Gå til innhold

Bass dunker ikke

Ranger emnet


Alldo

Anbefalte innlegg

Hei!

Monterte nettopp en BM Audio 1XD forsterker og en SPL 2X12" 1600W.

Bassen rister som bare det, men når det kommer til dunking, så er det lite å høre fra den. (Hører dunkingen, men er ikke så bra som en kan forvente fra en bass på 1600W)

Har satt på 80Hz og prøvd meg frem, men ser ikke ut til å hjelpe stort.

 

Lurer på hva feilen kan være. Kan dette skyldes en dårlig forsterker eller en dårlig bass?

 

mvh

Alldo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Monterte nettopp en BM Audio 1XD forsterker og en SPL 2X12" 1600W.

Bassen rister som bare det, men når det kommer til dunking, så er det lite å høre fra den. (Hører dunkingen, men er ikke så bra som en kan forvente fra en bass på 1600W)

Har satt på 80Hz og prøvd meg frem, men ser ikke ut til å hjelpe stort.

 

Lurer på hva feilen kan være. Kan dette skyldes en dårlig forsterker eller en dårlig bass?

 

mvh

Alldo

 

 

hei.er nokk ikke 1600wrms på di elementene dine.kanskje 4-500 så tilsammen blir det vel ca 800-1000w rms tilsammen.så det er vel ca det forsterkeren din leverer muligens.hva slags bil har du?er det portet kasse eller lukket kasse.hvordan har du stillt gain?kan være at du har alt for små kasser/kasse også men kan også være bilen.får forsterkeren nokk strøm?er mange faktorer som spiller inn.mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for hurtig svar.

 

Er 800RMS på bassen tilsammen.

Forsterkeren er på 3500W max, så den leverer mer enn nok.

Er en sånn her kasse:

http://www.bsbildeler.no/gfx/products/CB300-31.jpg

Gain er stilt inn slik at bassen vrenger hvis jeg gir mer gain.

Men når den vibrerer/rister så spiller den kjempebra og høyt. Er bare dunkingene som er litt dårlige. Den spiller også ganske dårlig på dype toner.

Tenker nok (håper ihvertfall) at forsterkeren får nok strøm, har montert to kondensatorer på 1,5 F hver.

Og forsterkeren tar vel mer strøm på risting enn dunking?

 

mvh

Alldo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

 

En båndpasskasse som du har, spiller som regel innenfor et ganske snevert frekvensområde, så at det kun er en del av bassen som blir bra i dine ører er helt forståelig.

 

Det er forsterker-watt'ene som driver høyttalerene og bestemmer hvor høyt du kan spille blant annet, ikke høyttalernes watt-effekt; de er helt uinteressante. Utsagn som "ikke så bra som en kan forvente fra en bass på 1600W" viser at ting nok har skjært seg litt med hva du har kjøpt deg av utstyr, hvilke forkunnskaper du har og hvilke forventninger du har til hvordan det skal bli lydmessig. Bedre å spørre om hjelp på forhånd, om ikke butikken evner å hjelpe deg igang.

 

Hva slags bil har du?

Hva slags musikk vil du høre på?

Hva slags musikk kan du "ikke" høre på med dette anlegget, synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

 

Takker :respect

 

En båndpasskasse som du har, spiller som regel innenfor et ganske snevert frekvensområde, så at det kun er en del av bassen som blir bra i dine ører er helt forståelig.

 

Hadde en lignende før. Proson 600W

http://www.surround.no/product/453555/Proson-Subwoofer-RSX-12PX.html

 

Den spilte helt konge! Både dunkingen og ristingen.

 

Den SPLen her rister bare, lavt dunking i forhold til den gamle :(

 

Det er forsterker-watt'ene som driver høyttalerene og bestemmer hvor høyt du kan spille blant annet, ikke høyttalernes watt-effekt; de er helt uinteressante. Utsagn som "ikke så bra som en kan forvente fra en bass på 1600W" viser at ting nok har skjært seg litt med hva du har kjøpt deg av utstyr, hvilke forkunnskaper du har og hvilke forventninger du har til hvordan det skal bli lydmessig. Bedre å spørre om hjelp på forhånd, om ikke butikken evner å hjelpe deg igang.

 

Hvis jeg finner ut at det er den billige bassen sin skyld at den spiller så dårlig, så kjøper jeg heller en ny en. Er egentlig det jeg har i tankene. Er det ikke WATT RMS som forteller hvor høyt en bass skal spille?

Står mellom en Rockford Fosgate på 500 rms og en Polk Audio på 720 RMS. Tenkte egentlig å gå for Polken på grunn av RMSene.

 

Hva slags bil har du?

Hva slags musikk vil du høre på?

Hva slags musikk kan du "ikke" høre på med dette anlegget, synes du?

En Toyota Camry '94

Liker alt med masse bass. Kanskje noe med RnB er min stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke WATT RMS som forteller hvor høyt en bass skal spille?

Nei, så langt derifra. Watt-effekten til en høyttaler forteller hvor mye effekt den tåler kontinuerlig over lang tid... men ingen musikk er kontinuerlig, den er dynamisk og varierer stort i lydtrykk og pauser... rikelig med anledninger for høyttaleren til å kjøle ned svingspolen. Så lenge det spiller rent og ikke vrenger, er det null problem med en 500-watts forsterker til å drive en 50-watts høyttaler.

 

Det er følsomheten til høyttaleren som bestemmer hvor høyt volumet kan bli, så det er langt mer interessant å se på den. Har man en 500-watts forsterker og en høyttalerfølsomhet på 90dB, så trenger man faktisk en 1000-watts forsterker for å kunne spille like høyt med en høyttalerfølsomhet på 87dB, enkelt sagt. Jo høyere høyttalerfølsomhet, jo mindre forsterkereffekt trengs for å spille høyere, sammenlignet med en tungdreven høyttaler.

Hva slags kasse du har påvirker også her, en båndpass-kasse er gjerne mer effektiv enn en portet kasse og ikke minst en lukket kasse.

 

Ble litt nysgjerrig på denne dog:

Har satt på 80Hz og prøvd meg frem, men ser ikke ut til å hjelpe stort.

Hva har du satt på 80Hz, LowPass-filteret?

Har du et Subsonic-filter på forsterker?

Har du BassBoost på, enten på forsterker eller spiller (Loudness?)

Camry'en er vel da en sedan tipper jeg?

Mulighet for å legge ned bakseteryggen?

Står det noen høyttalere i hattehylla?

 

dunkingen og ristingen

...og hva du legger i disse to begrepene her er jeg egentlig litt i villrede over ennå... de fleste vil vel ha "dunking", og minst mulig risting, i min verden ihvertfall... ;)

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på denne dog:

 

Hva har du satt på 80Hz, LowPass-filteret?

Har du et Subsonic-filter på forsterker?

Har du BassBoost på, enten på forsterker eller spiller (Loudness?)

Camry'en er vel da en sedan tipper jeg?

Mulighet for å legge ned bakseteryggen?

Står det noen høyttalere i hattehylla?

 

Ja, satte først på 80Hz på LPF og prøvde meg frem.

Ja, subsonic filter har jeg og, den står på on og satt på ca. 80Hz.

Loud på CD spiller er på.

Camry er sedan, stemmer. Og baksetene er alltid slått ned. Står to 6x9 høytalere i hattehylla.

 

Tror egentlig jeg blir kvitt den bassen jeg har nå (beholder forsterkeren, for er vel bassen som er dårlig?) og satser på en Rockford eller Polk Audio bass.

 

 

...og hva du legger i disse to begrepene her er jeg egentlig litt i villrede over ennå... de fleste vil vel ha "dunking", og minst mulig risting, i min verden ihvertfall... ;)

 

Dunking som i for eksempel Akon - Sexy bit*h.

Risting som i for eksempel Timbaland - Carry out.

 

Men tror du/dere det er bassen som spiller dårlig? Eller det jeg som har koblet feil? Har jo drevet med bilstereo i 2 år nå (ikke lenge, men jeg kan alt av tilkobling osv og jeg VET jeg har gjort det riktig :m'm: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, satte først på 80Hz på LPF og prøvde meg frem.

Ja, subsonic filter har jeg og, den står på on og satt på ca. 80Hz.

Da begynner vi definitivt her!

Subsonic-filter er det bra du har, det vil beskytte sub'ene mye mot mekanisk destruksjon (hjelpe mot at membranene "bunner"/slår for langt), MEN du må legge grensefrekvensen lavere. Med Subsonic på 80 og LPF på 80 får teoretisk sett ikke sub'ene noe som helst av frekvenser å jobbe med... finn noen specs på hvilket frekvensområde basskassa er oppgitt til, og sett Subsonic på det nederste frekvensangivelsen (subsonic er jo et HPF-filter), og LPF på det høyeste frekvensangivelsen til kassa (over 150Hz er nok intet poeng, kanskje max 120Hz). Da har du et utgangspunkt å justere deg inn i fra, du må nok snevre inn filtrene hertz-messig endel for å få bassen best mulig, det er jo en båndpasskasse dette. Det virker ihvertfall som du har ørene på rett sted og vet hvordan du vil ha bassen, så stol på ørene og magefølelsen når du justerer deg inn. ;)

 

Det å legge kassen på "ryggen" så rørene går langs gulvet, mot ryggen eller mot baklyktene er også variabler som kan testes ut underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siden jeg kjøpte bassen fra. Står egentlig ingen info om bassen, men kanskje du/dere vet noe?

http://www.bsbildeler.no/?pno=169168

 

Si bassen har en frekvensrespons på 35Hz-200Hz..

Da setter jeg subsonic filteret på 35Hz og LPF på 200Hz?

(Får ikke skrudd noe lavere enn 50Hz på forsterkeren..dessverre)

Men takk for tipset. Skal prøve på det i morgen, så lar høre fra meg :)

 

Det virker ihvertfall som du har ørene på rett sted og vet hvordan du vil ha bassen, så stol på ørene og magefølelsen når du justerer deg inn. ;)

Du smigrer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subsonic justeres mellom 20-50Hz, og LPF mellom 50-250Hz iflg. specs på den forsterkeren.

 

Si bassen har en frekvensrespons på 35Hz-200Hz..

Da setter jeg subsonic filteret på 35Hz og LPF på 200Hz?

Ja.

På papiret er dette ihvertfall en viss indikasjon på hva båndpass-kassa er konstruert for å jobbe med, hvis fabrikanten har lagt litt tid og ressurser i konstruksjonen. Og som sagt er 120Hz antageligvis mer enn høyt nok på frekvensområdet...

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sa nok feil her om dagen, da jeg nevnte at subsonic-filteret ikke gikk lavere enn til 50Hz. Der tok jeg litt feil. Den går helt ned til 20Hz.

Har justert slik dere sa det, og jeg er delvis fornøyd =)

Er enkelte toner bassen ikke klarer å spille så høyt på slik den gjør på andre toner, men dette regner jeg med bare er på grunn av dårlig bass?

 

Ha fremdeles en god lørdagskveld.

mvh

Aldo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1. BM leverer LAAAAANGT i fra 1000Wrms eller noe i den duren. Ikke ekte watt, kanskje ved 1kHz.

2. Selv om elementene TÅLER 800W så betyr det ikke at de dermed levere masse lyd når de får strøm på seg.

3. Om du ikke har god nok bass, så er det nok KASSEN din som er problemet :)

4. Loudness osv er ikke veien å gå for å få mye bass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår