Gå til innhold

Hvem kjører først?

Ranger emnet

Vrang

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har oppstått heftige diskusjoner etter at jeg og en kompis skulle kjøre gjennom et kryss her om dagen.

Vi kom til et "plusskryss" der to veger møter en forkjørsveg. Vi skulle krysse forkjørsvegen. Det kom også en bil fra den andre vegen som skulle svinge til venstre inn på forkjørsvegen. Spørsmålet ble da, hvem kjører først?

Vi har forhørt oss med flere kjøreskolelærere og de er også uenige.

Trenger litt juridisk hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To mulige betraktninger - slik jeg ser det:

1. Den som allerede er på forkjørsveg har "forkjørsrett".

Dette gjelder både for kjøring rett frem og feltskifte, og dermed også sving til venstre.

Det kan da hevdes at den av de to som først har snuten inne på forkjørsvegen kan kjøre rett frem, skifte felt, eller svinge til venstre, og han som ikke var så rask inn i krysset må vente.

2. Betrakte det som et hvilket som helst kryss siden ingen av bilene var på forkjørsveg når situasjonen startet. Når begge bilene er i krysset spiller det i denne sammenhengen ingen rolle om vegen de krysser er forkjørsveg siden begge er i samme "sone"

Konklusjon: Han som skal svinge til venstre bør vente.

Argumentasjon i.h.t. alternativ 1 er vanskelig uten "videodømming"

--

Endret av Bwana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante betrakninger, Bwana!

Jeg er helt enig i at den som skal svinge til venstre bør vente. Skulle gjerne ha klart og overbevise kompisen min om at det er konklusjonen i denne situasjonen, men han er like sta og vil ikke skifte mening.

Noen som vet hvem den høyeste instansen innen trafikkregler er? Biltilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Plusskryss er vel et "vanlig" kryss, som ser ut som et kryss sett ovenfra.. :)

Hvis den kryssende veien er forkjørsvei, og du har vikepliktskilt på din vei ut på veien, og det samme gjelder fra motsatt side, så mener jeg at vanlige høyreregel gjelder hvis en bil kommer fra hver sin side, og kommer i konflikt med hverandre.

SKal bilen som kommer imot deg svinge til sin venstre, og du skal rett over, må han vente, fordi du vil da komme på hans høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider