sivertt Skrevet Desember 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 Har søkt men fant ikke noe som gav meg svar, så spør dere golfguruer om hjelp! Den tingen som gassvaieren er festet i (et slags hjul som skal fjære tilbake etter man slipper gasspedalen) har veldig stor motstand i seg, dette merkes når jeg trykker på gasspedalen inni bilen. Jeg kan gasse ca 5cm (xD), men da kommer den til et punkt som er hardt, om jeg trykker forbi det, så går ikke gassen tilbake, og da må jeg bare stoppe, gå ut og vri tilbake det hjulet under panseret manuelt. Har hatt den på verkstedet til en kamerat som plukket det fra hverandre og smørte skikkelig, da ble det bedre, men etter 2-3 dager kom problemet tilbake. Noen som har vært borti det før, evt vet hva den gasshjuldelen heter, så jeg vet hva jeg skal lete etter om jeg evt må kjøpe ny. Takk for alle svar som kan hjelpe! Jeg er noe desperat, så om du har peiling på hva det kan være, og har tid til å ringe meg så ring på 47293046. Trenger å bruke bilen en del i juleferien, så må få fiksa dette.. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 Hvilken motorkode har du? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
coworth-racing Skrevet Desember 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 Bilen er en 94' Golf 1,8i (90hk) med motorkode ABS :) (om det er den samme som han har på bildet) Siter - 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant - 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt - 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek) ...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sivertt Skrevet Desember 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 Haha det stemmer det coworth-racing:D Faktisk så aner jeg ikke hvilken motorkode jeg har, men alt det andre du sa stemmer, så regner med at det du sa om motorkoden også stemmer.. serious skills på deg da:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
coworth-racing Skrevet Desember 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 Hehe :P All info om bilen din fant jeg ut via skiltnr. ditt:) Infoen jeg fant på bilen din: AX60245 Modell: VOLKSWAGEN GOLF GL 1HXO-A Motor: ABS Volum: 1781 KW: 66 HK: 90 År: 1994 Måned:0 Reg. dato: 19931125 Chassinr: WVWZZZ1HZRW***** Drivstoff: Bensin Dekk: 175/70 R 13 Totalvekt: 1540 Lengde: 4020 Karosseri: Kombi-sedan Drivning: 2WD Antal Dører: 5 Farge: BLÅ Siter - 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant - 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt - 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek) ...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 (endret) ABS-motoren er ikke en 1.8i. 1.8E med inj.dyser har normalt 112 hk mens 1.8S (forgasser/monopoint) normalt har 90 hk. ;) Du har da sannsynligvis monomotronic innsprut, kan til forveksling se ut som en forgasser. Det du kaller "hjulet" er festet direkte på gasspjeldets aksel som også har påmontert returfjør. Er denne i orden og skikkelig montert? Ta av gasswiren (gjort på ett minutt) og sjekk da om akselen går normalt tilbake av seg selv etter at du har vridd den til "full gass". Fungerer dette greit så sjekk om det er en skade på gasswiren din som medfører at gassen henger. Om spjeldakselen ikke går tilbake så finn ut hva som hindrer den. Du får ikke kjøpt deler til spjeldhuset og denne enheten må derfor byttes i sin helhet. Finnes nok hos diverse hoggere. Endret Desember 8, 2010 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sinko Skrevet Desember 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2010 eller hvis den ikke går tilbake, prøv å pøs på litt med universal/rense spray, pleier å funke fett Siter VW Golf 1.8=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sivertt Skrevet Desember 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2010 Hehe skjønnerskjønner = p Men ja, jeg prøvde og fant ut at "Hjulet" ikke fjærer tilbake etter å ha vridd det til "full gass", det fjærer tilbake til et punkt, ca midt på, men så må det dyttes tilbake til 0. Det var også veldig hardt fra "0" og frem til dette punktet på halv gass ca. Men fikk en kamerat til å åpne det og smøre det skikkelig opp, så nå er pedalen mer eller mindre smooth frem til dette punktet på "halv gass" da, men mistenker at den blir verre etter hvert. Prøvde en lengre kjøretur, og underveis så ble dette "halv gass" punktet flyttet nærmere og nærmere "0" gass, så jeg stadig kunne gasse mindre og mindre uten å møte hard motstand, men dristet meg til å trykke forbi, og da fjæret det tilbake igjen, så det gikk, men presset den aldri forbi det opprinnelige "halv gass" punktet. haha dette var masse ufullstendige forklaringer følte jeg.. mente som dere kanskje skjønner er nok det spjeldhuset mitt ganske ute å kjøre^^ men er det det heter? Spjeldhus? Hvis jeg skal kjøpe et nytt lissom, og er det noen som har noen idé om hva det kan koste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2010 Forstod forklaringen din meget godt jeg :) Om spjeldakselen er rengjort og smurt uten nevneverdig bedring, så er høres det ut til at problemet er av mekanisk art. Er TPS på spjeldakselen, har du sjekket om det kan være denne som henger? Strengt tatt er dette et avansert spjeldhus med en dyse og diverse andre dingser på. Sjekk hos hoggere i nærheten, tør mesten banne på at du finner en VW eller Audi der som har monomotronic :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sivertt Skrevet Desember 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2010 Hva er TPS for noe da? :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2010 Throttlr Position Sensor. Enkelt fortalt et potensiometer som forteller ECU hvor mye gass du gir. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sivertt Skrevet Desember 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2010 Aha, men jeg vet ikke hvor den sitter eller hvordan den ser ut, så nei, har ikke fått sjekket den desverre xD Men hørtes ikke ut på han kameraten som smørte opp som om at det var noe elektroniske greier der, han fortalte bare at han smørte alle delene, altså 100% mekanisk hørtes det ut som på meg. men skal spørre han hva han så.. men hvordan ser denne TPS enheten ut da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2010 (endret) G69 - Drosselklappenpotentiometer = TPS. Denne sitter direkte på spjeldakselen. G69 er nr. 14 på bildet under Endret Desember 11, 2010 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sivertt Skrevet Desember 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2010 Aha, så det kan være denne ledningen som er ødelagt? Eller kanskje dålig kontakt? Skal sjekke den etterpå, takk for svar!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.