Gå til innhold

Basskassebygging!

Ranger emnet

polo-1992-xtreme

Anbefalte innlegg

Originally posted by polo-1992-xtreme

Men blir det bedre/dårligere lyd hvis man vender elementene ned i kassen slik at magnetene peker utover?!..

Hvorfor ikke bare høre deg fram?

Det skal visst ikke gå mye utover lyden. Men jeg har ikke testet det selv.

Dessuten liker jeg å avkoble elementet mot atstiveren, og da trenger jeg magneten!

En ting som er helt sikkert er at det skaper ikke noe bedre lyd... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by C0bra

Å ha magneten ut av kassen kan være en fordel hvis du har liten bil, og å ha stor kasse til subbene.. men da må helst bagsje rommet være luft tett..

Det blir da akkurat det samme for bagasjerommets del om magneten peker den ene eller den andre veien! (bortsett fra rent plassmessig, selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Det blir da akkurat det samme for bagasjerommets del om magneten peker den ene eller den andre veien! (bortsett fra rent plassmessig, selvsagt)

Nei, da bruker man jo bagasjerommet som kasse.. men sånn som han vil ha det så er det nok best med magneten inne i kassa..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da bruker man jo bagasjerommet som kasse.. men sånn som han vil ha det så er det nok best med magneten inne i kassa..

Nei nei nei, kassa er jo fortsatt bassens høyttalekasse og sørger for trykket uavhengig av om bagasjerommet er tett eller ikke. Dette blir det samme som er ha elementene inni kassa bortsett fra at man sparer plassen som elementet elles ville opptatt inni kassa.

Om man må/bør fasevende er jeg ikke sikker på. Har opplevd tidligere at man også kan fasevende subben selv om den fortsatt sitter inni kassa og at dette kan bli bedre i noen tilfeller...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset...

Men blir det bedre/dårligere lyd hvis man vender elementene ned i kassen slik at magnetene peker utover?!..

Noen som har synspunkter?

På forhånd takk!!!

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om subbene sitter på kassens bakvegg, frontvegg (mot seteryggen) eller i topplata. I bunnplata ville jeg ikke hatt den, for da slår den rett ned i gulvet. Det skal heller ikke bety noe om du snur elementet med magneten ut. Men hvis du skal ha magneten over kassa, må du enten ha lav kasse eller la magnetene stikke langt over hattehylla, og hvor pent er det? Det mest sikre for å god god og dyp bass etter min mening er å ha bassene i bakveggen. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok feil her! Elementet får fortsatt samme mottrykk fra kassen (dvs litt forskjellig da kassen blir en anelse større pga fraværelsen av magnetsystemet). Logisk sett er det samme kasse. Bagasjerommet må ikke være noe tettere nå enn med magneten pekende inn i kassa!!

Originally posted by Heggis

Når du har magneten på subben utover, må vel subben fasevendes? Iallefall sånn jeg har forstått det.. Bisarre eller noen med skikkelig peiling kan nok bekrefte eller avkrefte min påstand :)

Ja, subben må fasevendes om den skal slå samme vei. Lyden kan bli veldig annerledes hvis den spiller i snudd fase. Hvilken vei den "skal" slå trenger man ikke tenke på så mye på i grunn, da man alltid tester begge veiene. Så velger man enkelt den veien mans syns låter best.

Noe som er helt fatalt for lyden er om subben spiller i motfase med open-air 6x9" :D ;) Har prøvd det selv, og de sluker bassen til hverandre i en viss grad, og får den til å bli slapp, buldrete og dårlig. Dessuten ga treveisene fra seg skrapelyder! Lyden blir kort sagt helt elendig. Tok litt tid før jeg tenkte på å snu fasen fordi jeg hadde "bestemt" meg for hvilken vei jeg likte best å tilkoble basseren - det jeg ikke tenkte på var at jeg hadde snudd kablene innvendig i kassen, da jeg drev forskning med dempemateriale :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill...

Så Terminator: Du mener at det gir best lyd hvis elementene peker standard vei bakover?!..

Har litt lyst til å vise frem magneten hvis jeg får den basseren som jeg vil ha, og da må den vendes utover;)

Takk!!!

Jeg bare anbefaler det jeg har prøvd selv jeg, og det veit jeg funker rimelig bra. Og det skal jo funke like bra med magneten stikkende ut av kassens bakvegg... Nå skal det sies at da jeg hadde anlegg i Polo 2F, så var det i "gamledager" da subbene trengte minst 50L hver. Så min 120 liters kasse med 2 Celestion Ad12 gjorde at subbene spilte nesten rett inn i bakplata, men det funka bra likvel. (fikk en femkroning til å snu seg oppå bilens tak på de mest sinnsyke sangene, gøy! :))

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann stereopeople!!

Noen som har forslag til hvordan kasse jeg burde bygge til mine 2 12" bassere i min VW Polo 2F(LITEN bil)...??!

Jeg skal bygge den etter bagasjerommet, og skal etterhvert lakkere kassen i samme farge som bilen..,men jeg blir glad hvis noen har noen tegninger på hvordan kassen kan se ut for å skille seg litt mer ut fra de "standard"-kassene de fleste kjøper(MED FIRKANTET FRONT)..!

Jeg vil egentlig ha en front som går i vinkel (der elementene peker litt mot hverandre)...ødelegger dette lydbildet?

noen som har forslag eller skisser??

Takk!

Bygg en lokka kasse hvis du vil ha korrekt, og stram bass. Bygg en bassreflex kasse hvis du vil ha "høyere" bass, men ikke regn med at den vil følge med like mye som lokka.. + at du vil få en liten blåselyd om du ikke har rekti rør.. men uansett... kjøp deg en helvettes forsterker! ;) og hvis du har penger eller har tid, bygg i mdf plater.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKAL bygge i MDF uansett, men det som er problemet er om jeg får god nok forsterker til dette anlegget...

Noen har sagt at det er høyest nødvendig med MINST ett gelébatteri for å drive en stor forsterker, men er dette tilfelle???

Og at det bare er lov til å ha ett i street A-klassen?!

Jeg har tenkt litt på å kjøpe en forsterker fra Solid Audio..får nemlig en bra deal med importøren..!

Noen som har noe de vil tilføye?

Takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider