Gå til innhold

Motorstopp. Defekt bensinpumpe?

Ranger emnet


finnipinni

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å kappe slanger er fy-fy. Kople deg inn på slangen som går ut ifra filteret (med en T-kopling), der skal du ha ca 6 bar. Er dette ok så sjekk trykkavlastningsventilen som sitter i øvre del av bensinmengdefordeleren og funksjonen av varmkjøringsregulatoren. Et godt tips, kjøp deg en Haynes-bok ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det jeg stort sett har drivi med her i livet, er fyfy.....

Men jeg kviet meg jo, og skal ta med meg rådet :)

Du mener altså at de finnes utstyr for dette ? Å få kjøpt ?

 

Kan den trykkavlastningsventilen justeres da, til 6bar ?

 

Må tilstå at jeg er "elektronikker" av yrke, men bilmekk er vinkelsliper og slegge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KE3-Jet hadde passet bedre for deg om du er elektroniker ;) Er selv i samme yrke, bare med litt større strømmer/spenninger ;) Du har ikke vurdert datasprut?

I stedet for å kjøpe dyrt måleutstyr så kjør til et Bosch-verksted og få de til å måle.

Trykkavlastningsventilen justeres vha forskjellig tykkelse på underlagsskiven. Søkte litt på nettet etter bilder og kom over filmer på youtube der de demonstrerer justering av varmkjøringsregulatoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan prøve er å forsiktig justere på unbrakoskruen som sitter på spjeldarmen i mengdefordeleren.

Juster maks 1/4 omdr da dette gir stort utslag! Ikke juster mens motoren går og ikke start motoren uten at unbrakonøkkelen er tatt ut! Denne skruen kommer du til ved å fjerne proppen som sitter i dekselet over.

 

Se bilde inder.

K-jetCO-skrue.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett at det er en unbraco-justering i toppen av mengdefordeleren - og antatt at dette er Co justeringen.

Har det vært feil ?

Så har jeg jo sett at det er en gul "propp" i gummibelgen. Har aldri tenkt at dette er en justering.

Setter veldig pris på denne hjelpa !

 

Er du sikker på at det er det samme for K-Jet ?

Ingen lamdasonde og elektronikk her vet du.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint å få hjelp da !

Men bildet er ikke helt likt med min. Var ute å tok noen bilder, men kjenner ikke rutinene for opplasting.

Min K-jet har en gul propp i belgen som det ikke er noen justering under. Den er vel en "blindplugg".

Rett nedenfor denne, litt "syd" i den gule ringen, i overkant av selve distributøren er det et hull.

Jeg har trodd at det er der en justerer Co, og har justert den flere ganger med en lang unbraco og en gammel type CO-måler.

Har dratt den litt under null og skrudd opp igjen med en annen skrue, en kjervskrue av messing på siden der.

 

Jeg forsøkte å gi den fetere blanding. En kvart av gangen men endte opp med en hel runde, og den starter nok kanskje lettere da, men hoster likevel når man gir gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips på den linken der.

Nå har jeg vært på TESS å fått tak i 2 "banjo"-koblinger og laget en "T"-kobling.

Den startet jo ikke til å begynne med, og manometeret viste mellom 2 og 4 Bar.

Så, fordi jeg jo er elektronikker :) , tok jeg en slager å banka et par ganger på det lokket inne i bagasjerommet som er over tank-koblingene.

Da startet den med en gang og manometeret sto steady på 5 Bar lenge. Jeg stoppet den da den ble varm og vil forsøke igjen om en stund.

Glemte å si at jeg helte på en STP-dyserens aller først.

 

Tipper det var "Wesenlund-sparket" som gjorde utslaget ?

Tror neppe dyserensen hadde nådd K-jetten på det tidspunktet at trykket kom ?

Kan det påvirke ett eller annet ?

Så langt neddi en full tank at det påvirker selve pumpa ?

Blir mye spekulasjoner dette.......

 

Skriver mer når jeg vet mer om den starter igjen.

Men det spøker vel for en pumpejobb ?

1700 på Norsk bildelsenter - 500 på Biltema ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. I stedet for å slå på bensinpumpetilkoplingen så ta av lokket og sjekk om det er dårlig kontakt her ett eller annet sted. For meg høres det ut som dårlig kontakt, billigere å fikse enn å bytte pumpe ;)

5 bar høres mer ut som et normalt trykk, er ~6 bar på KE3-Jet. 2 til 4 bar er i minste laget da dysene trenger rundt 3,5 bar for i det hele tatt å åpne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på dårlig kontakt ett eller annet sted jeg også - eller kan det være at pumpa har børstemotor ? Det hender jo at en kan få liv i en starter eller en dynamo som har fått korte børster når den får et lite knakk. Da varer det jo ikke såååå lenge .....

Nå går den fint hver gang jeg starter og den holder trykket når jeg ruser motoren. (da hakka den igår)

Tar nå sjansen på å vise den verden utenfor garasjen, og håper jeg kommer hjem igjen.....

 

Har forresten åpna releet og det "så" jo fint ut. Hva med å overkoble dette ?

Vil pumpa gå uten hallpulser da ?

 

Finner ikke Audi 100 hos Biltema lenger, menn de har en pumpe 52112 til andre VW/Audi modeller.

Vet noen om den passer ?

 

Og - trykket sviker litt etter at motoren er stoppet, men ikke lenger ned enn til 2 Bar. OK ?

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pumpa vil gå konstant om du overkopler bensinpumpereléet.

Vet ikke hva holdetrykket skal være på K-Jet, men 2 bar hørtes lite ut. Kan være lekkasje ett eller annet sted (på trykksiden) siden det synker så mye, evt utett enveisventil på pumpa.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdifull lærdom dette, og jeg takker så mye !

En ting jeg lurer på....

Bensinpumpa skal vel gå når en holder nøkkelen i startposisjon ? Det gjorde den jo ikke da den ikke startet.

Er noe sliten Bendix og det hender starteren jukser, men trykkmåleren jeg kobla inn steg ikke fra holdtrykket før hallpulsene kom.

 

Det er ikke sånn at det skal komme noe strøm fra 15-punktet på starteren på denne bilen ?

(ikke sikkert det heter punkt 15 på denne bilen - har nok gammel viten der, men håper du vet hva jeg tenker på.

 

Bilen har aldri starta sånn pang med en gang - må alltid kjøre noen runder. Er lettere å starte når det ikke er så lenge siden den har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår