Gå til innhold

Hjelp med ny radio og lednings fustrasjon

Ranger emnet


Alekhoff

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt meg en Volvo 460 1995, har byggd basskasse å har trukket alle kabler, så fikk jeg radioen i dag da å planen var liksom å få lyd i doningen, men jeg skjønte kjapt at det var noe som ikke stemte med ledningene. Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg, for jeg er ganske grønn når det kommer til bil lyd. Men jeg tok noen bilder å kanskje noen av dere klarer å hjelpe meg med å få lyd i bilen. Det jeg vil ha hjelp til er da hvordan jeg skal få radion koblet til de ledningene som allerede ligger der, som jeg har forstått så heter disse ISO-kabler?

Radioen er forresten en Sony CDX-GT640UI

Link til der jeg kjøpte radioen :Link

Bilde 1:

Til høyere er jo RCA kablene fra bassen, i midten er de kablene som var koblet i den forgie radion fra biltema, å til venstre er jo antenne kabelen.

23huf0o.jpg

 

Bilde 2:

Et bedre bilde av de to i midten der, som jeg stusser litt på hvordan jeg skal få inn i radioen.

dfd3d1.jpg

 

Bilde 3:

Dette er bak på den nye radioen der jeg skal få strøm og orginal høytalere og slikt.

2z886zp.jpg

 

Bilde 4, 5 og 6 :

 

Slik ser kablen som fulgte med radioen ut, og jeg lurer jo på hvordan jeg skal få dette til å passe, koblet sammen med det som er i bilen fra før.

IMG_0147.jpg

IMG_0148.jpg

IMG_0149.jpg

 

Håper noen klarer å forklare meg hva jeg må eventulet kjøpe eller gjøre for å få dette til å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kablene ifra forrige spiller skal du ikkje bruke.

Ta dei vekk. Kanskje det er isokontakter i bilen allerede.

 

Ledningsettet som fulgte med den nye spilleren har isokontakter.

 

Har ikkje bilen isokontakter, må du kjøpe overgang til iso.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fjernet iso-kontaktene som fulgte med forige spiller, jeg trodde det var de på bilde 2 som er bilens orginale kontakter, og den kontakten på bilde fire skal jo inn i spilleren skal den ikke det ? Hva skal jeg da gjøre med de løse ledningene som henger i andre enden av den kontakten på bilde 4, altså de som jeg viser på bilde 5 og 6.

 

Hvis noen kan finne det jeg trenger for å få dette til å funke å legge ut link, eller navn på det jeg trenger hadde det vært super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Todleif skriver er ikke helt korrekt her, så overse dette.

 

Bilde 1 & 2: Dette er originalkontaktene i Volvoen, og skal ikke inn i din Sony. Du trenger en ISO-overgang:

4904_khudos_volvo400iso_1.jpg

 

Siden du skriver du har hatt en Biltema-spiller i bilen før, vil jeg dog tro du har den ISO-overgangen sittende bakpå Biltema-spilleren ennå. Ta den av og koble den til bilen. Den B-formede kontakten er for høyttalerne bak tror jeg, du må nok mekke til noe der selv med noen runde kabelsko, om du skal ha disse i drift.

 

Bilde 4 er naturlig nok den som skal inn i bilde 3.

 

Siden du kjøpte spilleren i USA fulgte det ikke med ISO-kontakter, slikt er sjeldent der borte, så slike må du skaffe og sette på selv, jfr bilde 5 og 6.

2431_phonocar_4_337.jpg

 

Dermed er det bare å plugge sammen ISO-kontaktene og spilleren bør fungere. Antennekontakt passer direkte, og RCA-kablene kobles på de svarte RCA-kontaktene utfra spilleren bak. Og Remotekabelen fra forsterkeren skal kobles til AMP-REM fra Sony'en, ikke ANT-REM!

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott og bra svar, var ute i bilen å så nå, men jeg finner ikke noe sted hvor de to svarte og hvite klossene kan settes inn ? Har alle biler det uansett, jeg trodde det å bytte radio skulle bli det lette, men dette er jo noe av det vanskeligste til nå :S Bare håper jeg får dette til å funke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg la ikkje merke til at det ikkje var iso kontakter på Sony ledningssettet.

So det er uvanligt med iso over there.

 

Er det noken standard plugger, eller er det heilt vilt?

 

Har biltema spillere iso bakpå spillerene som blaupunkt?

 

Korleis er det med radio på Sony spillere ifra USA?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott og bra svar, var ute i bilen å så nå, men jeg finner ikke noe sted hvor de to svarte og hvite klossene kan settes inn ? Har alle biler det uansett, jeg trodde det å bytte radio skulle bli det lette, men dette er jo noe av det vanskeligste til nå :S Bare håper jeg får dette til å funke...

 

 

Dei 2 klossene. (ein svart og ein kvit) skal inn i den store svarte klossen

 

Den store svarte klossen skal festes på ledningssettet til Sony spilleren

 

Men sjekk først om du har isokontakt på ledningssettet du har koblet vekk.

Da trenger du berre den store svarte klossen. (pga at det mangler på spillren ifra USA)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg tror faktisk jeg har forstått det nå :), har bestilt en slik 2x8 iso hun kontakt, så da satser jeg på at jeg får det til å funke ;)

 

Lurer bare på med den amp rem kabelen, den skal ikke gjennom alle disse kablene ? Skal den bare skøytes med remote kabelen fra forsterkeren og ikke gjennom disse iso kontaktene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amp remote kabelen skal nok ikkje igjennom alle pluggene. Den skal direkte til forsterker.

 

Men det er vel hannkontakt du skal ha. (nederste bildet som Transmedia posta)

Hunnkontakten har vel du antagligt, (som var koblet til biltemaspilleren)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den bare skøytes med remote kabelen fra forsterkeren og ikke gjennom disse iso kontaktene ?

Ja.

 

So det er uvanligt med iso over there.

 

Er det noken standard plugger, eller er det heilt vilt?

Løse kabel-ender er det helt vanlige på overganger der ja, så det er kabelsko/klemhylser som er det rådende der, derimot har menigmann temmelig stålkontroll på ledningsfarger fra bilene, så det funker greit av den grunn kanskje. ISO-kontakter blir vel for metrisk for dem... :D

BHA1858.jpg

bha1770.jpg

BHA1817.jpg

 

Forøvrig er det kontaktens ytre som avgjør kjønnslig status her, i mitt hode. Andre mener imidlertid både det ene og det andre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid tenkt på kontaktpunktene inni pluggene når det er snakk om kjønn.

Men da er det pluggene som gjelder.

 

Men sia det er fleire meininger om dette, er det nok greit å være supertydeligt når det gjelder type plugg som skal brukest!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å unngå hele terminologien mest mulig... det er nok jeg som bruker feil vinkling på dette uansett, det som skal være riktig er at det er kontakt-pinnen inni pluggen som avgjør kjønn slik du sier, uavhengig av hva hylsteret finner på. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontaktdon med enda flere eksempler på engelsk.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen til begge to, har vært kjempe god hjelp nå skal jeg klare å få dette til:)

 

Bare legger til et lite spørsmål off topic her så slepper jeg å lage nytt spørsmål :)

 

Jeg har jo 2x12" basselementer som blir drivet av en mono forsterker, men så vil jeg jo oppdatere orginal høytalerene i bilen, men jeg vil ikke ha noen ekstra forsterker, vil bare at de skal kjøre på radioen. Men hvis da radioen har 20 watt rms og 60 watt peak power, kan jeg da kjøpe en høytalerer som er på f.eks 50 watt rms og 120 peak eller blir ikke dette noe bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje bry deg so masse om effekt.

Kjøp deg høgtalere som er lettdrevne.

Sjekk følsomheiten på høgtalerene.

Den angir kor mykje lyd (db) høgtaleren lager med 1 watt inn.

 

So med ein liten forsterker, er det greit å velge høgtaler med høg følsomheit

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår