Gå til innhold

Motorstopp. Defekt bensinpumpe?

Ranger emnet


finnipinni

Anbefalte innlegg

100 - KU motor. Symptomer som kondens i drivstoffet - og det er jo værforhold til det, men etter noen dager med høyere ukvemsordfrekvens enn vanlig, er den teorien forlatt. (og forhatt)

Jeg heller nå til bensinpumpa, selv om fenomenet kom plutselig i ei rundkjøring.....

Kom meg etterhvert hjem i garasjen med egen maskin og mange pauser.

Mitt spørsmål er : skal det sprute bensin hvis tilførselsslangen åpnes ved ekspansjonstanken i motorrommet ? Når motor står og tenninga er på ?

Altså skal bensinen flomme med bare tenninga på ?

For det gjør det ikke, men det er alltid trykk der når det åpnes, men bare en liten pst.

Det fosser jo bensin der mens nøkkelen holdes i startposisjon.

 

Pumpa gir også en kort brummelyd fra seg når jeg skrur av tenninga.

 

Første innlegget mitt - håper og takker for svar.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mitt spørsmål er : skal det sprute bensin hvis tilførselsslangen åpnes ved ekspansjonstanken i motorrommet ? Når motor står og tenninga er på ?

 

Systemet har et holdetrykk slik at bensin vil sprute ut om du åpner her, selv etter at motor er stoppet. Dette trykket vil avta ganske fort.

 

Altså skal bensinen flomme med bare tenninga på ?

For det gjør det ikke, men det er alltid trykk der når det åpnes, men bare en liten pst.

Det fosser jo bensin der mens nøkkelen holdes i startposisjon.

 

Nei, når kun tenningen er på så vil ikke bensinpumpa gå. Bensinpumpereléet vil ligge inne ca ett sekund etter at tenning slås på, men legger ikke inn igjen før hallgiveren gir ut pulser.

 

Det du opplever er helt normalt :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo et avklarende svar og takker så mye for lærdommen.

Jeg tok av dekslet over tanken der en kan montere ut pumpestasen.

Der var det FULLT av solsikkefrø :)- så jeg støvsugde vekk en liten mus sitt matforråd - tok av pluggen til pumpestrømmen og dusja forsiktig med litt 565.

Nå går den ! Kanskje den ikke satt ordentlig nedpå ?

Jeg har kjørt noen km - med egg under foten - og fikk ingen stopp.

For sikkerhets skyld kjøpte jeg ei pumpe hos Biltema og har den, lommelykt og verktøy i bilen.

Pumpa er ikke helt bildelik med et bilde av pumpa hos Meca, men jeg har jo ikke sett den som er i bilen enda. Biltema si pumpe er for 4A,C4 - bilen er vel 44 ?

Er en litt spess bil dette tror jeg, en 88-CD med 3girs automat.

Tror du den passer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Bilen har fungert fint siden i januar, men nå (12.09.11) er det samme problemet igjen.

Det aller første jeg merka var at det ikke hjalp noe å trå på gassen, men den gikk på tomgang en liten stund.

Så var det ikke mulig å få start. Den byr til litt i noen sekunder innimellom.

Kom meg hjem denne gangen også, og nå starter den fra kald og går et minutt eller to, så bråstopper den.

Jeg mistenker jo bensinpumpa, men syns det er mystisk at det er bensintrykk når jeg åpner ut fra filteret.

Har sjekka at ei stroboskoplampe blunker når den ikke starter.

Noen som har andre forslag ?

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Har ikke noe å måle bensintrykket med, men det er trykk der hver gang jeg åpner ut fra filteret. Det kommer også masse bensin i en plastkanne når jeg kjører den på starteren.

Hører aldri mye til denne pumpa - ligger jo i tanken, og den må jo ha tenningspulser for å gå.

Jeg lurer jo litt også på selve filteret, selv om det jo er etter filteret jeg har gjort det over.

Og om det er noe vits i å ta opp pumpa. Har aldri gjort det før, og kvier litt for det ukjente......

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virker jo som det kan være noe med bensintilførselen,

men siden det har vært litt fuktig vær i det siste kan man kanskje ikke helt utelukke tenningsproblemer heller.

 

Ta en spruteflaske med vann og spray på fordelerlokk og coil når motoren går.

Om det er noen sprekker eller noe så vil motoren stoppe tvert.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med tenningslampen når motor ikke vil starte?

Hva skal du med fjernstarter? Tenningslampen kopler du til + og jord, klemmen skal på pluggledning til sylinder 1 og så er det bare til å holde lampen mot svinghjulet. Når du skal sjekke om det er gnist mens motoren ikke går så er jeg med, var gjerne det du mente? Da må du helst sitte inni bilen ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps. Leser nå at du hadde sjekket med tenningslampe når motoren ikke vil starte...

Kan det være slik at bensintrykket ditt er noe for lavt slik at motoren slutter å gå når motor ikke får mer bensin via varmkjøringsregulatoren?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente, var at hvis jeg skal se om tenningen har korrekt timing må jeg se tenningsmerket - da må jeg har en fjernstarter.

(Det kunne jo være så lurt at tenningstidspunktet endret seg)

Men jeg heller jo til drivstoffproblem da.

Skal få tak i nytt filter idag - og hvis ikke det hjelper må jeg vel opp med pumpa.......

Og jo, skulle jo hatt noe å måle bensintrykket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at motorstoppen kommer som følge av at tenningstidspunktet har endret seg. Motoren starter jo igjen når kald.

Skift filter og se, men tviler på det gir noen endring. Husk motoren trenger mer bensin når kald enn varm. Feilen din ligger nok i sprutet, K-Jetronic på din KU-motor.

 

k%20-%20jetronic.JPG

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for hjelp !

Filterskifte endret ikke noe. Jeg vet ikke om tett retur kan gjøre det, så jeg testet om returen var åpen, og det var den. Jeg kobla på en gummislange og blåste så jeg hørte det bobla bak i tanken.

Den startet rett etter det og gikk fint på tomgang, men orket ikke noe ved gasspådrag. Hørtes ut som den ikke fikk nok suppe.

Jeg lot returen renne ned i en plastkanne også, og bensinen var iallfall ren.

Så tok jeg opp tanken og kikka neddi - og ble redd ! Pumpa ligger jo dypt neddi masse bensin !

Kan ikke være lett å bytte denne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa ligger jo dypt neddi masse bensin !

Kan ikke være lett å bytte denne ?

 

Er ikke så vanskelig, men en fordel om det er lite bensin på tanken.

Det verste er full tank og 25 minusgrader!

 

Uansett så lukter det gjerne bensin både i garasjen, bilen, og av hendene i noen dager etterpå.

 

 

En liten tvist til mot klokka så er pumpa løs og kan tas opp.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår