Gå til innhold

Trøbbel med elektronikk i Vectra 1996 model

Ranger emnet

vectra1996

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Opel Vectra fra 1996 for 3 måneder siden og har oppdaget noen skavanker med den som jeg håper at dere kan hjelpe meg med.

AIRBAGLAMPE

Den røde lampen i dasjen lyser konstant og sier at det er noe feil med airbagen. Tidligere eier gjorde verksted oppmerksom på feilen og de løste det ved å nullstille feilen når de koblet til diagnoseverktøyet sitt. Lampen sluttet da å lyse en stund men så kom den på igjen. Jeg tror at det kan være en dårlig kontakt et sted som forårsaker feilen. Men hvordan kan jeg feilsøke? (hvor får jeg eventuelt kjøpt et diagnoseprogram slik at jeg kan koble til PC'n min og sjekke selv?)

KLOKKE/TEMP DISPLAY

Hver gang jeg starter opp bilen så har klokkedisplayet nullstilt seg. Noen ganger lyser det opp med en gang jeg starter bilen, mens andre ganger lyser det opp først etter at jeg har kjørt over en dump, eller etter at jeg har kakket litt på displayet. Her kan det vel ikke være annnet enn dårlig kontakt. Og siden den lyser opp etter at jeg kakker på selve panelet vil jeg tro at den dårlige kontakten sitter rett i bakkant av displayet. Men hvordan får jeg åpnet dette og sjekket?

LÅSEMEKANISME

Her er det to feil som antakelig har noe sammenheng.

Låsing med nøkkel

Noen ganger når jeg låser bilen så låser den seg opp igjen rett etterpå. Jeg må da prøve noen ganger, eventuelt holde nøkkelen i "låst" posisjon litt ekstra lenge, før den holder seg låst. Låsen fungerer på alle dører, men det virker som om det kan være noe feil med mekanismen i førerdøren siden den noen ganger piper og hviner litt de gangene som bilen låser seg opp igjen.

Låsing med fjernkontroll

Jeg har satt nøkkelen i tenningen og vridd om ett hakk. Jeg har så trykket på låseknappen på fjernkontrollen for å aktivisere denne. Dørene låser seg men holder seg ikke alltid nede. Spretter opp og jeg må prøve igjen før de til slutt holder seg nede. Jeg kan da gå ut av bilen og låse den igjen og opp med knappen. Da jeg låser opp så åpnes alle dørene unntatt førerdør. Jeg må da låse opp denne med nøkkel, noe som resulterer i at låsemekanismen ikke reagerer når jeg trykker på knappen lenger.

Hva er feilen og hvordan kan den repareres?

Alle tips og triks mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbag: vanlig problem på Vectra. Se her:

http://www.bilforumet.no/vectra/148508-airbag-lampa-lyser-i-oplel-vectra-97-a.html

Jeg lodda ledningen under setet som beskrevet der og leste av feilkoder, lampa har ikke kommet igjen på lenge.

Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe deg noe som heter OPCOM fra Ebay. Er en kontakt så du kan koble pcen i bilen til en laptop og lese av feilkoder og slikt. Ber du et verksted lese av feilkoder tar de gjerne 400-500 for det, så er mye bedre å kjøpe OPCOM for samme prisen så har du diagnoseverktøy hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt og bra svar!

Da skal jeg ta en titt under setet. Det fremkom ikke helt om det er ledning under førersete eller passasjersetet men det er i allefall en gul kontakt skjønte jeg.

Når det gjelder diagnoseprogram og kontakt så regner jeg med at det er denne du mener:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OPCOM-2009-V-CAN-OBD2-OPEL-OP-COM-Diagnostic-Tools_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZalgoQ3dLVIQ26ituQ3dUCIQ26otnQ3d2Q26poQ3dLVIQ26psQ3d63Q26clkidQ3d5579668798190298789QQ_trksidZp5197Q2em7QQcategoryZ43989QQitemZ300497867691

Leser der at programmet kan styre låsemekanismen også. Kanskje diagnoseprogrammet kan fikse problemet jeg har med låsemekanismen og da...

Noen som har noen tips til hvordan jeg lett kan komme til bak tidspanelet?

Airbag: vanlig problem på Vectra. Se her:

http://www.bilforumet.no/vectra/148508-airbag-lampa-lyser-i-oplel-vectra-97-a.html

Jeg lodda ledningen under setet som beskrevet der og leste av feilkoder, lampa har ikke kommet igjen på lenge.

Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe deg noe som heter OPCOM fra Ebay. Er en kontakt så du kan koble pcen i bilen til en laptop og lese av feilkoder og slikt. Ber du et verksted lese av feilkoder tar de gjerne 400-500 for det, så er mye bedre å kjøpe OPCOM for samme prisen så har du diagnoseverktøy hjemme!

Endret av vectra1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg har funnet datakontakten under brekket:

datakontakt01.jpg

datakontakt02.jpg

MEN er dette aibagkontakten som du mener under setet?

kontakt_under_sete03.jpg

Jeg ser at det er to ledninger som er klippet av på begge sider av kontakten. Er det disse som er kontaktene du mener kanskje og at de andre er til varmen i setet...

Jeg finner uansett ikke igjen de to ledningene som er klippet.

kontakt_under_sete02.jpg

kontakt_under_sete01.jpg

Hva er forresten den røde plastgreia?

Endret av vectra1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...