mere kjøleveske. du kan følge med en liten stund mens lokket er av,så ser du det synker etterhvert.fyll på etter behov.

bare vær obs på at streken midt på er vannstanden når motoren er kald,så ikke fyll over det.

gjør så prossessen flere ganger til det ikke er mere luft i systemet,å så etterhvert når du har kjørt litt så følg med på vannbeholderen om vannstanden synker..

 

 

lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

vel vel, bilen bør stå å gå når man lufter, fordi man skal ha sirkulasjon i systemet. Og en annen ting som alle bmw eiere bør hvite, d er at når du lufter, så bør den stå i bakke med fronten opp ;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår