polo-1992-xtreme Skrevet Februar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 Heisann stereopeople!! Noen som har forslag til hvordan kasse jeg burde bygge til mine 2 12" bassere i min VW Polo 2F(LITEN bil)...??! Jeg skal bygge den etter bagasjerommet, og skal etterhvert lakkere kassen i samme farge som bilen..,men jeg blir glad hvis noen har noen tegninger på hvordan kassen kan se ut for å skille seg litt mer ut fra de "standard"-kassene de fleste kjøper(MED FIRKANTET FRONT)..! Jeg vil egentlig ha en front som går i vinkel (der elementene peker litt mot hverandre)...ødelegger dette lydbildet? noen som har forslag eller skisser?? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Februar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 Hvis du ikke vil ha firkantet front kan du jo lage kassen firkantet med "avrundede" hjørner. Laget et lite forslag til hva du KAN gjøre...som er ganske gjennomførbart. Mekket det i mspaint på 2min :rolleyes: Frontplaten blir lett å skjære til. Det som blir noe krevende å regne ut korrekt og klare å skjære noenlunde riktige vinkler på kantene til sideplatene. Hvis du bruker tjukke plater, og kanskje limer sammen to plater i fronten, kan du runde hjørnene ganske mye! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Februar 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2004 Hey, har bygget noen kasser selv, men da har som oftest fronten vært flat, kanskje med 90 grader og vinkel og lignende..kan ikke komme på noe serlig av annet jeg har sett..men du får ta deg en skikkelig brainstorming.... Men det er nok flere som har noen tips...kom igjen folks..er vel noen som har gode idèer.... Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Februar 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2004 Hei.. Takk for hjelpen sålangt...trenger mer idéer hvis det er mulig..! Jeg har aldri bygget basskass før, og tenkte først at det skulle bli en enkel kasse, men siden jeg får kassen lakkert i samme farge som bilen, så har jeg litt lyst til å gjøre en litt mer spessiell kasse..! Jeg har som sagt noen planer om å lage en kasse med vinkel innover på hver side slik at elementene peker svakt mot hverandre+at kassen skal skrå litt bakover..! Noen som vet om dette ødelegger lydbildet betydelig??.. Takk mfafa for skisse.... takk for innspill Tommeliten Noen flere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2004 Tenkte du på noe slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Februar 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2004 Originally posted by Bisarre Tenkte du på noe slikt? Ja, det var akkuratt slik jeg tenkte det..! Men er det du som har bygget den kassen??...isåfall...har du noen "oppskrift"...skisser osv? Hvor stor er den kassen(hvor mange liter)? Takk for deltagelsen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Er null problem å bygge en slik kasse hvis du bare får platene tilskjært av proff! Det er det å få hele sullamitten til å passe bra sammen som er tricky. Særlig når man får masse vinkler. Det man i det minste må gjøre er at tenke litt praktisk... slik at hvis man regner ut en kasse og får f.eks. 72,36'grader så snur man regnestykket og finner hvilke mål man trenger for at det skal bli 75'grader i stedet....som er "litt" enklere å skjære til kanskje :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Februar 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Originally posted by mfafa Er null problem å bygge en slik kasse hvis du bare får platene tilskjært av proff! Det er det å få hele sullamitten til å passe bra sammen som er tricky. Særlig når man får masse vinkler. Det man i det minste må gjøre er at tenke litt praktisk... slik at hvis man regner ut en kasse og får f.eks. 72,36'grader så snur man regnestykket og finner hvilke mål man trenger for at det skal bli 75'grader i stedet....som er "litt" enklere å skjære til kanskje :) mfafa: Har du bygget mange kasser før? Har du en smart fremgangsmåte når det gjelder bygging av kasser?? Hvor får jeg tak i folk som "tilskjært av en proff"..hehe?! Takk igjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Det gjelder å ha verktøyet i orden. Du trenger utregninger du vet stemmer, målebånd, stort vinkeljern, blyant, noen skrutvinger, sirkelsag med mulighet for vinkelskjæring, stikksag, drill med div.bor, mange treskruer, trelim, 60-korning sandpapir og langdrager og STØ HÅND. Hvis jeg ikke glemte noe i farten. Jo, støvsuger! Tror jeg støvsugde mer enn jeg skjærte ;) Har kun bygd én kasse til nå. Men jeg gjorde en del research før jeg startet på byggingen. Holdt på 2 uker med byggingen! Har hatt en 1 uke i bilen nå.. i dag hadde jeg vel brukt 4-5 dager på den kanskje. Høstet en del erfaring av dette. Alltid trippelsjekk alle lengder og vinkler før du skjærer. Husk å legge bladet på sirkelsagen på innsiden/utsiden av streken avhengig av om du skjærer venstre/høyre del av en plate...ellers blir den fort 2mm mindre enn du regnet med. Når du skal skjære avstivere, skjær de alltid litt større enn de du vet du skal være. Så pusser du de gradvis ned for hånd til de lager passe spenn i kassen. Er vel ikke så mye annet å si enn VÆR NØYE. Det er ikke stort annet å gjøre enn å komme i gang! Stikksagen skal KUN brukes til hullskjæring. Ikke finn på å skjære plater med den. edit: glemte å si det vanskelige alltid blir vinklene. hvis det ikke passer perfect blir det straks glipper. vær bevisst på hvor du må ha vinkler og skjær i vinkel når du skjærer platen av den svære treplata di. jeg etterskjærte kantene i vinkel.. og det gjorde det unødvendig vanskelig. anbefaler ekspanderende trelim! sikrer tett kasse ;) edit #2: glemte dette med tilskjæring av proff. endel byggvareforretninger tilbyr tilskjæring til 20% av materialprisen ellerno. de har som regel godt utstyr til å skjære helt rett med! så du kan spare deg for mye arbeid der.. allikevel er det ikke alle som gjør tilfredsstillende arbeid. Regards.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Februar 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 TAKK FOR TIPSENE mfafa!!! Bare kom med mer hjelp hvis du finner ut at du har glemt noe... Noen andre som har forslag?? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Hyggelig med en som setter pris på det :) Angående skruene så brukte jeg 4mm selvborende med forsenket hode, syrefaste :D Da skal man forbore med 3.0mm bor...mulig man ikke behøver forbore med sponplater, men man skal det med MDF. Og sørg for at du har bits slik at du kan skru dem med drillen. På min kasse på ~55L brukte jeg oppimot 70stk. 43-50mm skruer. Alt er både skrudd og limt. Vær raus med limet. Dette Polyurethan limet er veldig bra! http://www.mamut.com/controls/shop3/standardplist.asp?wwwalias=dynabel&subgid=6&gid=9 Ps! Hvis du skal skru vinklede plater må du passe på vinkelen til skruen slik at denne ikke borer skjevt og kommer ut inni kassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Februar 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Takk igjen for nyttig info... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 viss du skal lakke det, må su gjøre ett eller annet med over flaten, fordi mdf suger maling, så husk å grunn mye. du kan også smøre inn hele kassa med sparkel slik at den får litt glattere overflate Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Februar 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Heisann! Lakkeringsverkstedet behandler kassen med en såkalt epoxy-grunning...dette gjør at overflaten ikke SUGER maling..! Men takk for tipset..! Noen fler?? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Februar 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Hvis du skal være helt sikkert på at kassen er tett, kan du bruke silikon i kantene på innsiden...ellers har vel de andre sagt det meste... Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg