stn123 Skrevet Desember 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2010 Hei! Jeg var innblandet i en kræsj for noen måneder siden. Jeg hadde for øvrig en nissan 200 sx. Bilen ble fraktet til biltilsynet, der det ble foretatt en fullstendig teknisk kontroll. I brevet står det : Det er også utført større ombygginger av motor som gir vesentlig effektøkning på kjøretøyet. Dette medfører krav til avgift da kjøretøyet er første gang registrert i 23.03.2004, i tilegg til den nødvendige dokumentasjon og godkjenning av denne ombyggingen. Etter å ha forespurt meg innen vår etat antydes det at denne ombyggingen mest trolig gjør at dette kjøretøyet vil ha en effekt på 300-500 hk. Dette er bare tull. Er montert grenrør, ny cooler, eksosanlegg og dump. Hva er kravene for å få bot? Må ikke bilen benkes, og eksakt hk antall dokumentes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golf_IV Skrevet Desember 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2010 du kan nekte på det da det "antas" og ha det og det hk antallet. kjør hardt i mot dem og motbevis det! krev benking av dem for at de skal bevise dette. eventuelt skaff dokumentasjon fra et kjent tuningfirma med effektøkning av det du har gjort. omså gå til advokat. de rasshølene bør få svi snart. Siter audi 100 2.2 quattro chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge xmerce 190e x2 xnissan 200sx s13 xAudi 90 quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golf_IV Skrevet Desember 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2010 kan jo sammelinge med at jeg "antar" du har rana bank betal tilbake 15millioner nå. blir for dumt spør du meg men.. selv om du egentlig bare tok en sjokolade til tja si 15kr? Siter audi 100 2.2 quattro chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge xmerce 190e x2 xnissan 200sx s13 xAudi 90 quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wildstyle Skrevet Desember 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2010 riktig som Golfer'n over skriver, dette SKAL dokumenteres med GODKJENT dyno, noe vi ikke har her i Norge så vidt jeg vet... så er bare å blånekte til de har fått rulla nøyaktig den samme bilen med nøyaktig de samme delene på, noe som kan bli vansklig for dem siden de ikke har utstyret (+ at sx'en er vel kanskje ødlagt og eller.) også når de skriver at du har 300-500 hester så tar de nå godt i, greit nok at 200sx er veldig trimmingsvillig, men tviler på at du har mere enn 250 hester, med mindre det er virklig seriøse racingdeler på den. Siter 1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0 1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Desember 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2010 med mindre det grenrøret der er besatt med noen magisk formel for ekstreme ytelser så bør du faktisk inneha så mye som 3-15HK mer enn originalt. noe jeg faktisk innbiller meg er helt lovlig. bare gi dem tilbakemelding på hvor enormt latterlig og enestående dum den påstanden er. dessuten må det harde fakta på bordet og dokumentering, ellers så har de ingen sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Desember 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2010 Er nok lite sannsynligt at du har vært hos Biltilsyet, siden det ikke eksisterer lenger, men Statens Vegvesen, og dei har ingen bøtesystem for slikt og er heller ikke dei som krever inn avgiften for effektøkning, og det som du viser til i det brevet der er ingen bot, men en avgift for effektøkning, dette blir innkrevd av Tollvesenet, og en kan være uheldig å få bot også, i noen tilfeller det avgiften for effektøkning ikke har vært betalt, og dette blir oppdaget i etterkant, så kan en få tilleggsbot oppå kravet om avgift for effektøkning Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Desember 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2010 Bt (Jada) og tollvesenets problem i slike saker er at det ikke er mulig å bevise noe som helst. En bils effekt er målt i labratorium etter DIN standarden, og det er målt på svinghjulet. Da kan man ikke spenne bilen på en rulle og måle effekt på hjula en fuktig høstkveld, for så å beregne avgift utfra det. Dagens reglement gjør det rett og slett umulig å beregne hvor mye du skal betale, men jeg hadde nok svart på det brevet og bett dem begrunne hvordan de kom frem til den effekten, og hvordan du skal måle effekten. For det er de som har bevisbyrden, ikke du. Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wildstyle Skrevet Desember 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2010 så er det jo det med at motorer blir jo svakere med åra også, så egentlig skal jo de fleste i Norge ha igjen penger fra tollvesenet =P Siter 1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0 1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Februar 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2011 så er det jo det med at motorer blir jo svakere med åra også, så egentlig skal jo de fleste i Norge ha igjen penger fra tollvesenet =P Humoristisk. Noe annet å tenke på: Når man kjøper nybil i Norge, så betaler man avgift for HK bilen yter. Hva om bilen du kjøper ikke yter det den er oppgitt til, har man da krav på fradrag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2011 Ifølge den Nissan X-trail saken for noen år siden, så nei.Det gikk ikke i bileiernes favør. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Februar 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2011 Det er litt teit da, for da betaler man jo mer penger til staten i forhold til det de egentlig skal ha. Egenvekt på bil også, er ikke alltid det som står i vognkortet er helt riktig, det er bare veiledende. Tenk på så mange biler av samme modell som har forskjellig utstyrsgrad. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baufish Skrevet Juli 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2012 Vet jeg drar opp en gammel tråd, men åssen gikk det med denne saken? Siter - Audi A4 2,0TDI B8-Dont drive faster than your guardian angel can fly- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilpleie Gærning Skrevet Oktober 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2012 For det første er det INGEN regel som sier att du MÅ bruke originale deler på bilen din, for det andre er det umulig for dem å bevise eksakt hvor mye ekstra HK trådstarter har tatt ut av bilen sin. La oss si jeg jeg hiver i deler i bilen min som tilsier jeg KAN hente ut 1200 HK, men mapper den ned til original HK. Da har de ingen ting de kan ta meg på. Hadde en diskusjon med en på Statens Vegvesen ang dette, der jeg la frem samme "problemstilling". Han mente da om jeg kjørte på feks 0,3 bar turbotrykk og hadde original effekt på gata så var dette helt lovlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.