Gå til innhold

Oljelekasje

Ranger emnet


vidar09

Anbefalte innlegg

Hei...Har opptaget at motoroljen går rett igjennom...dvs at når jeg fyller på olje så kommer det rendende ganske så mye ut på høyre side bak/under motoren...Når jeg med varm motor etterfyller olje begynner det og ryke i bakerst nederst..Når bilen står stille renner den tom for olje...klarer ikke og se hva det er forde jeg ikke kommer under bilen...noen ideer om hva som kan være årsaken til denne lekasjen?? Har også problemmer med og finne noen som idet heletatt vil røre bilen så hvis det er noen her som kan være behjelplige med og få fikset dette så kontakt meg....er for øyeblikket fotgjenger og liker ikke det noe særlig...mail meg gjerne noen tanker direkte...vidarhansen09@gmail.com....

 

PLEASE HELP......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut. Har du sjekka om oljefilteret sitter ordentlig på plass? Mulig bunnpanna har fått seg en trøkk? Kan jo også være sprekk i blokka hvis du er uheldig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt men ser ikke så mye...kommer jo ikke under heller så da er det heller vanskelig men har ikke kjørt på noe som helst som kunne forårsaket dette heller...skal skjekke det med olje filteret...men hvis blokka har sprukket så er det vel ikke noe og gjøre med det??? kanskje billigere og kjøpe ny bil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt men ser ikke så mye...kommer jo ikke under heller så da er det heller vanskelig men har ikke kjørt på noe som helst som kunne forårsaket dette heller...skal skjekke det med olje filteret...men hvis blokka har sprukket så er det vel ikke noe og gjøre med det??? kanskje billigere og kjøpe ny bil??

 

Hvis blokka har sprekt så er det nok like greit å kjøpe ny bil ja. Er jo ikke akkurat problemfrie disse bilene heller så....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde ringe de som skiftet oljen først og høre med de om filtret er løs eller lignende... da det høres mest ut som det kan være tilfelle eller lignende -regner med at du hadde nok frost vesk i radiatoren før kulda kom for godt? ellers kan jo også være tappe skruen for motor oljen som ikke ble strammet nok og har løsnet -da renner oljen like fort som du fyller opp slik du beskriver og at filtre er også løs -ellers på de andre mulige feil ville vel ikke oljen rent ut så fort ville jeg tro :)

 

Husk å ikke kjøre noe særlig med bilen når motoren ikke har noe olje... da blir garantert motor havari, unødvendig når feilen kan være så enkelt og billig å fikse ;)

 

du får ha like til og håpe på det enkleste :)

 

forresten det er ikke noe problem å legge seg under bilen for å kikke: kjør den ene siden på en fortau så du får litt plass under bilen, som sagt da vil du fort se hvor det renner ut olje, både filtre og tappepluggen er synlig fra undersiden mener jeg å huske, filtre kan du prøve å vri og hvis du greier det med henda så er den løst nemlig, samme med tappeskruen :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

vel...problemet var simringene som hadde fryst istykker...nå var det jo sånn at etter og ha ringt endel verksteder fikk jeg allt ifra at "vi rører ikke denne type biler" til "vel..dette er et ganske dyrt problem da det er mye jobb og ordne dette og vi tar kr 1850 i timen osv..osv..til en som sa at simringene koster ca kr 80 pr stk og at det tar en ca.2 timer og bytte av en timepris på kr 880...så siden jed ikke føler for og gjøre dette i -20 gikk bilen på verkstedet...dvs.det siste som hadde den mest fornuftige prisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel...problemet var simringene som hadde fryst istykker...nå var det jo sånn at etter og ha ringt endel verksteder fikk jeg allt ifra at "vi rører ikke denne type biler" til "vel..dette er et ganske dyrt problem da det er mye jobb og ordne dette og vi tar kr 1850 i timen osv..osv..til en som sa at simringene koster ca kr 80 pr stk og at det tar en ca.2 timer og bytte av en timepris på kr 880...så siden jed ikke føler for og gjøre dette i -20 gikk bilen på verkstedet...dvs.det siste som hadde den mest fornuftige prisen..

 

pingle....:D :D

 

Godt det ikke blir dyrere :doh men aldri før har jeg hørt at simringen kan "fryse istykker". Hadde bilen stått lenge? litt merkelig men kjedelig uansett. God Jul!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

merkelig nok så har det hendt akkurat det samme med den ene stratus: den hadde stått en ukes tid før jeg skulle ut en kort tur og tenkte å bruke den litt mens jeg tinte den opp , men på vei tilbake når jeg kjørte inn og rygget på plass så en mørk strippe etter bilen, og det ble en passer stor damm/flekk under bilen like etterpå. Det er motor olje da både konsistensen/viskositeten og lukten tydder på det. Så ser jeg det er en del olje oppunder høyre siden.

 

Så jeg er ikke sikker om det hendte da jeg drå eller like etter at jeg kom hjemm igjen, men temp viste normal og olje lampa lyste ikke noe som helst. Kjørte så langt at motoren ikke opnåde normal temperatur engang :)

 

Men uansett: hvilken deler er det spm ble byttet ut vidar09?? da kan jeg titte i haynes holly bibel og finne delen, før jeg setter igang med å skifte -om fagfolka brukte 2 timer så skal jeg nok greie å skifte den samme dagen :)

 

Er det noen andre som har opplevd samme feil?

 

Ellers en generel "apell" til vår kjære moderator: kunne du laget en egen seksjon for reparasjoner eller "mekk det selv" (DIY) avdeling for stratus? (med besignelse fra administrator self) det begynner å bli noen stk av de men de "forsvinner" fort når de er flere måneder gamle, har inntryk at flere "nye medlemmer" (ferskinger):) ikke har fått de med seg da man må velge andre visnings modus for å få sett de igjen :) -hadde vært glimrende...

Endret av matador

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allo...Vel merklig var det men på min var det den øvre simringen som lekket olje og etter at det ble byttet har jeg ikke hatt noen problemer... Det var akkurat som du sier...normal temp,ingen olje lampe som lyser, osv...allt normalt helt til bilen sto stille og da kom all oljen på en gang...min bil ble helt uten olje når dette skjedde...men som sagt...skiftet simringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår