Gå til innhold

Hjelp til instillinger på Kenwood-spiller.

Ranger emnet

Piniz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettop satt inn en Kenwood KIV-700 spiller i bilen min og lurer på litt angående equalizer osv..

Equalizern er veldig bra på denne spilleren, men får ikke stilt inn slik jeg vil!

Hadde før en Alpine spiller, hvor jeg stilte bassen helt ned, og subwoofer opp. Derav slapp jeg skurring i høytalerne, og fikk kun diskant i de.

Men med denne spilleren finner jeg ingen måte å stille bassen i høytalerne ned på.. Derfor har jeg bass i både høytalerne å suben, noe som resulterer i skurr med litt høyt volum.

Noen som har erfaring med denne spilleren og kan fortelle meg hvordan jeg stiller ned, å får kun diskant i høytalerne?

Altså, hvordan stiller jeg opp treble, å ned BASS?

TAKK! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå ann å sette delefrekvens på spilleren. Kalles X-Over, og det varierer litt i meny fra spiller til spiller, ikke KIV700 til KIV 700 selvfølgelig, men nå sitter jeg ikke med den forran meg. Tipper du kan stille dette hvis du går inn på "Audoi Settings" eller noe, hvis dette finnes. Hvis dette finnes vil du få et bilde av en "bil" med 4 høyttalere pluss sub. Da kan du stille forskjellig delefrekvens på høyttalere og sub, pluss annet. Jo høyere delefrekvens på høyttalere, jo mindre bass. Er ikke dumt å sette denne på rundt 100hz, gjerne 120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt litt dårligt info, men veit no at du bruker forsterkeren i spilleren til nokre høgtalere. (har ikkje peiling på kva slags høgtalere og størrelse)

Forsterkeren i spillereren klarer vel å gi ut ca 20w pr kanal.

Er ikkje akkurat mykje dette.

Men med ukjente originalhøgtalere er det vanskeligt å vite om dei får for mykje effekt eller om det er spilleren som gir ut forvrengt signal

Med dei opplysningane du har gitt, ville eg nok hatt delefrekvensen på rundt 100-120hz. (som QuiNlan nevner)

Eg kjenner ikkje til spilleren, men den skal nok klare få vekk dei lågaste tonene, slik at du må skru (altfor) høgt opp før skurringene kjeme.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass&Diskant-justeringer er det samme som en 2-bånds equalizer, hvor justeringsfrekvens vanligvis er satt til henholdsvis 100Hz og 10000Hz. Så med din 5 bånds-equalizer får du bedre justeringsmuligheter over en større del av frekvensbåndet, her ved 62Hz, 250Hz, 1000Hz, 4000Hz og 16000Hz. Slå gjerne av BassBoost inntil du har stilt inn lyden best mulig ellers. Samt at du har en haug med DSP-innstillinger å jobbe med før du justerer equalizeren!

Du har lest bruksanvisningen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider