Gå til innhold

Bilkjøp, kresen og usikker.

Ranger emnet


Storken

Anbefalte innlegg

ikke glem at han vil ha launchcontroll nå da.. det får du ikke på en NA bil ;) ikke er den under 1.000kg heller,)

 

jeg sa; det nermeste han kommer, er en eller anna hot hatch/GTI bil dings fra tidlig 2000 tallet. Som dere har sagt så får han ikke alt det han vil i en bil.. da fårn kjøpe seg stasjonsvogn + ariel atom som lekebil.. da er han ganske nære målet tror jeg..

Endret av henne
Fjernet en unødvendig kommentar...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal stemme det! Er 4x100 på en kompis sin 2'er GTI, mens en annen kompis sin 3'er VR6 har 5x100/108/110/112/114,3/120 (stryk det som ikke passer).

 

2er var utelukkende 4-bolts, 3er har 4x100 på CL/GL og 5x100 på GTi og VR.. :)

 

 

Veldig nysjerrig på hvorfor du vil ha individuelle gasspjeld på en turbobil.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Launch kontroll styres LETT gjennom MS3 (her kan du lese mer om det hvis du vil). Sensor til clutchen så kan du holde bånn gass igjennom tre gir. MS3 retarderer tenninga/kutter tenninga/kutter drivstoff eller lignende for å kontrollere turtallet i girskift og ved "startstreken".

 

Itb med turbo har vel fint lite magisk over seg, men det er lett å sørge for at gasstrømmene er adskilt. Dette var vel egentlig et større problem på Type 1 motoren i forhold til på en rekkefirer. Kom over en Gti med individuelle gasspjeld og g60 lader på youtube, likte lyden i den og kunne tenke meg noe sånt.

 

Gasshuset fra kawaen har et sekundert spjeld som kan styres elektronisk for bedre tomgang og respons på lave turtall. Dette er ikke førsteprio, men hadde vært morsomt å prøve å få noe slikt å funke med tia.

 

Jeg vurderer å kjøpe 4 Ls2 CNP/COP (coil near plug/coil on plug) og kutte ut Edis systemet, er ikke helt sikker enda.

 

Planlegger å kjøre E85, hvordan det blir med senking av kompresjon og lignende får vi se på.

 

Jaja, har vel rota på meg noe hakket værre enn herpes nå, vreden til DRFT-R og fanboisa hans :boxers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Launch kontroll styres LETT gjennom MS3 (her kan du lese mer om det hvis du vil). Sensor til clutchen så kan du holde bånn gass igjennom tre gir. MS3 retarderer tenninga/kutter tenninga/kutter drivstoff eller lignende for å kontrollere turtallet i girskift og ved "startstreken".

 

Itb med turbo har vel fint lite magisk over seg, men det er lett å sørge for at gasstrømmene er adskilt. Dette var vel egentlig et større problem på Type 1 motoren i forhold til på en rekkefirer. Kom over en Gti med individuelle gasspjeld og g60 lader på youtube, likte lyden i den og kunne tenke meg noe sånt.

 

Gasshuset fra kawaen har et sekundert spjeld som kan styres elektronisk for bedre tomgang og respons på lave turtall. Dette er ikke førsteprio, men hadde vært morsomt å prøve å få noe slikt å funke med tia.

 

Jeg vurderer å kjøpe 4 Ls2 CNP/COP (coil near plug/coil on plug) og kutte ut Edis systemet, er ikke helt sikker enda.

 

Planlegger å kjøre E85, hvordan det blir med senking av kompresjon og lignende får vi se på.

 

Jaja, har vel rota på meg noe hakket værre enn herpes nå, vreden til DRFT-R og fanboisa hans :boxers

 

 

ok, nå skal jeg en siste og avsluttende her..

jeg kjenner lite til deg og ditt, men etter å ha lest hva du skriver og TROR du vet mye om, kan jeg fint si at jeg har bygd langt flere, avanserte og dyrere biler enn deg!

først og fremst trenger ikke du å lære meg en dritt om LCS, det kan jeg alt om , for jeg har det på løpsbilen min.

DU derimot burde lese gjennom den brosjyra di engang til og finne ut av HVA launchcontroll er. og hva den brukes til! og nei! du kan så overhodet ikke ha flatt jern gjennom hele 3 gir! launchcontroll brukes til å utnytte max ladetrykk og effekt mens du er stillestående og skal dra avgårde med full effekt! og vet du hvordan den i grunn fungerer?? eller må jeg fortelle deg der å? Tenninga retarderes med 15-20grader, bensin pøses på, bilen går i gåseøyne surt akkurat som når den går på 3 tennplugger som gjør at ladetrykket bygges opp og når du når et visst turtall eller slepper clutchen frikjøres all effekten, retardasjonen går tilbake til riktig posisjon og du skyter fart!

 

ANTILAGG DERIMOT er en sak som gjør at du vil ha stødig ladetrykk melom hvert av gira. som IGJEN ikke lar deg ha full gass mens du girer men du slipper turbolagg og og bygge opp ladetrykk til du er i neste gir.

 

Så lurer jeg på. hvorfor i helvete skal du senke kompresjon hvis du skal kjøre på E85,? da er jo halve meninga borte! og skal du VIRKELIG måtte kjøre 100km til nærmeste Statoil for å kjøpe e85, for å reise hjem igjen og ha tom tank ? neppe! E85 er faktisk ikke utredet enda for at folk skal kunne kjøre daglig med det i norge. det var bare en idiotisk flopp av staten der de enda en gang prøvde å leke smarte!

 

Hva slags coilsystem du skal bruke er et fett i grunn!

 

og igjen lurer flere her hva faen du skal med sekundær spjeld... og fra en kawa??? skal du virkelig bruke tid på å lage noe mikkmekk som EGENTLIG ikke blir så tøfft som du skal ha det til?

 

de fleste biler pr dags dato har noe som heter tomgangsspjeld. og den tjener til å styre tomgangen. det andre spjeldet styrer gassen. dette har du vel fått med deg til nå? du trenger ingenting til å styre lave turtall! det er ikke snakk om Kompressor og turbo i samarbeid eller twin turbo!

Endret av henne
Uhøflig...

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt seriøs, så finnes det jo biler som man kan finne litt av for en hyggelig pris som kan passe deg.

 

Jeg tenker da Ford Escort, og da gjerne mark 3 eller 4 utgaven.

De veier rett under tonnet om jeg husker rett, med en xr3i-motor, og ett senkesett(trenger ikke bli så lavt nødvendigvis), samt passende felger/dekk, så er det en bil som har overrasket meg ekstremt.

Jeg "hater" FWD, jeg sverger til RWD, eller RWD-basert 4WD.

 

Har lånt en `90 Escort Cab XR3i, som har ett jallamontert biltema-konfilter(Macgyver hadde blitt stolt), senkesett med dempere, og 15" lavprofilhjul.

Jeg må si at det er det morsomste jeg noen gang har kjørt, noen gang(Ja det er mye jeg ikke har kjørt), ligger klistra på veien, humper som faen da bilen er dønn stiv, ikke noe problemer med bakkeklaring(Bor i Telemark, og jeg kjører dit jeg vil), og de 105 hk som er i bilen, de utnyttes til fulle, skulle nærmest tro det hdde blitt flere.

 

Disse får du også i turboutgave, men de er litt mere sjeldne, XR3i-motoren liker overladning den også, og trim, ja det vokser bokstavelig talt på trær, borti england.

 

Ett annet alternativ, som både er billigere, lettere og mere spesielt, En Fiesta mark 1, om du finner en XR2 eller XR2i, så har du en rå bil i utgangspunktet, 1. gen fiesta kan bli skamtøffe.

 

 

Dette er konebiler, som få setter pris på i dag, men var vel Golf(som du nevner) sin største konkurent, og jeg mener de har styrker som Golf ikke har, deriblandt hissige motorer, VW har motorer som er veldig sterke på mellomregisteret(Det er positivt det, for de som liker det), Ford Har motorer som trives best forbi rødfeltet, og er trimvennlige.

 

 

Men som flere her nevner,det er mye i det du legger ut her, som overhode ikke henger på greip, ville vært mye bedre om du ikke prøver å virke så erfaren, du kan sikkert en del, men hold deg til det du kan.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav:

- Må kunne transportere mer enn 2 personer.

- Under 1 tonn.

- Sportslig understell.

- Trimmingsvillig.

- Robust.

- Rekkefirer.

 

 

Disse kravene i en bil er vel vanskeligt å finne, spesielt brukt, og med de andre kravene i tillegg så blir det umuligt.Men det har du vel allerede fått forståelse for.

Du får heller kjøpe deg en "ødelagt" GTI og sette den i original stand, for så å ødelegge den igjen! :D

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo hyggelig av deg. Senkesett er særdeles upraktisk på vinterføre i sør-trøndelag og 5 dører er ikke noe must. Kan godt være 2 dørs.

 

En ting er å drite seg ut i trafikken, en annen er å drite seg så loddrett ut når det kommer til rettskriving. Utropstegn som punktum, fravær av store forbokstaver og "ikke hverken", haha - jeg ler. (ikke.)

 

 

Hehe, det er nesten så det vurderes ja. Kjørte en mx5 i sommer, definitivt sportslig understell - men syntes motoren kunne vært sprekere (110 hestern). Skal jeg se på tosetere er det flere som er aktuelle, deriblandt Toyota MR2.

 

Dette passer kanskje bedre i golf forumet, men jeg innbilte meg at alle gti golfer hadde 5 bolts hjulsirkel? Ser en del Gti golfer som averteres på finn som er 4 bolts. (I motsetning til det normale understellet med 4 bolt x 100)

nå har vel aldri denne karen her fått det inn med morsmelka hva normal høflighet er...makan til ufordragelig person...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt seriøs, så finnes det jo biler som man kan finne litt av for en hyggelig pris som kan passe deg.

 

Jeg tenker da Ford Escort, og da gjerne mark 3 eller 4 utgaven.

De veier rett under tonnet om jeg husker rett, med en xr3i-motor, og ett senkesett(trenger ikke bli så lavt nødvendigvis), samt passende felger/dekk, så er det en bil som har overrasket meg ekstremt.

Jeg "hater" FWD, jeg sverger til RWD, eller RWD-basert 4WD.

 

Har lånt en `90 Escort Cab XR3i, som har ett jallamontert biltema-konfilter(Macgyver hadde blitt stolt), senkesett med dempere, og 15" lavprofilhjul.

Jeg må si at det er det morsomste jeg noen gang har kjørt, noen gang(Ja det er mye jeg ikke har kjørt), ligger klistra på veien, humper som faen da bilen er dønn stiv, ikke noe problemer med bakkeklaring(Bor i Telemark, og jeg kjører dit jeg vil), og de 105 hk som er i bilen, de utnyttes til fulle, skulle nærmest tro det hdde blitt flere.

 

Disse får du også i turboutgave, men de er litt mere sjeldne, XR3i-motoren liker overladning den også, og trim, ja det vokser bokstavelig talt på trær, borti england.

 

Ett annet alternativ, som både er billigere, lettere og mere spesielt, En Fiesta mark 1, om du finner en XR2 eller XR2i, så har du en rå bil i utgangspunktet, 1. gen fiesta kan bli skamtøffe.

 

 

Dette er konebiler, som få setter pris på i dag, men var vel Golf(som du nevner) sin største konkurent, og jeg mener de har styrker som Golf ikke har, deriblandt hissige motorer, VW har motorer som er veldig sterke på mellomregisteret(Det er positivt det, for de som liker det), Ford Har motorer som trives best forbi rødfeltet, og er trimvennlige.

 

 

Men som flere her nevner,det er mye i det du legger ut her, som overhode ikke henger på greip, ville vært mye bedre om du ikke prøver å virke så erfaren, du kan sikkert en del, men hold deg til det du kan.

 

Takker for tips :) Definitivt noe som skal vurderes.

 

Ang hva jeg kan og ikke kan; jeg er helt grønn hva forgasser og gamlere dupeditter gjelder, men har totalt "forelska" meg i Megasquirt med alle mulighetene det gir. Som "datanerd" justerer jeg heller motoren fra en laptop i steden for oppjustering av drivstofftrykk, skifting av wastegate-fjærer/stramming etc.

 

For eksempel kan wastegaten justeres gjennom en solenoid som aktiveres av MS på et gitt turtall. Jeg gjør heller dette enn å justere fjæra i wastegaten. Dette er ment som et eksempel...

 

Disse kravene i en bil er vel vanskeligt å finne, spesielt brukt, og med de andre kravene i tillegg så blir det umuligt.Men det har du vel allerede fått forståelse for.

Du får heller kjøpe deg en "ødelagt" GTI og sette den i original stand, for så å ødelegge den igjen! :D

Kravene oppfylles av mange av bilene som er nevnt i tråden. Tillegskravene er ment som ting jeg vil gjennomføre etter hvert, altså ikke noe som skal være på bilen originalt.

 

ok, nå skal jeg en siste og avsluttende her..

jeg kjenner lite til deg og ditt, men etter å ha lest hva du skriver og TROR du vet mye om, kan jeg fint si at jeg har bygd langt flere, avanserte og dyrere biler enn deg!

først og fremst trenger ikke du å lære meg en dritt om LCS, det kan jeg alt om , for jeg har det på løpsbilen min.

DU derimot burde lese gjennom den brosjyra di engang til og finne ut av HVA launchcontroll er. og hva den brukes til! og nei! du kan så overhodet ikke ha flatt jern gjennom hele 3 gir! launchcontroll brukes til å utnytte max ladetrykk og effekt mens du er stillestående og skal dra avgårde med full effekt! og vet du hvordan den i grunn fungerer?? eller må jeg fortelle deg der å? Tenninga retarderes med 15-20grader, bensin pøses på, bilen går i gåseøyne surt akkurat som når den går på 3 tennplugger som gjør at ladetrykket bygges opp og når du når et visst turtall eller slepper clutchen frikjøres all effekten, retardasjonen går tilbake til riktig posisjon og du skyter fart!

 

ANTILAGG DERIMOT er en sak som gjør at du vil ha stødig ladetrykk melom hvert av gira. som IGJEN ikke lar deg ha full gass mens du girer men du slipper turbolagg og og bygge opp ladetrykk til du er i neste gir.

 

Så lurer jeg på. hvorfor i helvete skal du senke kompresjon hvis du skal kjøre på E85,? da er jo halve meninga borte! og skal du VIRKELIG måtte kjøre 100km til nærmeste Statoil for å kjøpe e85, for å reise hjem igjen og ha tom tank ? neppe! E85 er faktisk ikke utredet enda for at folk skal kunne kjøre daglig med det i norge. det var bare en idiotisk flopp av staten der de enda en gang prøvde å leke smarte!

 

Hva slags coilsystem du skal bruke er et fett i grunn!

 

og igjen lurer flere her hva faen du skal med sekundær spjeld... og fra en kawa??? skal du virkelig bruke tid på å lage noe mikkmekk som EGENTLIG ikke blir så tøfft som du skal ha det til?

 

de fleste biler pr dags dato har noe som heter tomgangsspjeld. og den tjener til å styre tomgangen. det andre spjeldet styrer gassen. dette har du vel fått med deg til nå? du trenger ingenting til å styre lave turtall! det er ikke snakk om Kompressor og turbo i samarbeid eller twin turbo!

 

Håpløst hvor langt du skal dra ting ut av kontekst. Det er åpenbart at du kan en ting eller 1000 om motor og trimming, men innleggene dine er fint lite konstruktive.

 

Fun Facts; lappen har vært i mitt eierskap i snart tre år - uten noen prikker eller utforkjøringer. Utenfor står en Audi A6 allroad quattro med et dreiemomentsmonster av en motor, 3.0 Tdi. Selvfølgelig drar den unna med 240 hk, men det at bilen veier nesten 2 tonn hjelper ikke akkurat på aksen. God bil, men du er veldig skjermet hva veifølelse angår.

 

Bilen jeg vil kjøpe skal være en billig bil som jeg kan gjøre meg erfaringer på motormessig sett og som skal sitte bra på veien. Jeg jobber deltid på et dekksenter og har tilgang på hjulstillingsmaskin, så jeg skal alltids kunne sette opp understellet slik jeg vil ha det.

 

Med itb fra motorsykkel blir original IAC forkastet. Nevnte i samme setning av sekundærspjeldene var et prosjekt for framtiden, likevel skal du plukke ideén i fillebiter. Flex sensor nevner jeg tidligere for å kunne kjøre E85, er det fravær av E85 kan jeg kjøre på bensin (nå fins E85 lokalt tilgjengelig hos meg). Dette visste du sikkert, men du måtte gjøre et poeng av det likevel. Huff, kunne fortsatt slik lenge, men jeg tror jeg driter i det. Flere idioter enn hyggelige folk på dette forumet.

 

Det er andre måter å sette "newbs" på plass enn måten du buser frem på.

 

Hør på Einar. Escort mk3/4 xr3i eller RS turbo. Greie biler, og så kryr det ikke av dem. Og de har egentlig et pent karosseri, til forskjell fra Golf

 

Jeg liker en pen mk2 golf jeg da :)

 

ja dette ble bare morsomt. du skal vell ikke bruke så mye penger heller kanskje. meget få biler som er under 1 tonn og hvorfor skal du frakte hele slekta og ha "launch kontroll"

må nok kjøpe en båt for jeg tror du er ute og ror..

 

Haha, nå var du morsom :)

Endret av henne
Fjernet deler av quote som har blitt slettet lenger oppe...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg vil kjøpe skal være en billig bil som jeg kan gjøre meg erfaringer på motormessig sett og som skal sitte bra på veien. Jeg jobber deltid på et dekksenter og har tilgang på hjulstillingsmaskin, så jeg skal alltids kunne sette opp understellet slik jeg vil ha det.

 

Da tror jeg jeg ville fokusert på litt mer matnyttige ting enn turbobygg OG ITBer sammen; det er jo selvsagt dritkult men kanskje begynne i en annen ende.. :) I og med at du uansett da må ha et plenumkammer liksom..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et poeng, fordelen, om jeg har forstått det riktig, er at du med riktig lengde på innsugene kan få et "harmonsisk" boost på lavere turtall (rimelig lange runners), så tar turboen over på høyere turtall og sørger for effekten der. Det trengs selvfølgelig et plenum, men jeg mener effekten av lange runners kan opprettholdes.http://www.jdmtigerjapanese.com/ tilbyr billige VTEC motorer som har gått lite, er det lignende plasser som selger Vag motorer?

 

VTEC motoren virker lett å jobbe på siden eksosportene er forran på motoren, slik at plass ikke er et så stort problem. Jeg ser turboer montert på gti motorer også, men det ser ut som det er greit trangt der bak.

 

Slik det er nå vipper jeg mellom Civic, Golf (mk2 eller mk1) eller en Ford av noe slag. Jeg vurderte en 2 seter, men jeg trenger muligheten til å ha flere enn en passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og frem.. yahoo for deg at din lokale bensinsjappe har E85, når den neste du kommer til ikke er før om 400km.. skal du gamble på at du rekker til neste på en reise da eller?!

 

og MS er på lik linje med Haltech og vems og aem og fandens oldemor en motorstyring der du kan justere både turbotrykk, og tenning, og mapping av dyser, Launch controll, antilagg system og til og med vanninnsprut om du måtte ønske det gjennom et par taster på PC. hvorfor prøver du å lære oss noe vi allerede vet for å prøve å leke smart? du har tydligvis aldri vært borti dette på noe annet enn GOOGLE..

 

Mine innlegg er like lite konsktruktive og fulle av sarkasme som dine innlegg er dumme... du skjønner hvor jeg vil hen?

 

Den allroaden din er ikke til å sammenligne med.. 240hk og usaklig lite moment kombinert med en bil som veier 2 tonn er fortsatt ikke å sammenligne med den dritten jeg kjører pr. dags dato.. så budet mitt står til deg! 170.000kr og du kan faktisk jage kompisa dine av veien , tro det eller ei du trenger bare C1 lappen!

 

Slik han ser ut på bildet her gjør han fortsatt 0-100 på ca 16 sec!

og da veier berget ca 6.4tonn! ;)

http://i2.photobucket.com/albums/y41/rdlx3m/DSC01072.jpg

 

At du kan kjøre på bensin ene dagen, og E85 andre. koster deg penger. først og fremst 2 map! du må først mappe motoren din på ene drivstoffet. så må du tømme hele systemet, skifte bensinfilter og hive inn bensina.. så må du mappe på den! ikke glem at om du skal oppnå samme levering av E85 som på bensin, så må du ha mere trykk fra pumpa di. du bør helst ha 2 pumper eller ei utrolig stor ei som leverer minimum 300l/min!

så.. for å ikke nevne må du ha 40% større dyser hvis du skal i det heletatt oppnå større effekt med E85 ellers begrenser det seg fort!

 

SÅ!.. om du koser deg langsveien og begynner å gå tom for E85, og alt du finner er bensin, vil det faktisk suge veldig for deg å tanke bensin på den tanken der du har E85, både pga rester og filter, samt at du må ha med deg pc for å switche om map'en din fra ene til andre systemet! ergo.. veldig idiotisk tenkning selv om det hørtes smart ut da du skrev det!

 

Og slik kan jeg holde på i evigheter om du vil..

Endret av henne
Fjernet unødvendig intro på innlegg...

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår