dj-vega Skrevet Desember 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 Imens jeg samler styrke til å diagnosere bilen. så tenkte jeg å benytte tiden til å fortelle om et annet irreterende problem. Det tikker fra ventilene. (ganske sikker på dette). Dette er tikking som kan gå opp og ned i "desibel" og forsvinne og komme tilbake. Kjører idag biltemas mineral 10w-30 olje. Noen tips. Har hørt at motorrens eller lignende kan hjelpe. Siter Mvh dj-vega Prosjekt; Kia Sportage 95` <--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 Enten tykkere olje, justere ventilene, eller bytte løfterene.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-vega Skrevet Desember 2, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 Hydrauliske løftere på denne. Altså selvjusterende? Siter Mvh dj-vega Prosjekt; Kia Sportage 95` <--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 Da funker det nok med tykkere olje, evt annen oljetype.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EscortMkII Skrevet Desember 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2010 Det første som er greiest å sjekke, er oljenivået. Enten holder det med å etterfylle, eller fylle på med tykkere olje som nevnt. Hvis bilen har gått over 150.000, kan det være greit å fylle med high mileage olje (15w-40) Selv bruker jeg Castrol GTX 15w-40 High Mileage, og er strålende fornøyd! Nå i kulda, kan det være greit å ha litt tynnere olje, da bilene kan bli litt tungstarta av for tykk olje. Du beskriver at tikkingen variere i volum, for meg høres det ut som oljetrykket. Det kan hjelpe å kjøre motorrens, noe som jeg anbefaler ved hvert oljeskift (bruk motorrens FØR du skifter oljefilter) Hvis det fremdeles tikker, etter dette er gjort, kan det være flere årsaker. Det kan være alt fra oljetrykk, til ventilklaring, igjen-koksete ventiler eller oljekanaler, osv. Det kan også være slitt kam/ventilløftere. Tett oljepumpesil kan føre til lavt oljetrykk, som igjen gjør at ventilløfterene ikke henger godt nok med. Dette er noe man må skru for å finne ut, men som sagt, begynn med oljenivå, og sjekk gjerne oljetrykket. Man må nok av med kamdeksel eller toppen for å finne ut om det er noe mekanisk. Siter Audi A4 B5 1,6 1995 X: BMW 520i E34 24V 1991 X: Volvo 945 LT 1998 X: Ford Escort XR3i 1985 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.