Gå til innhold

Er det virkelig ulovlig å sladde på parkeringsplass?

Ranger emnet

eizo2k

Anbefalte innlegg

Her i Kongsvinger henger rånerne ute på statoil og de vanlige "sladde hjørnene". Jeg ble med i dag for å observere og ble litt sjokkert. Snuten kjører forbi 10+ biler som ligger bredt rundtom hverandre uten å gjøre noe! De kjørte forbi flere ganger, var til og med innom statoilen mens en fyr kommer bredt ut fra en blind sving og passerer purken med fullt rattutslag. Bare lurer jeg, er det lovlig under "kontrollerte" omstendigheter????:confused:

Har en følelse av at de ikke vet hvor de skal begynne, er så sinnsykt mange av de. Eneste tilfellet jeg har hørt om her i byen at noen har mista lappen har vært når de har kjørt ned skilt / kræsja i andre under sladdinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville satt grensa med at det ikke er lov med flere biler tett etter hverandre (twin drift) og sladding som kan "skremme" andre bilister. ville heller ikke tilatt det om det kom klage fra de som eier "parkeringsplassen" eller på bråk.

desverre så skal egentlig politiet forholde seg til at all sladding er ulovlig, selv om det finnest de som er forståelsesfulle og tillater dette så lenge det ikke er overdrevent og ukontrollert.

men etter det du skriver om i Kongsvinger ville nok jeg ha indratt førerkort evt. bøtelagt.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra politi.no (https://www.politi.no/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/trafikkatferd/Tema_184.xml): "Kan eg trene glattkøyring på ein P-plass?

Ein skal vere svært varsam med å seie at slik køyring er i orden, sjølv om det er for å trene seg. Men viss det skjer under absolutt kontrollerte forhold, der det ikkje blir skapt nokon fare verken for deg sjølv eller andre, og heller ikkje uroar omgjevnadane eller annan ferdsel på nokon måte, er det vanlegvis akseptert. Men det vil som nemnt bli stilt svært strenge krav til den aktsemda som du må utvise. Det kan i det høvet visast til vegtrafikklova § 3, som er grunnregelen for korleis du skal oppføre deg i trafikken. Den lyder slik:

§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og vere aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Du bør heller ta kontakt med t.d. NAF for å undersøkje om dei har ei glattkøyringsbane i nærleiken som du kan trene på. Dersom du "sladdar" rundt på ein parkeringsplass som ikkje ligg usjenert til, kan du nok oppleve at nokon ringjer politiet for noko dei oppfattar som villmannskøyring."

Så i bunn og grunn vil det si at dem godtar litt sladding på en tom parkeringsplass. Men tror ikke det er særlig mange som godtar leking på steder med mye trafikk og hvor det er til et hinder for resten av trafikantene, så det du forteller høres ut som om det er en veldig snill tjenestemann som heller venter til det evt skjer skade før han griper inn.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det i bunn og grunn ikke er lov kan man fastslå.

Det en del politibetjenter til tider gjør er å la det gå sin gang, forutsatt at det er kontrollert og ufarlig. De vet vel at de ikke kan stoppe denne aktiviteten, og så lenge det ikke skader noen eller de får klager så er det å se litt mellom fingrene en god måte skape et mer positivt forhold til de som holder på med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider