Gå til innhold

Bilstereo i golf 2

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Til sommern da jeg dimmer i militæret er det på n igjen med ny bil.. Blir vel en golf 2 . har så vidt begynnt å tenke på stereo i bilen , vil ha litt mere en forrige gang. Har ikke super peil på stereo , men har tenkt litt på følgende :

1 stk polk 12 " som skal stå i midten bak

2 stk "et eller annet" 10 " som skal stå vendt mot hverandre på hver sin side hvis dere skjønner.

2 stk dynabel bf 1702 , den med 2x 170 watt.

Brokobler da den ene til 12 tommern og lar den andre drive 10 " tommerne. Vet jeg burde ta monoblocken , men da blir det for litt mere her å der og har ikke all verden med spenn..

Har en stk Dls 4x60 watt , lar den drive 4 diskanter.

Er litt i tvil om jeg skal ha 6x9 bak eller om jeg skal legge in 4 av den runde typen i dørene. Usikker på str.

Cd spiller tar vi til sommern , men det jeg lurer mest er hvordan det er å drive en 12 " sammen med to 10 ". Er dette bare tull , satse heller på to 12 " ??

Orker ikke all den duringen , vil ha litt mere trykk , og 10 " durerer vel mindre en 12 " ?? Har som sagt ikke super peil , men syntes dette hørtes spennende ut ..

Blir vel en 50 mm strøm kabel + noen monster cables .

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Har ikke super peil på stereo , men har tenkt litt på følgende :

1 stk polk 12 " som skal stå i midten bak

2 stk "et eller annet" 10 " som skal stå vendt mot hverandre på hver sin side hvis dere skjønner.

2 stk dynabel bf 1702 , den med 2x 170 watt.

Brokobler da den ene til 12 tommern og lar den andre drive 10 " tommerne. Vet jeg burde ta monoblocken , men da blir det for litt mere her å der og har ikke all verden med spenn..

Har en stk Dls 4x60 watt , lar den drive 4 diskanter.

Er litt i tvil om jeg skal ha 6x9 bak eller om jeg skal legge in 4 av den runde typen i dørene. Usikker på str.

Cd spiller tar vi til sommern , men det jeg lurer mest er hvordan det er å drive en 12 " sammen med to 10 ". Er dette bare tull , satse heller på to 12 " ??

Orker ikke all den duringen , vil ha litt mere trykk , og 10 " durerer vel mindre en 12 " ?? Har som sagt ikke super peil , men syntes dette hørtes spennende ut ..

Blir vel en 50 mm strøm kabel + noen monster cables .

Kommer med noen tips siden jeg har litt erfaring med stereo i samme type bil (liten coupe). Vet ikke eksakt hva du har av komponenter og hva du planlegger å kjøpe, men jeg ville helt klart gått for et system med EN type subwoofere. Også ville jeg hatt resten av høyttalerne foran i bilen. Litt vanskelig å si noe generelt om 10" eller 12" durer eller spiller pent, dette er helt klart mest avhengig av type sub, ikke størrelse. Ville gått for et frontsystem med diskant oppå dashbordet, mellomtone/midbass i fordørene (5 eller 6") også hatt to stk 12" vendt fremover i bagasjerommet. Da får du et anlegg som er lett å justere og få til å låte bra på nesten all type musikk. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

Lyder det best med subbene framover i golf ?

Enig med det mannen over meg sier. sats på frontsett og forsterker til å drive dette. Og så event 1 eller 2 sub.

I de bilene jeg har hørt, har subbene vendt fremover spilt strammere og kjappere, mens bakovervendt gir mer during, men også litt mer trykk. Dette avhenger også selvsagt av type sub og kassens størrelse. Viktig å ha litt plass mellom sub og bakplata med subbene bakovervendt. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg har en polk 12 " som er ganske bra , kostet 3500 for bare elementet for 3 år siden .. Ikke så lett å få tak i det samme elementet.. Gidder ikke å kjøpe 2 nye 12 " bare fordi jeg ikke får tak i en lik 12 " . En 12 " pleier jo å drive ganske bra i en golf da .. Jeg er keen på litt mellom bass.. Det var derfor jeg tenkte på 10 " Men burde da kanskje heller gå for 8 " ???

Jeg har også lyst til å ha lyd inne i hele bilen .. Altså fremme og bak .. Blir det ikke noe bra å sette inn 4 komponeter i i dørene ?? 2 fremme og 2 bak .. Eller er et frontsett med 4 høytalere mye bedre ??

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Problemet er at jeg har en polk 12 " som er ganske bra , kostet 3500 for bare elementet for 3 år siden .. Ikke så lett å få tak i det samme elementet.. Gidder ikke å kjøpe 2 nye 12 " bare fordi jeg ikke får tak i en lik 12 " . En 12 " pleier jo å drive ganske bra i en golf da .. Jeg er keen på litt mellom bass.. Det var derfor jeg tenkte på 10 " Men burde da kanskje heller gå for 8 " ???

Jeg har også lyst til å ha lyd inne i hele bilen .. Altså fremme og bak .. Blir det ikke noe bra å sette inn 4 komponeter i i dørene ?? 2 fremme og 2 bak .. Eller er et frontsett med 4 høytalere mye bedre ??

"Problemet" med flere typer subber bak i bilen er at det er vanskelig å få de til å spille bra sammen mht frekvensområde og nivå. Din Polk 12" spiller sikkert meget bra og tight bass siden dette er et skikkelig kvalitetselement (Polk DB12?), jeg mener behovet for midbass kan dekkes av noen bra 6" i fordørene. Hvis du absolutt vil ha fulltonehøyttalere bak i bilen, ville jeg kjøpt et system med 1" og 5" av samme fabrikat/merke som høyttalerne foran og satt dette i hattehylla med justeringsmulighet for å dempe dette når du ikke har passasjerer i baksetet. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider