740Bjørn Skrevet November 28, 2010 Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 (endret) Siden tråden om 740'en går som det suser, så tenkte eg at eg sku legga ut min far sitt Volvo Pv prosjekt her på Bilforumet :) NB! Dette er IKKJE mitt prosjekt. Bilen er altså ein 1960 Volvo Pv 544. Blei henta hos ein kar i Odda sommaren 2005. :) Bilen stod under eit skjul som holdt på og dette ned over hodet på bilen, og den hadde stått der i mange år. Bilen var sliten og rusta, men min far såg potensialet og henta den heim. :) Vel heima dagen etter så begynte eg og brodern med og vaske bilen for all dritt og møkk. Var masse møkk på den etter alle åra under skjulet. :) Etter vaskinga begynte demonteringa. Dette var før eg fekk min første bil, så eg bistod han med mesteparten demonteringa. :D Når sånn circa heile bilen var ribba for alt, fekk eg min første bil, og då overtok pappa heile prosjektet. :) Motor, bakaksling og forstilling blei demontert og gått over, samtidig blei heile bilen sandblåst og all rust blei sveisa. Motor og motorrom blei lakkert, motorrommet i sin orginale blåfarge og motoren blei lakkert rød. :) Etter kvart kom framskjermane på plass også. Så blei bilen tectylert under, dasjbordet blei lakkert og ny eksos kom på plass. :) Så gjekk me laus på karosseriarbeidet, første post var taket. Taket var stygt og bulkete, gjekk med mykje sparkel her, og han er endo ikkje ferdig. Bilen blei lakkert innvendig og asfaltmatter blei lagt. :) Taket er vell det einaste som gjenstår før heillakkering. Bremser blei også gått over, og pr. i dag går bilen som ei klokke og bremser osv. fungerer perfekt :) Hadde bilen ute på kjøretur i tunet nokre gongar i sommar. :D Info: Merke: Volvo. Modell: Pv 544. Årsmodell: 1960. Motor: B16. Girkasse: 3-trinns. Org. farge: Mørkeblå. Interiør: Rød skai og kvitt stoff. Sidan dette er eit langtidsprosjekt kan eg ikkje love det blir oppdatering ofte, men eg oppdaterer sånn innimellom :) Bilder i nesten kronologisk rekkefølge frå den dagen me henta den: Frå hentinga: Heima i gården: Vasking på gang: :D Ribba totalt: Sandblåst og sveisa: Traversen :) Resten av forstillinga. Før tectyl. Bakakselen før maling. :) Motor før lakk. Motor etter lakk. Nedi reservehjulsbrønnen etter litt lakk. Inni bakskjermen. Nymalt bensintank på plass. Motorromm etter lakk. Slik står den pr. i dag :) Ny eksos frå Jørgenrud. :) Tectylert under. Håper du vil følge med :) Endret August 28, 2011 av 740Bjørn Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet November 28, 2010 Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 artig prosjekt! :D ser meget bra ut. trodde de med B16 var 444? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 artig prosjekt! :D ser meget bra ut. trodde de med B16 var 444? Hehe, skal si det til fattern :D 544 kom nok også med B16. :) Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet November 28, 2010 Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 stusset på den modelbetegnelsen. kan godt være den stemmer. mente bare 444 sto for 40 hester, 4 sylindere, 4 trins girkasse. senere gikk de i fra det når motoren fikk mer hestekrefter og de ble alle kalt 544. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 stusset på den modelbetegnelsen. kan godt være den stemmer. mente bare 444 sto for 40 hester, 4 sylindere, 4 trins girkasse. senere gikk de i fra det når motoren fikk mer hestekrefter og de ble alle kalt 544. Du er sikkert inne på noko, men eg og pappa har vertfall funne ut det er ein B16 med 4-trinns kasse :) Men var det ikkje ein annan grill og annan dash på 444? Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacGyver93 Skrevet November 28, 2010 Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 er en like bortenfor oss som har en racing rigga PV, som han bruker i bilcross Siter http://rustent.norwegianforum.net/ 1984 golf 2 1,6 cl- ratlook 1985 golf 2 1,6 gl-spiker mercedes w123 1982- oldschool toyota corolla- herjebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 er en like bortenfor oss som har en racing rigga PV, som han bruker i bilcross Tøft :D Det blir bare ikkje feil! :D Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 EDIT: Det var ikke 4-trinns, det var 3-trinns :) Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet November 28, 2010 Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 Dette blir jo kjempe bra. Imponert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2010 Dette blir jo kjempe bra. Imponert! Hehe, blir ikkje så gale :D Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haako2 Skrevet November 29, 2010 Rapporter Share Skrevet November 29, 2010 hvilken type lakk ble det brukt på bilen i motor rommet og i bagasjerommet? Siter Garasje i Ålesundsommrådet nermare bestemt spjelkavik ønskast leigd til juni 2012!!!! ->89 OPEL OMEGA A 2,0 stort prosjekt med racepreg ->86 Ford Orion 1,6 bruksbil prosjekt ->76 Ford Transit trekkbil prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2010 hvilken type lakk ble det brukt på bilen i motor rommet og i bagasjerommet? Var bare vanlig billakk kjøpt på den lokale verkstaden :) Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercedesW124 Skrevet November 29, 2010 Rapporter Share Skrevet November 29, 2010 Jazzå, Enda et prosjekt :D Lykke til da ;) ! Siter MVH Christian RIbe Mercedes-Benz 1222 NG `85 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet November 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2010 Jazzå, Enda et prosjekt :D Lykke til da ;) ! Som sagt, det er ikkje min bil :) Det er min far sin, holder enda på med 740ien eg :) Siter Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg