Gå til innhold

Tentamens Oppgaver

Ranger emnet


Richard190e

Anbefalte innlegg

Heei :)

Jeg går på vg2 kjøretøy, å skal ha en juletentamen til torsdag. jeg trakk en problemstilling for litt siden, å der står det:

 

1# Det skjer ingenting når man slepper clutchen

 

Så lurer jeg på om det har bare noe med å clutchen å gjøre, eller girkasse også? for vet det, at belegget på lamellplaten kan være nedslitt. men lurer bare på om det kan være noe med girkassen også :)

Trenger svar fortest mulig !! :)

 

Mvh Richard Jacobsen :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1# Det skjer ingenting når man slepper clutchen

 

Ja, da vil jeg vel anta at det ikke skjedde noe før man trykket den in heller? Vi kan jo bare anta at dette lite bilkyndig blondine som eier denne bilen.

 

Spørsmålet er vel mest for å teste din kunnskap til bilens oppbygning. Hadde noen sagt dette til meg, hadde jeg nok ikke villet kunne svare før jeg hadde prøvd den selv.

 

 

 

1 - Clutch lamellen er totalt utslitt, og vil derfor ikke dra drivverket rundt ved belastning.

 

2 - En feil et sted på gir overføring i mellom g.spak og g.kasse, som gjør at bilen faktisk ikke ble satt i gir, men fortsatt står i fri gir.

 

3 - Utløserlager har kilt seg fast i inngående aksling og holder tilbake trykkplaten. Clutch lamellen blir da ikke trykt tilbake.

 

4 - Dersom det er 2WD. En av drivakslingene er knekt, og girkassen går da faktisk rundt, men det er ingen motstand.

 

6 - Fastkilt/Rusten clutch wire, gjør at trykkplaten ikke returnerer.

 

7 - Indre havari i clutchpumpen har låst den i sammenpresset stilling. (Kun hydraulisk clutch..) Lite sannsynlig.

 

8 - Trykkplatens fjærer er defekte eller utslitt, og har ikke kraft til å trykke lamellen mot sving hjulet. Lite sannsynlig.

 

9 - Lite sannsynlig, men.. Et havari eller brudd i girkassens drivverk, kan teoretisk sett lage et slikt problem. Men da vil du gjerne høre noen relativt gromme ulyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1# Det skjer ingenting når man slepper clutchen

 

Ja, da vil jeg vel anta at det ikke skjedde noe før man trykket den in heller? Vi kan jo bare anta at dette lite bilkyndig blondine som eier denne bilen.

 

Spørsmålet er vel mest for å teste din kunnskap til bilens oppbygning. Hadde noen sagt dette til meg, hadde jeg nok ikke villet kunne svare før jeg hadde prøvd den selv.

 

 

 

1 - Clutch lamellen er totalt utslitt, og vil derfor ikke dra drivverket rundt ved belastning.

 

2 - En feil et sted på gir overføring i mellom g.spak og g.kasse, som gjør at bilen faktisk ikke ble satt i gir, men fortsatt står i fri gir.

 

3 - Utløserlager har kilt seg fast i inngående aksling og holder tilbake trykkplaten. Clutch lamellen blir da ikke trykt tilbake.

 

4 - Dersom det er 2WD. En av drivakslingene er knekt, og girkassen går da faktisk rundt, men det er ingen motstand.

 

6 - Fastkilt/Rusten clutch wire, gjør at trykkplaten ikke returnerer.

 

7 - Indre havari i clutchpumpen har låst den i sammenpresset stilling. (Kun hydraulisk clutch..) Lite sannsynlig.

 

8 - Trykkplatens fjærer er defekte eller utslitt, og har ikke kraft til å trykke lamellen mot sving hjulet. Lite sannsynlig.

 

9 - Lite sannsynlig, men.. Et havari eller brudd i girkassens drivverk, kan teoretisk sett lage et slikt problem. Men da vil du gjerne høre noen relativt gromme ulyder.

 

 

 

Tusen Hjertelig takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår