Gå til innhold

Dårlig kvalitet på bilstereo

Ranger emnet

Tissefant

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte meg en Audi A3 her om dagen, og det fulgte med et anlegg som hørtes ut til å være bra. Jeg er heeelt grønn på dette området, og derfor spør dere om råd:D

Om dere trenger info om anlegget kan det skaffes!

Problemet er: Ved høyt volum er det dårlig kvalitet på lyden, SÆRLIG bassen! Noe annet jeg har lagt merke til er at ved høyspilling blinker lysene. Har hørt at en kondensator kan fikse dette problemet?

Noe mer jeg burde tenke på?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.hva slags anlegg har du,og hvor tykke strøm kabler er det.bytt heller + fra dynamo til batteri og - fra batteri til chassis og - fro motor til chassis.i mværste fall kjøper du et nytt bra batteri.ikke kondis.mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har... Tja:P Var i bilen idag å sjekka. Dette er hva jeg fant ut:

Spiller: Panasonic CQ-RX400N

Også har jeg 2 elementer i bagasjelokket: Kenwood KFC-7189ie

Også forsterker: Boss RIP-896

Ehm.. Er mulig å se noe kabler på dette bilde:

http://img842.imageshack.us/i/dsc00287vr.jpg/

Er litt grønn når det kommer til koblinger, men skal se på det du sa når det blir lyst:) På mandag tenker jeg^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den forsterkeren vil jeg tro problemet er totalt elendig "jording" en eller annen plass i bilen(dårlig rengjort eller løs), nesten gåen dynamo eller ødelagt batteri. Denne forsterkeren trekker såpass lite strøm at det originale el anlegget ikke skal ha noe problem med å forsyne den tilstrekkelig.

Har du eller kan du få lånt et multimeter og evt noen som kan bruke det? I tilfelle kan du mest sannsynlig finne ut av problemområdet med det.

Mål spenningen på disse plassene og legg inn resultatene her:

- Mål spenning på batteriet, med bilen avslått minst en time og uten noe strømtrekk.

- Mål spenning på batteriet, med bilen avslått minst en time og med strømtrekk(sett på tenningen, varmeapparat og anlegg, men IKKE start bilen)

- Mål spenning på batteriet med motoren igang, først ved tomgang og så ved ca 2000 rpm.

- Mål spenningen på inngangene til forsterkeren, både med forsterker av og når du spiller musikk høyt.

Med de målene kan en finne feilen ganske greit som regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har enda ikke fått målt spenninga da jeg ikke har/kjenner noen som har multimeter.

Skal nå koble om elementene jeg nevnte over direkte til spillere, da jeg fant ut at de var koblet til forsterkeren. De vil da KUN spille diskant, etter hva jeg har hørt. Skal deretter koble til 2x(12 tror jeg) basselementer til forsterkeren. Håper da å få bedre kvalitet.

Det jeg nå lurer på er om jeg skal skifte batteri. Og kanskje dynamo?

Jeg er en person som ønsker det beste, og ville valgt et batteri til 6000 som veier 50 kg. Men da jeg fant ut at det var altfor tungt og unødvendig lurer jeg på hva jeg burde velge...

1: Hvordan finner jeg ut om jeg faktisk TRENGER å bytte batteri?

2: Hvilket batteri burde jeg gå for? Skal sitte under panseret, men også drive anlegget.

3: Er det også lurt å bytte dynamo i samme slengen?

4: Har funnet ut at kondensator bare er til pynt, og egentlig bare enda en sinker i systemet i følge: http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html

Så nå på en annen post at kondensator diskusjoner har vært oppe før. Vil ikke ha noen diskusjon om det, dersom dere ikke kommer med UTROLIG GODE begrunnelser FOR.

Info om nåværende batteri og dynamo vil bli informert om senere idag. Men er nok noe standard til en audi a3...:)

Er også interesert i en NORSK nettside som selger gode kvalitetskabler:)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Kjøp ett multimeter på biltema til under hundrelappen, mål som jeg beskrev, så kan jeg/vi mest sannsynlig gi deg svar på dette. Evt går du til ett verksted og ber de teste dynamo og batteri for deg.

2: Dette avhenger av hvilke forsterkere osv du skal bruke, så mer info trengs før noe skikkelig svar kan bli gitt på dette.

3: Se svar 1 og 2

4: Jepp

Installbay og Hop Audio f.eks har gode kabler, nevner disse fordi jeg har god erfaring med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider