Gå til innhold

Kupevifta virker ikke

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Har en VW golf 2 diesel 1991 der kupevifta har sluttet å virke. Problemet har oppstått gradvis. I begynnelsen gikk vifta av og på mens jeg kjørte, men virket i kortere og kortere intervall etter hvert. I tillegg varierte effekten av vifta noe, selv om bryteren alltid stod på max. Etter en stund virket vifta kun til motoren ble varm, men nå virker den ikke i det hele tatt.

 

Varm/kald luft virker som det skal, det er kun vifta som ikke virker. Kjølevæskenivået er konstant og alt virker som det skal ellers (utenom en hylelyd som kommer fra sikringsboksen på kalde dager. Hylelyden kommer og går etter kaldstart, men forsvinner ofte når jeg kommer opp i over 60 km/t, og forsvinner alltid når motoren er gått varm).

 

Har vært hos VW forhandler og spurt om råd. Fikk til svar at det kunne være tenningslåsen, strømtilførsel eller bryteren (++) som er årsaken til viftesvikten.

 

Jeg mener at det er tvilsomt at det er tenningslåsen som er problemet siden jeg aldri har hatt problemer med vindusviskerne.

 

Hva mener dere at problemet kan være? Kan jeg finne ut av problemet selv? Jeg har skrudd en del på motor, men har aldri vært borte i varmeapparat tidligere. Trenger noen tips til hvordan jeg kan feilsøke. VW forklarte at jeg kunne komme til viftemotoren fra passasjersiden ved å skru ned noen deksel. Er såpass avhengig av bilen at jeg syter med å levere den på verksted.

 

Takker for svar!

Endret av bjer84
Feil overskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er vifta di som ikke orker mer. Denne er nokså lett å komme til bak hanskerommet.

Om motstandene er defekte så skal vifta fungere like bra på maks, noe din ikke gjør.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket innom kammeret, vil påstå at svarene fra "villdyret" og "finnsjødalen" umulig kunne hjelpe deg noe på vei (usaklig vaseprat). Noen svarer de mener, andre tror, ingen vet konkret.

 

Bilforumet er vel og bra, koster heller ingen ting å anvende. Det er mange her inne som sitter på mye kunnskaper, men gjerne ikke alle som er innom daglig. På den annen side så kom du heller ikke med flere spørsmål etter at jeg svarte ;)

 

Deg med et multimeter og kommunikasjon via mobil/PC så kunne jeg ha ledet deg direkte mot feilkilden, dette da jeg vet nøyaktig hvordan dette er oppbygd på de fleste VAG. Ut ifra ditt første innlegg kunne jeg umiddelbart konkludere med at det ikke var formotstandene eller termosikringen som var synderen siden viften ikke fungerte skikkelig på fullt. Bryteren kunne ha vært defekt, noe som kan sjekkes på få minutter med et multimeter.

 

Det definitivt beste forumet for tekniske VAG-spørsmål er VACN. Medlemskap her koster 400/året, noe du kan tjene inn igjen på diverse rabattavtaler. Bilforumet er igjen meget bra da jeg her har tilgode å se dette (VW/Audi-delen) bli forsuret av kverulanter og bedrevitere som snakker med store ord uten å ha helt kontrollen på hva de snakker om.

 

Derfor: Ikke nøl med å poste spørrende innlegg her senere. Du vil få svar, noen bra, kanskje andre ikke fullt så bra. Uansett vil du få hjelp, vi er jo her for å hjelpe hverandre :)

 

I tillegg er det en søkefunksjon her som du kan sjekke ut. Tok et lite søk på "vifte" kun i Golf2-forumet og fant flere tråder i din sjanger.

 

http://www.bilforumet.no/golf-2/257955-golf-2-kupevifte-temperatursikring.html

http://www.bilforumet.no/golf-2/221642-coupe-vifte.html

http://www.bilforumet.no/golf-2/186112-kupevifte-gar-85mod.html

http://www.bilforumet.no/golf-2/155746-problemer-varmeappertat-pa-glof-1986-mod.html

http://www.bilforumet.no/golf-2/100129-kupe-vifte-virker.html

http://www.bilforumet.no/golf-2/97971-varmeapparat-problemer-nok-gang.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har nok rett i at alle svarene ikke var like saklige! Men all publisitet er bra, siden tråden da holder seg høyt på lista.

 

Jeg vil takke deg for svar, og du hadde helt rett - vifta var sliten! Når jeg postet på kammeret.no, regnet jeg ikke med å få ekspertsvar, men ofte hjelper noen få tips! Strengt tatt så hadde jeg tatt ut vifta og bestilt en ny før jeg fikk svar her inne på forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det itte noe liv på 1. og andre trinn,kun på full guffe. Hyler litt når det er kaldt gjør a,og. Så her må det vel byttes både vifte og formotstand, om itte bryter i tillegg. Men itte gæli,har høllt i 20 år :-) Detta gjelder vel å merke arbeidsbilen, en '91 golf 1,8 gl.

Endret av Skodalife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det itte noe liv på 1. og andre trinn,kun på full guffe. Hyler litt når det er kaldt gjør a,og. Så her må det vel byttes både vifte og formotstand, om itte bryter i tillegg. Men itte gæli,har høllt i 20 år :-) Detta gjelder vel å merke arbeidsbilen, en '91 golf 1,8 gl.

 

Kople av kontakten bak på bryteren til vifta.

Mål så mellom gul og gul/svart ledning (til vifta) og du skal få ca 0,5-1 ohm.

Mål så mellom gul og hvit og du skal få ca 1-2 ohm.

Får du dette så er formotstand + temperatursikring ok og bryteren er defekt. Måler du brudd begge ganger så er mest sannsynlig temperatursikringen eller begge motstandene defekt, mest sannsynlig førstnevnte.

Om temperatursikringen er defekt så kan du lodde en ledning parallelt over denne og vifta fungerer igjen ;) Denne er lokalisert på/ved formotstanden.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kople av kontakten bak på bryteren til vifta.

Mål så mellom gul og gul/svart ledning (til vifta) og du skal få ca 0,5-1 ohm.

Mål så mellom gul og hvit og du skal få ca 1-2 ohm.

Får du dette så er formotstand + temperatursikring ok og bryteren er defekt. Måler du brudd begge ganger så er mest sannsynlig temperatursikringen eller begge motstandene defekt, mest sannsynlig førstnevnte.

Om temperatursikringen er defekt så kan du lodde en ledning parallelt over denne og vifta fungerer igjen ;) Denne er lokalisert på/ved formotstanden.

 

Takker så mye for svar, nå er det bare å finna att den fordømte kassa med arbeidslyst.. den forsvant sikkert sammen med julepynten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg hadde montert den nye vifta fungerte alt som det skulle. Helt til et par dager senere... Den varme lufta gikk over til å bli lunket/kald. Neste tur var den kun kald.

 

Så skulle jeg teste bremsene (har problemer med luft i systemet), motoren døde, og så prøvde jeg å starte bilen med startmotoren..I FART!! (ja, jeg vet...). Det ble et veldig styr med røyk, ulyder og kortslutning i hele bilen. Jeg greide å renne bilen igang igjen, og kjørte hjem.

 

Ladelyset i dashbordet er gåent, så jeg har montert en lyspære i motorrommet som ladelys. Det viste seg at dynamoreima hadde røket, men jeg merket ikke det siden ladelyset er i motorrommet. Det endte med at motorvæska kokte (siden vannpumpa ikke gikk), men ellers virket ting greit.

 

Varmen i kupeen virker fortsatt ikke. Kan det være termostaten som er røket, eller kan det være bypassventilen som det er snakk om i andre tråder (dersom den er montert)?

Endret av bjer84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyere golf har skjelden denne bypassventilen, da de fikk lagt et bedre register på slutten som ikke sprakk så lett. om du ikke får varmluft, så ville jeg sjekka om dørene i varme apparat systemet fungerer som de skal og ikke "lekker" luft, noe de kan gjøre etter 20 år med bruk

 

 

 

 

jeg er en av de som har skrudd mye golf, kan ha noen svar, men langt i fra noen "know it all" og frekventerer dette forumet svært lite kontra VACN forumet jeg bruker fler timer på hver dag :)

 

jeg kan være innom her noen dager i strekk, for så opphold på flere uker/måneder :)

 

men svarer på det jeg veit. så er bare og spørre i vei

 

Quattro73 har vel mer inngående kunnskap om det mekaniske/elektriske enn meg uansett :) og han er her vesentlig mer enn meg :9

Endret av Quattro73
Slettet navn

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Housey sier, sjekk spjeldet inni kanalen, altså det som styrer varm/kald luft. Dette er styrt av en wire, tror det er den lengst til venstre (nede) bak på styremekanismen til varmeapparatet. Sjekk at wiren er på plass i begge ender og at du hører spjeldet beveger seg ved betjening.

 

om termostaten ryker så vil den i omtrent alle tilfeller åpne for tidlig. Dette kan medføre dårligere effekt på varmeapparatet grunnet lavere temp på kjølevannet, men det skal fortsatt komme varmluft i det.

Motoren din har kokt skriver du. Det kan også være luft i systemet som skaper problemer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

 

Det viser seg at det kommer eksos i vannet, så toppen/pakningen er sprukket. Satser på å få tak i ny snarest, men er avhengig av bilen, så jeg må bare passe på å etterfylle vann foreløpig.

 

Alle wire og spjeld fungerer som de skal. Feilen var (merkelig nok) at det var for lite vann i kjølesystemet. Jeg sjekket dagen før varmen sluttet å fungere at nivået var fint. Det er mulig at toppen sprakk allerede da.. Ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår