Gå til innhold

Gasspedal setter seg fast

Ranger emnet


sivertt

Anbefalte innlegg

Har søkt men fant ikke noe som gav meg svar, så spør dere golfguruer om hjelp!

 

Den tingen som gassvaieren er festet i (et slags hjul som skal fjære tilbake etter man slipper gasspedalen) har veldig stor motstand i seg, dette merkes når jeg trykker på gasspedalen inni bilen. Jeg kan gasse ca 5cm (xD), men da kommer den til et punkt som er hardt, om jeg trykker forbi det, så går ikke gassen tilbake, og da må jeg bare stoppe, gå ut og vri tilbake det hjulet under panseret manuelt. Har hatt den på verkstedet til en kamerat som plukket det fra hverandre og smørte skikkelig, da ble det bedre, men etter 2-3 dager kom problemet tilbake. Noen som har vært borti det før, evt vet hva den gasshjuldelen heter, så jeg vet hva jeg skal lete etter om jeg evt må kjøpe ny.

 

Takk for alle svar som kan hjelpe!

 

Jeg er noe desperat, så om du har peiling på hva det kan være, og har tid til å ringe meg så ring på 47293046. Trenger å bruke bilen en del i juleferien, så må få fiksa dette.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P

All info om bilen din fant jeg ut via skiltnr. ditt:)

 

Infoen jeg fant på bilen din:

AX60245

  • Modell: VOLKSWAGEN GOLF GL 1HXO-A
  • Motor: ABS
  • Volum: 1781
  • KW: 66
  • HK: 90
  • År: 1994
  • Måned:0
  • Reg. dato: 19931125
  • Chassinr: WVWZZZ1HZRW*****
  • Drivstoff: Bensin
  • Dekk: 175/70 R 13
  • Totalvekt: 1540
  • Lengde: 4020
  • Karosseri: Kombi-sedan
  • Drivning: 2WD
  • Antal Dører: 5
  • Farge: BLÅ

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-motoren er ikke en 1.8i. 1.8E med inj.dyser har normalt 112 hk mens 1.8S (forgasser/monopoint) normalt har 90 hk. ;)

Du har da sannsynligvis monomotronic innsprut, kan til forveksling se ut som en forgasser. Det du kaller "hjulet" er festet direkte på gasspjeldets aksel som også har påmontert returfjør. Er denne i orden og skikkelig montert? Ta av gasswiren (gjort på ett minutt) og sjekk da om akselen går normalt tilbake av seg selv etter at du har vridd den til "full gass". Fungerer dette greit så sjekk om det er en skade på gasswiren din som medfører at gassen henger.

Om spjeldakselen ikke går tilbake så finn ut hva som hindrer den. Du får ikke kjøpt deler til spjeldhuset og denne enheten må derfor byttes i sin helhet. Finnes nok hos diverse hoggere.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe skjønnerskjønner = p

 

Men ja, jeg prøvde og fant ut at "Hjulet" ikke fjærer tilbake etter å ha vridd det til "full gass", det fjærer tilbake til et punkt, ca midt på, men så må det dyttes tilbake til 0. Det var også veldig hardt fra "0" og frem til dette punktet på halv gass ca. Men fikk en kamerat til å åpne det og smøre det skikkelig opp, så nå er pedalen mer eller mindre smooth frem til dette punktet på "halv gass" da, men mistenker at den blir verre etter hvert.

 

Prøvde en lengre kjøretur, og underveis så ble dette "halv gass" punktet flyttet nærmere og nærmere "0" gass, så jeg stadig kunne gasse mindre og mindre uten å møte hard motstand, men dristet meg til å trykke forbi, og da fjæret det tilbake igjen, så det gikk, men presset den aldri forbi det opprinnelige "halv gass" punktet.

 

haha dette var masse ufullstendige forklaringer følte jeg.. mente som dere kanskje skjønner er nok det spjeldhuset mitt ganske ute å kjøre^^ men er det det heter? Spjeldhus? Hvis jeg skal kjøpe et nytt lissom, og er det noen som har noen idé om hva det kan koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod forklaringen din meget godt jeg :)

 

Om spjeldakselen er rengjort og smurt uten nevneverdig bedring, så er høres det ut til at problemet er av mekanisk art. Er TPS på spjeldakselen, har du sjekket om det kan være denne som henger?

 

Strengt tatt er dette et avansert spjeldhus med en dyse og diverse andre dingser på. Sjekk hos hoggere i nærheten, tør mesten banne på at du finner en VW eller Audi der som har monomotronic :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men jeg vet ikke hvor den sitter eller hvordan den ser ut, så nei, har ikke fått sjekket den desverre xD Men hørtes ikke ut på han kameraten som smørte opp som om at det var noe elektroniske greier der, han fortalte bare at han smørte alle delene, altså 100% mekanisk hørtes det ut som på meg. men skal spørre han hva han så.. men hvordan ser denne TPS enheten ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår