br00m Skrevet Januar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 (endret) God dag godtfolk! Idag var jeg en tur på alna senter med en kompis for å levere noe elektrisk avfall, kjører inn den vanlige veien mot senteret (se bilde), slipper ut en kar som er halvveis ute fra utkjørselen til p-plassen. han bak bil nr 1 tvinger seg ut bak han så jeg tuter og gir han bil nr 2 fingeren. Dette ender da med at han følger etter meg sperrer meg inne og trur meg med juling for jeg er så "tøff i trynet". Jeg sier da ganske rolig til han at jeg har ikke vikeplikt for folk som kommer fra parkeringsplass. da sier han at hele området er en p-plass, noe jeg motstrider, da det er en navnløs vei som går mellom p-områdene etter hva jeg erfarer. Hvem har rett? skal sies at p-plassen han kommer fra går i ett med veien. bilde Endret Januar 6, 2011 av br00m Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet Januar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 Du stopper altså opp for en bil, men i stede for å slippe ut begge, velger du å starte igjen etter at første bilen har komt seg ut slik at alle må vente enda lengre. Sier ikke at du gjør feil, men hvis man løfter blikket litt forstår du kanskje hvorfor sjåføren i bil nr. 2 reagerte som han gjor. Gjerne litt drøyt å følge etter, men hvem som viser finger'n til folk i dag da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waxman Skrevet Januar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 Du har vikeplikt så lenge parkeringsplassen er åpen for alminnelig ferdsel. Definisjon av veg i trafikkreglene § 1, bokstav a: “Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel". Er det et sted med vanlige vikepliktsregler, og parkeringsplassen kommer ut fra din høyre side, har du vikeplikt. Siter Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Januar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 Det kan nok være et tvilstilfelle om dette er vegkryss eller utkjørsel. §7. Vikeplikt 4.Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br00m Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 (endret) Du stopper altså opp for en bil, men i stede for å slippe ut begge, velger du å starte igjen etter at første bilen har komt seg ut slik at alle må vente enda lengre. Sier ikke at du gjør feil, men hvis man løfter blikket litt forstår du kanskje hvorfor sjåføren i bil nr. 2 reagerte som han gjor. Gjerne litt drøyt å følge etter, men hvem som viser finger'n til folk i dag da? stoppet opp for bil 1 fordi han allerede var halvveis ute i veien, jeg gidder da ikke å kjøre inn i han. det som gjorde at jeg ble irritert var at han i bil 2 kaster seg regelrett ut i veien mens jeg har begynt å å aksellere. så da ble det et ganske impulsivt tut og opp med fingern. til bwana: jeg mener nå at det er den paragrafen som er gjeldene her, har da aldri opplevd noe annet der før enn at de som kommer fra p-plassen til høyre viker. Endret Januar 6, 2011 av br00m Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waxman Skrevet Januar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 bwana har nok rett. Jeg tenkte vikeplikt for veg fra høyre, og en parkeringsplass er definert som en veg. Men altså har man ikke vikeplikt for bilen som kommer ut fra en parkeringsplass. Siter Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br00m Skrevet Januar 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 jeg ser hvordan du har tenkt waxman, det ser nesten ut som to motsigende paragrafer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg