Gå til innhold

Turbotrykk problemer..

Ranger emnet


Adiez

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg opplevd at blilen min, Seat Leon CUpra TDi 150hk, har fusket kraftig. Dette skjer ved kraftig akselrasjon.

 

Det er mest fremtredende på andregir da motoren omtrent gir seg et lite sekund, på ca 3500 omdr, før den fortsetter igjen.

:(

På tredjegir går den helt fint frem til ca 3000, da den begynner å småfuske litt, og den har med andre ord problemer med å øke akselrasjonen.

 

 

Pga. at disse problemene oppstod, kjørte jeg innom møller og fikk en diagnose. Der kunne de lese av at turbotrykket mitt var for høyt. Ca 1,5 bar. og det som antagelig skjer er at en form for beskyttelse av motoren slår inn for å unngå ødeleggelser.

Luftmassemåler så ok ut.

 

 

Hva er det som kan være årsaken til at ladetrykket er så høyt??

 

De sa det skulle ligge på ca 1 bar. altså 50% for høyt ladetrykk.

 

Kan legge til at bilen aldri har vært chippet/trimmet.

Audi A4 2.0 TDi Quattro '06

VW Bora 1,9 TDi [90Hk/135Hk] '99

*VW Passat GT SYNCRO 2.3E '87

*Seat Leon Cupra TDI 4x4

*VW Golf II GTi 16v Edition One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HaRKooN

en ragulator som er gåen Wastegate?? Men hvis du har levert den så får du vel svar! :rolleyes:

Vel, jeg var bare innom og fikk en gratis diagnose, har ikke satt den inn enda. Tenkte jeg skulle høre litt rundt om det er noen som har peiling på hva det kan være, slik at jeg evt. kan reparere det selv... :rolleyes:

 

Blir fort dyrt å sette den inn på møller.. 850 pr time.... :eek:

Audi A4 2.0 TDi Quattro '06

VW Bora 1,9 TDi [90Hk/135Hk] '99

*VW Passat GT SYNCRO 2.3E '87

*Seat Leon Cupra TDI 4x4

*VW Golf II GTi 16v Edition One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by boXer

Lekkasje på slangen til magnetventil/solenoiden som styrer wastegaten kanskje?

Skulle være temmelig lett å finne for et verksted men.

Defekt magnetventil kan jo også være en mulighet.

 

Mystisk!

I dag stakk jeg innom verkstedet på jobben og kikket litt på bilen min.

Siden jeg har lite/null peiling på nye biler, ble feilsøkinga deretter..

Det er også forbanna trangt i disse nye bilene!

Jeg fikla og fokla med alt av slanger, ledninger som jeg tror har med styring av turbo, wastegate, magnetventil osv. Fant ingen løse, eller defekte, men jeg dyttet alle ekstra hart sammen..

 

Litt oppgitt over å ikke kunne finne noen feil forlater jeg verkstedet. På vei hjem merket jeg at noe ikke var som før. Bilen gikk plutselig mye bedre. Merket det når jeg kom over 3000 at det var masse krutt, som var totalt fraværende før jeg svingte inn på verkstedet!

 

Jeg syns det hørtes bakvent ut at bilen skulle gå dårligere på grunn av det høye turbotrykket, men kan det være noe sikkerhets system som har slått inn?? Eller har den fått forlite diesel i forhold til luft? :rolleyes:

 

Uansett, nå går bilen endelig som ei kula igjen, så jeg er happy!:D

Audi A4 2.0 TDi Quattro '06

VW Bora 1,9 TDi [90Hk/135Hk] '99

*VW Passat GT SYNCRO 2.3E '87

*Seat Leon Cupra TDI 4x4

*VW Golf II GTi 16v Edition One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en liten slange som har vært på vei av.Når du har rota rundt nedi der så har du sikkert klart å dytte denne på plass.Du har muligens fått så høyt trykk at fuel-cut`n har kobla inn for tidligt.Går den fint nå så er jo problemet over for denne gang...

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

.Går den fint nå så er jo problemet over for denne gang...

 

:(

Problemet er ikke over! Etter at bilen har stått stille en stund, er problemet tilbake. Da er det bare å fikle litt på det "kjafset" som henger på torpedoveggen, og bilen går korrekt igjen. Er det slik at magnetventilen er en av de små dingsene som henger der, evt hvilken? Har en mistanke til at denne kan være deffekt.

Får vel svinge innom vw i morgen å få dem til å ta en titt..

Audi A4 2.0 TDi Quattro '06

VW Bora 1,9 TDi [90Hk/135Hk] '99

*VW Passat GT SYNCRO 2.3E '87

*Seat Leon Cupra TDI 4x4

*VW Golf II GTi 16v Edition One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ladetrykkbegrensningsventilen(!). Dette er et kjent fenomen med TDI....Jobber selv på delelageret på Møller, så dette er brødvare! Har ikke seat etka foran meg nå, men hvis du stikker innom seat forhandleren så vet de helt sikkert hvilken en det er snakk om!

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det den som henger på venstre side (førersiden) som styrer turbotrykket ditt. Den andre styrer bare eksostilbakeføringen! Ser nesten likedan ut! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sonixz

Sjekk ladetrykkbegrensningsventilen(!). Dette er et kjent fenomen med TDI....Jobber selv på delelageret på Møller, så dette er brødvare! Har ikke seat etka foran meg nå, men hvis du stikker innom seat forhandleren så vet de helt sikkert hvilken en det er snakk om!

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det den som henger på venstre side (førersiden) som styrer turbotrykket ditt. Den andre styrer bare eksostilbakeføringen! Ser nesten likedan ut! =)

 

Takk for alle svar!

 

Stemmer, det er den som henger på førersiden ja. Jeg møller til å fakse meg noen sjemaer over turbostyringa.

Solenoid ventlil mener jeg det het.

Skal bestille en slik, koster ca 500,-.

Er dette noe man kan få på garantien?

Det er ikke seat her i byen, derfor er det litt vanskelig med reklamasjon/ garanti osv, må kontakte forhandler i trondheim, eller møller sentralt..

 

Reiser på Joint Winter øvelse på lørdag, og blir borte i 14 dager (<-- 35k i lønnstillegg...! :D) så jeg får nok ikke testet det ut før nærmere påske.

Audi A4 2.0 TDi Quattro '06

VW Bora 1,9 TDi [90Hk/135Hk] '99

*VW Passat GT SYNCRO 2.3E '87

*Seat Leon Cupra TDI 4x4

*VW Golf II GTi 16v Edition One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Adiez

 

Takk for alle svar!

 

Stemmer, det er den som henger på førersiden ja. Jeg møller til å fakse meg noen sjemaer over turbostyringa.

Solenoid ventlil mener jeg det het.

Skal bestille en slik, koster ca 500,-.

Er dette noe man kan få på garantien?

Det er ikke seat her i byen, derfor er det litt vanskelig med reklamasjon/ garanti osv, må kontakte forhandler i trondheim, eller møller sentralt..

 

Reiser på Joint Winter øvelse på lørdag, og blir borte i 14 dager (<-- 35k i lønnstillegg...! :D) så jeg får nok ikke testet det ut før nærmere påske.

 

Seat forhandleren (Trondheim Bilpartner) er jo datterselskapet av Møller Trondheim der jeg jobber. Hvilken årsmodell er det du har? Hvis det er garanti på bilen ennå, så ser jeg ikke bortifra at det går på garantien. Hvis du stikker innom en "VAG" forhandler så har de diagnoseutstyr for å lese ut måleverdiblokkene og ser hva som er feilen. Hvis det er ventilen som styrer ladetrykket ditt så blir denne kalt "ladetrykkbegrensningsventil" hos oss ihvertfall. Står bare "trykkomformer" på ETKA. Men jeg mener at han på delelageret på Trondheim Bilpartner vet hva det dreier seg om. Hvis ikke får du få han til å spørre meg, Stian på Møller. =)

 

Hvis du vil ha faksa skjema over ventilene så kan du sende meg en PM med faksnummer og data på bilen, så kan jeg ordne det =)

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår