Gå til innhold

B1dik2's BMW 328iA-M Touring

Ranger emnet

B1dik2

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg for noen måneder siden en 328iA Touring M av en trivelig fyr i Tromsø. Bilen er etter min mening veldig bra slik den er, men er noe småfiks som jeg ønsker å gjøre noe med. Er ikke store greiene, men har planer om litt smått med stereo, prøve å fjerne det lille som er av rust, xenon og så får vi se hvaframtiden bringer.

Bilen er da en 96 mod. orginal m-tech, så har full m-tech styling, og understell, sort taktrekk, og det som ellers måtte høre til. opprinnelig importbil som har rullet i overkant av 240 tusen, men bærer overhode ingen preg av dette. Hele bilen er tight og fin, både motor og karoserimessig.

Det som skal gjøres:

- stereo (har ny pioneer spiller i eske, 2x 12" kicker L5, må bygge ny kasse, mtx monoblokk og et focal frontsett)

- xenon i alle lys (trenger nye tåkelykter, eller reflektorer, da tidligere eier har sotet disse av en eller annen grunn)

- justerbart senkesett. (står per dags dato på eibach senkefjører, men synes bilen er alt for lav for veiene her jeg bor, så vil ha den litt lengre opp. Tenker på Kw variant 1. noen som har erfaring med disse?

Kommer til å legge på ting etterhver antar jeg. med dette er førsteprioritetene akkurat nå.

Men nok snakk, noen bilder:

På tur hjem fra Tromsø:

16102010098.jpg

Bildet lyver.tåkelysa er MYE gulere enn de ser ut for. Men blir xenon snart.

16102010099.jpg

Etter en kjapp vask på jobben:

21112010145.jpg

21112010146.jpg

21112010147.jpg

21112010148.jpg

21112010149.jpg

Og her er årsaken til at jeg er på leting etter en billig vinterbil:

07112010137.jpg

dette var etter å ha kjørt opp bakken/innkjørsla der

foreldrene mine bor, etter vinterns FØRSTE snøfall!

06122010156.jpg

Skulle kjøre på jobb for noen uker tilbake, kom ca 3 meter, før det var bom stopp, og jeg kom verken frem eller bak, takk og pris for gode naboer som er glad i å måke snø! Ser kanskje ikke så ille ut, men var mellom 30 og 40 cm snø.

More to come..

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel vere første og si at bilen din ser fantastisk ut på bilde :D

og ang KW 1 så har eg ikkje noe erfaring, men har hørt at de kansje er litt myke om en kjører på litt i svinger.. men eg har KW 2 på audien min og de funka helt kanon :)

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk:) Joda, bilen ser fin ut på bildene:P er nok endel ting som kan gjøres noe med! steinsprang på skjerm og panser, litt rust i hjulbuene, men er en fin bil:)

oki. Bilen er til mitt bruk mer enn stiv nok som den er. Er egentlig ute etter en mellomting, så jeg har litt comfort samtidig som jeg beholder sportsligheten. KW 2 tror jeg blir i dyreste laget for min nåværende inntekt:P

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jah, KW2 er litt i dyreste laget :p men er bare den og KW3 eg har erfaringer med :) da KW2 va montert på min bil da eg kjøpte den og naboen har KW3 på sin S4 B5 (men det er jo heeelt ubrukli etter vei, sikker kanon på bane :p )

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja regner med det bare blir stivere og stivere.. Bor i nordnorge der veistandaren mildt sagt er elendig, så både lav og stiv bil er lite gunstig, så vil ha den litt mykere og litt stivere. Får sjekke på bimmers hvilke erfaringer de har gjort seg tror jeg.

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da har jeg bestilt, fått og snart fått ferdig montert endel deler siden sist gang. Ikke mye spennende egentlig. ripreim, remhjul (dynamo), termostat, kjøleveskestandsføler, dørtrekk clips, orginal lommelykt for å ha i ladestasjon i hanskerommet og noen andre småting. Reim og remhjul viste jeg måtte byttes da jeg kjøpte bilen, samme med kjøleveskestandsføleren. Men har hatt problemer med å få varme i bilen, i vinter, og kjøpte derfor ny termostat i håp om det måtte være noe så enkelt, selv om temperatur måleren fungerte som normalt. Det viste seg at det var vannventilen/varmehanen som var gåen, så måtte også bestille denne ny. 1500,- fra koed, sammenlignet med 2600,- ifra GS, syk forskjell!

Det var ivertfall en liten kjedelig oppdatering. Skal bestille xenon nå i helga tenkte jeg, så neste oppdatering blir vel når de er mottatt og montert. Skal også prøve å få noen som er litt flink til å ta bilde av bilen, da jeg ikke syns mobilkameraet yter bilen rettferdighet.

Mvh Bendik Øvsteng

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg handla meg et ekstra felgsett for vintern. Bilen blir nok ikke like pen og se på, men jeg vil heller ha den mer bruksvenlig nå som det er vinter. Så fant noen brukte 15" alufelger fra en e46 til en grei pris. Planen er å selge/kaste dekkene som står på, og kjøpe nye hakka7. Bilder kommer når jeg får felgene hjem.

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med E36 sin tøffeste touring! ;) Dette er sjeldne biler her til lands, med denne motoren. Har selv M52B28 motoren, men har manuell girkasse. Fantastisk motor, flott register og ytelse. Ser ut som din er en M-tech utgave ja, hvis du har sportstoler, ratt osv inni?

Det første jeg ville gjort, var å fjerne solfilmen som ligger på. Halvhjerta soting uten å ta med ruter foran ser ikke bra ut, etter min mening. M-badgen på bakluka bør du også ta vekk, dette var ikke noe BMW satte på disse modellene selv :)

Ang. xenon så anbefaler jeg deg å sette i 6000K kit, det gir best lys og ser ikke ut som blålys.... Tipepr du har H1 pærer i nå? Kan trygt anbefale deg å handle billig kit herifra:

http://www.vvme.com/

Fullt kit til ca. 400 kr levert mener jeg at jeg betalte.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, misunner deg den manuell kassa! Skal ordne bilder av interiøret etterhvert, vet ikke hvilke stoler som sto i orginalt, da jeg har stoler fra m3 i bilen. Jeg tror nok solfilmen blir værende på, ivertfall sålenge den ikke får riper eller begynner å flasse. M merket blir nok fjernet når jeg får tid til å ta en lengre shining av bilen. Du har kanskje noen tips til dette? Har ikke så mye peiling på hva jeg burde bruke, fremgangsmåte, etc. Så om du hadde orket å forklart litt kjappt til meg på en pm hadde det blitt satt veldig stor pris på, da bilen sårt trenger og fortjener en skikkelig vask og polering.

anngående xenon så hadde jeg tenkt å handle hos vvme, men har ikke kommet så langt enda. Venter på at forrige eier skal skaffe meg kvitering på lyktene, slik at jeg kan få nye, da ene dioden i ene lyset ikke fungerer. (garantisak)

Har vært sånn kjappt innom tråden din også, og bilen din ser strøken ut!

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått og satt på nye/brukte vinterfelger. Var en befrielse å få litt bedre plass! Slepper å være like redd for at dekket skal ta å skjermen ved sving nå. Men med alle oppturer følger jo nedturer ( er ivertfall slik i mitt tilfelle) har en misstanke på at det er ubalanse i en eller flere felger. Så må få en kjenning til å se på det. da han jobber på dekkmann. Ble også betydelig dårligere feste med disse dekkene desverre. Får jeg meg ny jobb, blir det nok 4 stk hakka7! Er 15 " felger, med falken piggfridekk. Har tidligere stått på en e46.

vinterfelgerbmw.jpg

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Da har det blitt bestilt Supersport Black Diamond justerbart understell, og et indre endeledd, da det var slakke i. Driver å ordne meg en stor bestilling (mener jeg ivertfall) på bilpleie også, så bilen skal få en lakk som fortjent. Ser helt JÆVLIG ut nå, etter en hard vinter. Kommer en skikkelig bildeoppdatering, når jeg har fått shinet bilen.

89 Nissan Kingcab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider