Gå til innhold

koker etter termostatbytte

Ranger emnet


chnbmw320

Anbefalte innlegg

bleed.jpg

do this:

Loosen the screws holding the expansion tank so you can raise it as high as the attached hoses will allow. Loosen the clamp on the left hose as shown in the picture. They go into the firewall between the exspansion tank and the block. Pull the hose back just far enough to expose the bleed hole. Slowly pour coolant into the exspansion tank until it flows out the bleeder on the hose. Push the hose back over the bleed hole, re-tighten the clamp and re-affix the coolant tank. Tighten cap and give it a shot. (courtesy of Yippers)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner så må termostaten stå riktig vei slik at eventuelt luft i systemet presses ut uten å "sammle" seg forran termostaten, termostaten vil da enten ikke åpne seg i det heletatt, eller åpne seg mye senere på grunn av at luften ikke har samme tetthet som vannet, og derfor ikke den samme effekten på voksen i termostaten.

 

Den eneste gode måten å vite hvem vinkel luftbløderen på termostaten skal stå, er ved å merke seg posisjonen på den gammle du fjernet. Termostaten (delenummeret) er gjerne det samme på flere motorer, også forskjellige revisjoner og motorytper kan ha forskjellige blødevinkler, så det er ofte ikke bare bare å stole blindt på pakken, eventuelt en generell oppfattelse av hva som er riktig vinkel.

 

Det vil være naturlig å misstenke termostaten (da problemet oppsto nå), på en annen side vil man jo ved byttet miste en del væske (som naturlig skaper et en stor luftlomme som må presses ut av vann) og derfor er det jo ikke urimelig at et termostatbytte, også er en typisk kilde til luft i kjøleanlegget).

 

Det kan også bero på et sirkulasjonsproblem, dette kan skyldes alt fra dårlig pumpe (som nevnt), tett radiator etc. Kjenn på slangene når bilen bør holde en god driftstemperatur, er begge slangene (ut og inn) av radiatoren varme?, "inn" slangen (som kommer fra termostatens plassering) bør være veldig varm, og utslangen (etter radiatoren) bør være kaldere (i allefall ikke iskald eller tilnærmet iskald).

 

Dersom innslangen er veldig varm, tyder dette på at termostaten er åpen, er den kald eller svakt lunken så er nok termostaten lukket.

 

Den samme testen kan du utføre på ut/innslangen til varmeregisteret, men merk at disse slangene vil være en del varmere, så vær forsiktig. Dersom den ene er MYE varmere en den andre, kan det tyde på nedsatt sirkulasjon (eksempelvis luft i varmeregisteret), da varmeregisteret i all hovedsak er en miniatyr-radiator så vil det være naturlig at utslangen er noe kaldere.

 

I verstefall kan det jo være at toppakningen har takket for seg, kontrollèr fargen på kjølevæska, er den sort eller inneholder sporer av olje?

 

Om du er 100% sikker på at det er luft i systemet som er problemet, forsøk å klemme på slangene, tøm kjølesløyfen i sin helhet og forsøk å helle på nytt igjen. Noen opplever et bedre resultat dersom dette gjøres i en relativt bratt oppoverbakke med fronten opp.

 

Det kan også mot all formodning skje at termostaten er defekt, så skulle du ikke klare å finne noen løsning, prøv en ny termostat, og dobbelt og trippelsjekk vinkelen på luftbløderen. Kontrollèr i forhold til motorkoden på bilen, og ikke "hva andre med A4 gjør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har samme problemet på min Audi A4 1.8tq 1997 mod.

Skiftet nettopp registerreim, vannpumpe, samt alt av reimer til bilen. Alt virket i topp stand, helt til temperaturen steig. Skiftet termostat samtidig som jeg skiftet vannmpumpe.

 

Det jeg frykter er at termostaten enten er defekt, satt i feil vei, eller rett og slett at jeg har fått defekt vannpumpe. Er det noen som vet hvilken vei termostaten skal stå, evt kan illustrere et bilde, slik at jeg vet om den står rett vei. Og hva er lettest av å demontere fronten for å få ut vannmpumpa ergo komme til under bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår