Gå til innhold

Oljelekkasje, 1,4 motor, tett veivhusventilasjon.

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Har en 98 mod 1,4 som jeg fikk en kraftig oljelekkasje på forrige helg. Rant mye olje ut fra baksiden av motor, særlig var det mye oljesprut rundt peilepinnen. Resonerte meg frem til at åndingen var tett og den ble rengjort. Var mye "majones" og kondensvann i nyra som hadde frosset og laget propp.Demonterte nyra og renset, flusha motor, nytt filter og fylte ny olje og alt var bare fryd og gammen. Men, i kveld skjer det samme omigjen. Varsler lite olje på motor. Sjekket bak på motor og der var det oljesøl på samme sted. Har sjekket litt rundt på div forum og ser det er et oppgradert åndesystem å få ta i. Er dette noe VAG greier eller noe uorinalt. Er det eventuelt andre triks å gjøre for å unngå at nyra/åndingen tetter seg og lager overtrykk i bunndelen som igjen presser olja ut peilepinnen. trenger sårt hjelp her da jeg er avhenig av bilen daglig.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag vært i kontakt med VAG og de hadde dette oppgraderingsettet på lager. Kostet 795,- kr. Har et elektrisk varmeelement som vistnok gir nok varme til at slangen fra nyra ikke tetter seg. Disse settene ble det ettermontert i bøtter og spann av tidlig på 2000-tallet men hvorfor min ikke hadde fått dette oppgradert viste dem ikke enda bilen er norsksolgt. Får delene i morgen så kommer til oppdatere nærmere helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å hentet delene. Møller var utsolgt på det komplette oppgraderingssettet så jeg kjøpte slangen med varmeelementet og ledningsnettet. Er kun en pose med strips og div som skiller visnok.
Gjorde som følger:
Demonter luftinntaksslangen, luftfiltertoppen og luftfilterboksen. jeg valgte å demontere "nyra", boksen som veivhusslangen er festet til nede for å rengjøre dene skikkelig. Nyra er festet med 3 stk 6mm unbrakoskruer, en nede og to på hverside lenger opp. Ta av slangen(denne trenger du ikke noe mer men ta vare på klemringen i toppen av slangen) og legg nyra i diesel men du forsetter jobben.

 

V3bODm.jpg

 

Så til selve jobben med moddingen. Møller sin tekniker anbefalte meg å flytte varmeelementet ned mot nyra da dems erfaring var at det var der nede som isproppen ble dannet. De anbefalte meg å reise innom en TOOLS-butikk å kjøpe en blå slangeskjøt som passet til slangen. Kostet 20 kr. Dette behøver ikke gjøres, men anbefales av Møller.
Slangen ble så kappet slik at elementet kom nærmere bøyen på slangen nederst. slangeskjøten ble satt inn det hvor varmeelementet hadde stått.

 

GmbFPC.jpg

 

Koble så på ledningsnettet og sett ledningene på batteriet for å sjekke at det varmer, tar ca to minutter og du skal kjenne varme. Nyra ble så renset, vasket med motorrens og varmt vann og blåst ren med luft og så montert igjen. Monter slangen, luftfilterboksene og inntaksslangen. Ledningsnettet skal så monteres. Det består at to ledninger, jord og strøm. Gjør som følgende: demonter viskere, deksel over viskermekanismen og selve viskermekanismen. Ta så opp den øvre delen av den grå gummigjennomføringen til hovednette som ligger foran pollenfilteret og legg inn den lengste ledningen der og dytt ned gummien igjen.

 

S1It5j.jpg

Yp7XQP.jpg

 

Legg så ledningen mot høyre og ta opp det sorte store dekselet der hvor viskermekanismen satt. Ta av den ledige gummigjennomføringen sett inn den som står på ledningen du monterer. Den stikkeren i den nye ledningen skal inn i det ledige stikket på den lysebrune multikontakten. OBS: det kan sitte et stikk i fra før av på kontakten, i så fall må dette fjernes for å få det nye stikket helt inn. Nå kan du sette på tenningen og da skal du kunne måle med multimåler eller prøvelampe i kontakten til varmeelementet.

 

zDOpOg.jpg

 

OIyfMB.jpg

 

Monter så deksel, viskermekanismen, deksel og viskerarmer og sett i kontakten til varmelementet. Kan være greit å bytte pollenfilter og rense drenskanaler når du først er nedi der å roter, samt å smøre viskermekanismen.
Nå skal det kun være å starte opp og du har et oppgradert veivhusventilasjonssystem. Etter ca to minnuter gange så skal du nå kjenne at varmelementet er godt og varmt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg har nettopp fått fiksa samme problemet på min 98modell 1,4.

Skjønner rett og slett ikke hvorfor det ikke er fikset tidligere på min heller.

 

Fint du fikk fikset det da :)

Hadde du nøyaktig samme problemet som meg eller? Virker som det noen biler som ikke ble oppgradert. Etter som jeg forstod så var dette en oppgradering VAG anbefalte og ikke tilbakekalte. Er bilen til noe gjerrigknarker vi har fått tak i da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår