Gå til innhold

trimming av diesel/bensin

Ranger emnet


turbodott

Anbefalte innlegg

Hei dette bil en litt difus tråd egentlig bare så det er sakt.

 

Jeg og en kompis har lyst til å trimme så billig som mulig en bil med turbo, det er ikke så nøye om det er diesel eller bensin (hadde vært kult med en gammel diesel merce).

men da vi ikke er eksperter så lurer vi på noen ting angående dette.

 

Hvis man skulle trimme en gammel diesel hva må man egentlig regne med å bytte og hva vil det koste? det skal bare være "jalla" så vi tenker ikke på å kjøpe så ekstremt dyre ting.

 

Så en film av en gammel 300d med 400hk med orginal innmat, hva har han byttet/stilt inn for å få bilen til å gå med mye større turbo?

 

Det samme spørsmålet gjeller eventuelt en bensin bil, hva må man regne med å bytte?

 

Har lest litt om datasprut men det virker veldig komlisert såvil helst ungå det.

 

Håper på at noen kan hjelpe, og komme med noen tips for billig trim av en gammel bil.

 

Så det hele koker vel ned til hva må vi regne med å gjøre?

 

Takker for alle hjelpsomme svar siden jeg vet at jeg ikke er så spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Diesel er det drivstoffet det er lettest og trimme frem raske hester, men vanskeligere og trimme videre. Har du en turbodiesel motor på 100 kan de neste 100 lett gjøres med Chip, powerfilter, nytt eksosanlegg og høyere turbotrykk;) Dette er meget lett for oppegående personer som har sett en bil;)

 

Men ok, siden du/dere satser på en gammel diesel som skal være ''jalla'' ville jeg tatta av eksospotta, montert powerfilter fra biltema og fått tak i brukt turbo + større dyser, da har dere leketøy i massevis. Hvis dere finner brukt turbo kan dere også justere opp trykket men samtidig skru toppen godt til, kanskje en overhaling kunne vært på sin plass?

Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel:

W124 300DT

Motor 147hk/273Nm orginalt

Justere motor maksimalt, kanskje 170-180 hk.

 

Skifte grenrør og turbo, større pumpeelementer i dieselpumpe, omsveiset innsug, intercooler

350hk

 

Det er vel her du kan få mest krefter for lite penger, mere krefter er mulig.

 

Ellers, gammel 123 300TDT, bunnsolid motor, men dessverre ikke den som er lettest å få mye hk ut av, men de trimmer dem vel til rundt 300-350hk de og, men toppen er vel hindringa.

 

Nyere 300TDT 24V motor på 177hk, nytt grenrør og ny turbo, større pumpeelementer, 350-400 hk

 

Innmaten tåler det om den er bra, toppakninga tåler det.

 

En slik oppgradering av dieselpumpa kommer fort på 10 lapper, og det er med ei løs pumpe.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår