Gå til innhold

2,3L NG motor, fusker under 2800 o/min

Ranger emnet


Huggybear

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 92mod 90Q med 2,3NG motor, med følgende problemer:

- Motor går ujevn under 2800o/min. Med pådrag fra bunn, føles det som om den skal "kveles" og stoppe, mister all kraft. Må trå inn clutchen for å få opp turtallet, over 2800o/ min fungerer den fint.

- Ved kjøring på vei i jevn hastighet, begynner motoren å "lugge", må da gire ned og få opp turtallet for å få igjen trøkket.

- Bilen starter veldig lett, selv i -15, men ligger på 2000-2500o/min etpar minutter før den går ned på normalt tomgangsturtall, men ligger og jager litt her, må over 2800o/min for å klare å ta igang.

- Ved kjøring stiger ikke motortemp over 55-60C i henhold til instrument.

 

Tenker litt i retning av at kaldstartventilen "henger", ettersom den starter lett og går på høy tomgang, mens det føles som den "drukner" ved pådrag fra lavt turtall.

 

Noen som har vært borti tilsvarende?

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering i problemløsningen.

Gikk over innsug/ innsprut med startgass, konstatert at den trekker falskluft, samt eksoslekkasje i motorrom.

Demontert begge manifolder, ene vakuumslangen til "en eller annen ventil" som sitter innunder innsuget var røten, samt at det var noen gode sprekker i manifold. Ny manifold og slange bestilt, skal bare sveise festebrakett for downpipe, så skal monteringen påbegynnes...

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demontert begge manifolder, ene vakuumslangen til "en eller annen ventil" som sitter innunder innsuget var røten, samt at det var noen gode sprekker i manifold..

 

"En eller annen ventil" er tomgangsregulatoren din ;) Slangen fra veivhuset har en tendens til å morkne opp med årene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at det var hva det var, men i frykt for å si noe galt... :thanks

 

Apropos tomgangsventil, kan denne forårsake fenomener som at bilen stopper på tomgang sånn plutselig, og andre ganger begynner å "jage" mellom 900-1100 o/min...? Pleier da å stoppe og starte motoren, og da fungerer det fint i lange tider.

Har nemlig en 80Q med 3A-motor som finner på sånne ting innimellom...

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår