Gå til innhold

Girkassefeil Volvo 850

Ranger emnet

Gnavrym

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Volvo 850 2,5 SE 1995 mod.

Nå i vinter har girkassen utviklet en feil.

Når det blir ordentlig kaldt ute må bilen bli varm før jeg kan kjøre.

Hvis jeg setter den i gir før den er blitt varm, begynner varsellampen til girkassen å lyse, deretter begynner den å blinke kontinuerlig og bilen orker omtrent ikke dra (girkassa går i nød-program).

Men om jeg stopper bilen og starter den igjen, går bilen helt normalt selv om lampen fortsatt blinker.

Dette holder på noen dager til den etterhvert slutter å blinke.

Kan det være en giver/føler som svikter i kulda?

Håper på svar fra guruene her på bilforumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Hei

Dette er en helt vanlig feil, dvs at det er ett vanlig symptom på at PNP bryteren på toppen av automatkassen begynner å ta kvelden.

Denne bryteren eller sensoren om du vil, merker hvor du har plassert gearstanga di, om du har valgt R, N, D etc.. Når denne bryteren begynner ta kvelden, så får du typisk: starter, setter i gir, virker tilsynelatende greit, men så plutselig begynner pilen å blinke (etter at hjernen har tatt noen "sjekkrunder" rundt i systemet, og fått manglende tilbakemelding fra denne sensoren gjentatte ganger, og da blir feilkode registrert) og gearkassa går i nødmodus, dvs kun 2 og 3 gir.

her er det flere løsninger:

1. Bytt hele PNP bryteren. Hvordan du gjør dette selv vil jeg ikke utbrodere her, men søker du på Bay13, svenske volvoforumet eller noe sånnt noe så får du bra bruksanvisning der. Det som er tricky med akkurat dette er å plassere den nye bryteren helt rett, men det går ved hjelp av vanlig multimeter.

2. Har du ikke råd til å bytte denne enda (mener huske den ligger på rundt 1200,- i innkjøp, men ta det med en klype salt, anbefaler sjekke med volvodeleforhandleren din. sjekk også på ebay eller ipdusa.com) så kan du dra gearvelgeren raskt frem og tilbake mange ganger, fra ene ytterpunkt til det andre (altså dra gjennom alle gearene og tilbake fort mange ganger, mens du har foten på bremsen). Dette kan bedre kontakten på "polene" på bryteren, men er vel å annse som midlertidig fiks (selv om det har funket for meg ett års tid hehe). Bør i såtilfelle gjøres før du begynner kjøringen....

3. Man kan også føle litt på når den kommer til å gå i "limp-mode". at den blir litt hakkete på gearet, at den liksom ikke er helt i giret sitt hvis du skjønner hva jeg mener. Da kan du trykke inn knappen på gearvelgeren, og trekke den ørlitegranne nærmere deg (litt over mot neste gir, uten å velge neste gir hvis du skjønner hva jeg mener), også holde den der med hånda noen minutter.for deretter slippe den tilbake der den skulle stått når du tar sjansen på dette.

4. Hvis den først har gått i "limp-mode", dvs nødmodus, så kan du kjøre ett lite stykke på dette, til den er varm. da stopper du på ett passende sted og skrur av tenningen.deretter skrur du tenningen av og på 5-6 ganger. Det du gjør da er å slette feilkoden som gjør at den er i "limp-mode", og den begynner "føle" på nytt igjen. nå vil du trolig kunne kjøre videre uten at den går i "limp-mode" elelr du får feilkoder. Hvis du har alarmdiode på bilen så kan du se at du sletter koden med at denne dioden begynner blinke raskt mange ganger, eller du ser at den blinkende pilen på dashbordet forsvinner.

Litt irriterende greie dette her, så anbefaler å bytte PNP-bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider