Gå til innhold

Girkassebetegnelser.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

En som hadde et spørsmål om dette. Starter likegodt en ny tråd.

 

TH 350. 3 tr aut. "Den gode gamle" stod bak omtrent alt av Chevrolet smallblock's tidligere.

 

TH 400: samme som over, men noe mer robust. Stod f.eks i van og pickup's og bak bigblock motorer.

 

Powerglide: 2 tr aut.

 

TH 200: 4 tr aut m/overdrive. Står bak de minste V8-erne fra utpå 80-tallet og nyere.

 

TH 700: Samme som over, men mer solid. Tåler mer hkr, men er også tyngre og tar mer plass.

 

Munchie: 4 tr mauell i eldre GM-amcars

 

T5: 5 tr man, fra slutten av 80 tallet (tror jeg) og nyere.

Borg Warner: Som over.

 

T65: Nyere 6 tr mauell.

 

Ved kjøp av brukt kasse er det fordel å kjøpe fra så sent i produksjonen som mulig. Hver kasse finnes i mange varianter.

 

Er sikkert mye mer å si, men dette er den forenklede versjonen om GM.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som har overrasket meg er at TH200, som sagt originalt brukt på mindre V8'ere, også brukes på tildels kraftige bigblock maskiner såvel som godt trimmede 350'er med stort hell. Riktignok ikke originalt eller i original utførelse, men dog!

Disse er lettere enn TH700, men kan altså forsterkes til å bli meget solide.

Har bl.a. en "nettkompis" med en '69 Nova m/454 som gjør kvartmila på 10.9/121mph med en TH200 bak.

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Wheels Magazine skrev de også noe lignende for etpar år siden.

De var forundret over at ikke flere roddere brukte TH 200 istedefor TH 700, da 200kassa lettere får plass mellom smale rammekryss, er lettere og tåler i massevis den forsiktige kjøringen mesteparten av dagens hotrods utsettes for.

 

Jeg har foreløbig gått for 5 eller 6tr manuell i hotrod prosjektet mitt, men har ikke kommet til "the pinot of no return" på det området ennå. Dersom jeg finner ut at jeg vil ha automat, blir det ganske sikkert en TH 200.

Men jeg synes liksom mauell og tre pedaler hører med på en hotrod, selv om de aller fleste (ihvertfall i Skandinavia) kjører med TH350 kasse.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, tusen takk for info! :)

 

Jeg er ganske ung da, men har tenkt å bygge 240 med åtter i, når jeg først skal begynne :)

 

Har bare vært borti biler med automat (dvs. biler med am. åtter)

Lurer på hvordan det er å kjøre manuell vs. automat.. Hva er fordel og ulemper? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en diger motor (am V8) er det flg ulemper med mauell:

 

Kan bli tung på clutch'en. Løses ved å kovertere clutchen til hydraulisk, dersom den er mekanisk i utgangspunktet.

Kan bli litt slitsomt og hakkete i crusehastigheter (gangfart) på 1 gir pga det voldsomme dreiemomentet.

 

Fordeler: Manuell kasse stjeler mindre krefter enn automat.

Får dratt den skikkelig ut på girene v/sportslig kjøring.

Manuelle kasser har som oftest flere gear enn automkasser. Det medfører mindre turtall i marsjfart som igjen senker bensinforbruket noe. Gjelder særlig dersom man sammenligner med TH 350 (3 trinns) og Powerglide (2 trinns).

 

Med flere gear er 1. gearet lavere enn på kasser med færre gear. Da kan man velge en gunstigere utveksling i bakakselen som gjør bilen både rask fra stående start samtidig som den ikke får for høyt turtall ved langkjøring.

Men TH 200/700 kassene har jo overdrive gear (dvs et "langkjøringsgear") som har samme gunstige virkning som nevnt over.

En ting man skal være litt obs på nåar man bygger bil med TH 200/700 kasser er flg: Dersom bilen er tung samtidig som motorens turtall er svært lavt med overdrive innkoblet ved ca 80-90 km/t, risikerer man at overdrivefunksjonen kobler seg ut og inn ustanselig. Dette ødelegger gearkassa. Man har da valgt utveksling i bakakselen som gir for lav omdreining på motoren.

En bakaksel med f.eks 3-1 i utveksling må da byttes til f.eks 3,5-1.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en Amcar med 350-kasse eller evt Powerglidekasse hadde jeg sterkt vurdert å bytte til TH 200/700 kasse.

Å bytte til manuel fra automat er mye jobb. Tenk bare på pedaloppheng, hydraulisk clutch opplegg, rammetravers for bakre girkassefeste, for å nevne noe. Avhengig av biltype kan også annenhåndsverdien på bilen faktisk synke, da svært mange amcar folk helst vil ha automat. Skulle jeg først gjort noe sånt ville jeg ihvertfall fått tak i en maken (dele)bil med opplegg for mauell som jeg kunne byttet over direkte.

Sjekk om din bil har vært mulig å få med mauell fra fabrikk. Hvis ikke er det ikke sikkert det er plass til pedalene engang.

Er bilen din gammel har den vært utstyrt med 4 tr Munchie kasse som mauellgear. De vil ikke du ha. Du vil ha en nyere 5 eller 6 tr kasse, ikke sant?

Forskjellen på de (i tillegg til converter og alt av fester osv) er at på Munchie kassene står gearstangen på siden av selve kassa. Når du beveger girstangen overføres den bevegelsen via diverse stag bort til overføringen som går inn i kassa. Er disse stagene slitte, blir det slark, dødgang og noe jævla rakleverk hele greia.

På nyere mauell-kasser går girstanga direkte nedi kassa på toppen. Da slipper du problemet med alle de staga, men det gjør at evt hull i gulvet for orginal mauell girstang ikke stemmer på gammelbiler med 5 tr kasse. Har man midtkonsoll, må selfølgelig også den bygges om. Girstanga bruker å havne 10-20 cm lengre bak enn orginalt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle, jeg er ny her, og dette er første post. Håper det blir riktig......

 

 

Når det gjelder TH200 er det viktig å huske at det er to varianter: TH200 og TH200-4R. -4R varianten er den som har blitt brukt mye til performance bruk, med gode resultater.

TH200 er derimot et "el cheapo" produkt som jeg ikke ville satse på fordi den gir ingen fordeler framfor TH350, men er svakere, og faktisk dyrere å sette i stand.

Hvis du har en, bruk den, hvis ikke, skaff en annen.

 

Det finnes også en som heter TH250-C som er en mindre ( i kapasitet ) variant av TH350. Den ser nesten lik ut, men kan kjennes igjen på justeringsskruen til bremsebåndet som stikker ut foran på venstre side.

 

TH700 har vært gjenstand for mye forvirring.... Den heter egentlig TH700-R4 - eller 4L60 - eller 4L60E... og finnes i så mange varianter at den er et konstant hodebry fordi den alltid kalles TH700. Jeg vil derfor anbefale alle som vurderer å skaffe seg en slik å sjekke hva det virkelig er før en kjøper den!

 

Husk også på at alle girkassene har vært levert i mange varianter, så en TH400 er ikke nødvendigvis lik til en annen TH400.

 

Dette er for å utfylle listen litt, IKKE for å hakke på den oprinnelige, jeg har ikke tenkt å bli som ....dere vet sikkert hvem... hehe

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår