Gå til innhold

Sikring A4

Ranger emnet


chnbmw320

Anbefalte innlegg

Hei..hvor stor er sikringen til kupelyset på A4 99mod??

Står en 10 amp der fra før av men den ryker så fort jeg setter inn en ny en.Kan jeg sette inn en 25amp i stedet? også fant jeg en kabelsko som var brukt som en lask inni der.Helt utrolig hva folk finner på i disse dager. tidlig eier trodde visst at han kunne skru bil, finner masse småfeil på denne bilen så trenger hjelp fra dere til å rette opp i dette.

 

Noen som har en komplett sikringoversikt til denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nok en kortslutning et sted. P=U*I = U=12v * I=10A =120W

 

og kupelyset ditt trekker nok ikke mer enn 10A/120W sånn helt av seg selv, bare å finne frem multimeter her;)

 

vet ikke noe om hvor stor sikring det er som skal stå der, men det står vel på lappen på insiden av deksele til sikringsboksen, eller har du ikke denne lappen lengre?

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut hva disse sikringene er til. hvordan kan jeg lokalisere den kortslutningen?? går kabelen rett til lysene eller er denne innom et rele først? hørte nemlig litt lyder bak sikringsboksen da jeg tok og kortsluttet den kursen men en lask.lyset gikk på og hørte noe knitring der baki. hva er alle de releene der til?

Mulig at en av releene som skaper seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går sikringen med en gang den blir satt inn eller går den først når du slår på kupelyset? om sikringen holder helt til du slår på lyset er vel sansyligheten stor for at det er noe rart med bryteren. Du sier du hører rare lyder bak sikringsboksen, høres det ut som en slags lav buzing/gjevn skurring?

 

usikker på hvordan det er med rele og opplegg på kupelyset, men mener å ha lest at det styres av vekumpumpa til sentrallåsen...

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går sikringen med en gang den blir satt inn eller går den først når du slår på kupelyset? om sikringen holder helt til du slår på lyset er vel sansyligheten stor for at det er noe rart med bryteren. Du sier du hører rare lyder bak sikringsboksen, høres det ut som en slags lav buzing/gjevn skurring?

 

usikker på hvordan det er med rele og opplegg på kupelyset, men mener å ha lest at det styres av vekumpumpa til sentrallåsen...

 

det tar ca 2-3 sek før den ryker. men siden jeg har døren oppe så lyser jo pærene nede ved beinet.slo av bryteren i taket. lyden minner veldig om en frossen kabelbundt som rives fra hverandre. altså en jevn skurring!?

mistenker lyd kanskje er fra releene lenger bak sikringene men tør ikke å røre disse i frykt for å ødelegge mer...hvordan blir disse styrt av vakum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tar ca 2-3 sek før den ryker. men siden jeg har døren oppe så lyser jo pærene nede ved beinet.slo av bryteren i taket. lyden minner veldig om en frossen kabelbundt som rives fra hverandre. altså en jevn skurring!?

mistenker lyd kanskje er fra releene lenger bak sikringene men tør ikke å røre disse i frykt for å ødelegge mer...hvordan blir disse styrt av vakum?

 

kan høres ut som et rele som ikke slår skikelig inn, (gjærne pga. for lav spenning på styrestrømmen) men vanskelig å si noe sikkert.

 

dette med sentrallåsen er jeg ikke sikker på, men ligger jo en liten spaghetti bak der også, i hvert fall i min 95 mod. Og virker jo ikke helt ulogisk i og med at kupelyset kutter når man låser bilen, i hvert fall i min bil og det signale må jo komme fra et sted. Vil da også gå ut ifra at det ligger et rele en plass. Det her blir jo mest tanker og synsing da men...

 

2-3 sekunder ja...hørtes litt merklig ut syns jeg, burde jo egentlig gå med en gang om du har kortslutning, men er jo noe rart for lyset nede i forbrønnen skal jo ikke trekke 10A.

 

Men om du har multimeter kan du jo begynne med det helt enkle. Måle motstanden/om det er kontekt mellom de to punktene i hver enkelt lape og se om noen av disse er kortsluttet. Ikke det at jeg tror problemet ditt ligger her, men er jo greit å sjekke. Er nok et rele som ikke virker helt som det skal, det kan jo også forklare hvorfor ikke sikrinegn går med en gang.

 

Men tror nok den beste planen er å få noen som kan litt til å se på dette, ofte litt enklere når man faktisk kan se/høre hvordan ting oppfører seg selv. evt at det er noen har som har hatt samme problem og kan si hva dette er.

 

Kan jo evt finne ut hvilket rele som evt er til kupelyset (er ikke helt sikker på om de har rele, men vil tro det) bytte dette og se om problemene fortsetter, da kan men jo evt eliminere dette som feil og jobbe vidre eller finne ut at det var releet som tullet.

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår