Gå til innhold

Ulovlig senking, må inn til kontroll

Ranger emnet


Jkkarlsen

Anbefalte innlegg

For 15 min siden ble jeg stoppet i kontroll. Jeg fikk beskjed om at jeg vil få innkalling til å vise bilen. Bilen er veldig senket og dette stod ikke i vognkortet.

Jeg kjøpte bilen i sommer og da var den slik og var nylig eu-godkjent.

 

Det jeg igrunnen lurer på er hvordan jeg billigst og lettest skal gjøre det nå? Er vel ikke mulig å godkjenne den slik den står nå ettersom jeg ikke har papirer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal så vidt jeg vet bør du ha TUV dokumentasjon på eventuelt senkesett, bekreftelse på fortsillingskontroll er vel også utvilsomt en fordel (men hva av dette du må ha... er vel helt idividuelt ettersom hvem du møter på...).

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg snarest forsøkt å kontakte de for å få klarhet i hva du må gjøre og eventuelt få det godkjent. Alternativet er at du møter opp på en pålagt kontroll ved en trafikkstasjon og ikke får kjøre bilen hjem igjen på grunn av tekniske feil/mangler.

 

Jeg vet ikke 100% dette her, dette er et evig byråkrati hvor det er mye forskjellig oppfatning av hvordan kravene er, så lureste er vel å spørre de som faktisk skal godkjenne den.

 

Fra en annen tråd på et annet forum:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=110791&page=11

Vegdirektoratet

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, "Fartsdempende" tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som "uavhengig, kompetent laboratorium".

 

En del senkesett blir forevist sammen med en "teilegutachten" fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

 

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

 

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

 

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

 

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Eksempel:

Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

 

Eksempel med justerbart senkesett:

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 3 muligheter her.

1: skaffe papirer på senkesettet som allerede står på bilen.

2: Kjøpe ett nytt senkesett med papirer og sette på.

3: sette på org understell på bilen.

 

Billigste alternativet er å finne ut om det er mulig å skaffe papirer på det du har. Ett godkjent senkesett koster fra under 1000 opp til over 10 000 hvis du kjøper nytt. Så da er det bare å handle etter lomeboka. Siste er å kjøpe nytt orginalt. Dette er gjerne den dyreste løsningen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg ett greit bra nytt senkesett og vist bilen med dette. Tatt med TUV papirene og fått de til å skrive det inn i vognkortet når du er å viser den.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Papirer blir veldig vanskelig å ordne ettersom jeg ikke har peiling på hvilket som står på og i utgangspunktet syns jeg den er litt for lav, fungerer jo som snøplog.

 

Ser de selger ett på eiker til 2500 med tuv-papirer. Jeg tror det er den beste løsningen, så monterer jeg selv. Kan få bekjente på Volvo til å skrive at monterning er riktig og slikt hvis det er nødvendig.

 

Orginalt blir vel fort veldig dyrt som du sier ja.

 

Igjen, takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sørg nå for å få tatt en firehjulskontroll eventuellt med (bare) såppass senk at alle hjulvinklene blir innafor krava nå da! Ikke vet jeg, men det er ikke sikkert du har et hav av justeringsmuligheter på den gamle volvoen heller? (personlig kjører jeg med altfor mye negativ camber bak, enda bilen bare er senket 25mm!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hjuls kontroll og camber justerer du ikke selv. Det gjøres i maskin på ett verksted. Koster 750-800 kr å justere og da får du med papirer du viser BT.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal i utgangspunktet bare sjekke det du har fått mangel på. Men hvis du har åpenbare feil så kicker de selvfølgelig på det også. Jeg skulle "bare" inn og godkjenne senk som du skal nå. Men når jeg var inne fikk jeg mangel lapp på xenon i grøft og fjernlys samtidig. Dro rett hjem og satte i org pærer og møtte opp 2 timer senere. Viste bilen til mannen og fikk godkjent vognkort før jeg kjørte hjem og satte i xenon igjen.

Kan fortsatt ikke fatte og begripe hvorfor det er feil med xenon i fjernlys da det ikke blender motgående biler uansett men det er en annen diskusjon.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår