Gå til innhold

Hvordan virker 4x4?

Ranger emnet

octavia02

Anbefalte innlegg

Jeg har en Octavia 02 mod med 4x4, og lurer på hvordan 4x4 systemet på disse bilene virker?

Slår begge bakhjulene inn med en form for sperre på bakakselen? Eller er det kun det bakdekket med minst friksjon som går rundt, sammen med ett av framhjulene?

Er vant med å kjøre Pajero, Patrol og Navara med "ekte" 4x4, men må si jeg er overrasket over hvor godt 4x4 systemet på Octavia`en faktisk funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldex-systemet bruker vel også esp og abs til å bremse ned de hjulene med minst grep, slik at fremkommeligheten blir bedre. Ihvertfall på de nyere bilene. Jeg kjører en 2010 Transporter med nyeste haldex, og denne lar seg ikke stoppe av stort. Ihvertfall ikke så lenge man holder seg på veien, eller noe som ligner på en vei :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har jeg den første, eller ihvertfall en av de første utgavene av haldex og er veldig fornøyd.

Jeg hører og kjenner vibrasjoner i bilen når 4x4 kobler inn, så jeg tror ABS`en bremser ned det dekket med minst grep.

En annen ting. Jeg har prøvd å stille opp bilen/bremse meg inn i en sladd for å komme ekstra bredt, men da er det null gassrespons i 1-2sekunder. Har det noe med haldex systemet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Jeg har prøvd å stille opp bilen/bremse meg inn i en sladd for å komme ekstra bredt, men da er det null gassrespons i 1-2sekunder. Har det noe med haldex systemet å gjøre?

Disse lukker gasspjeldet når du trår på bremsen. Har altså ingenting med Haldex å gjøre. "Alle" VAG biler er slik

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider