Gå til innhold

Motorstopp. Defekt bensinpumpe?

Ranger emnet


finnipinni

Anbefalte innlegg

Verdifull lærdom dette, og jeg takker så mye !

En ting jeg lurer på....

Bensinpumpa skal vel gå når en holder nøkkelen i startposisjon ? Det gjorde den jo ikke da den ikke startet.

Er noe sliten Bendix og det hender starteren jukser, men trykkmåleren jeg kobla inn steg ikke fra holdtrykket før hallpulsene kom.

 

Det er ikke sånn at det skal komme noe strøm fra 15-punktet på starteren på denne bilen ?

(ikke sikkert det heter punkt 15 på denne bilen - har nok gammel viten der, men håper du vet hva jeg tenker på.

 

Bilen har aldri starta sånn pang med en gang - må alltid kjøre noen runder. Er lettere å starte når det ikke er så lenge siden den har gått.

 

Har forresten kjørt endel småturer idag, og dett funker.

Mulig at den går litt dårligere, ikke så mye tork som før. Er 3-girs automat dette (gått 80000 etter overhaling)

Den girer litt tidligere enn før. Pleier å dra seg til over 80 før den legger inn 2., men nå hender det at den girer på 70.

Ser ikke noe røk heller, men det har det aldri gjort heller.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bensinpumpen skal starte så snart det kommer pulser fra hallgiveren (motor går rundt). I tillegg skal den gå ca ett sekund idet tenningen settes på, derav har du trykk nok til å få start på motoren.

 

Det med 15-punktet var jeg ikke med på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15- punktet på starteren koblet ut formotstanden til coilen slik at den skulle få mer strøm i startposisjon. (gamle biler)

Bare lurte på om det var noe slikt på denne starteren.

Jeg tenkte på dette fordi bensinpumpa så ikke ut til å gå det sekundet når jeg satt på tenninga den gangen problemet var der og jeg hadde kobla på manometeret.

Det er vel releet som står for det sekundet - før hallpulsene kommer da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med. Men nei, det er ingen formotstand på din da du har elektronisk tenning. Siden bensinpumpa ikke går det ene sekundet når problemet er tilstede, høres det ut som feil på reléet eller dårlig kontakt bakover eller på pumpa. Du skal uansett høre reléet klikke?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at kanskje pumpa fikk strøm istedenfor formotstanden, men slik er det altså ikke.

Jeg fant et gammelt bensinpumperele blant noen medsendte deler.

Det står 443907385 på det, men 443907385F på det som satt der nå. Altså en F ekstra.

Prøvde å google på det men det kommer opp så mye info at det blir umulig å finne ut hva den F-en står for.

Så det var mange versjoner - iallfall fra A til H.

Vet du (noen) om F-versjonen kan erstatte en versjon uten bokstav ?

 

Jeg åpnet det releet og fant og loddet flere tørrloddinger på printen der - og den fungerer fint. (er mer på hjemmebane der...)

Da har jeg to :)

Men jeg er fremdeles ikke istand til å høre om det slår inn eller om pumpa går bakidær det sekundet i påslag av tenninga.

Jeg målte på 87 på reelet og det kommer ikke strøm der før hallpulsene kommer - heller ikke etter at jeg løsnet på systemtrykket.

Kanskje ikke denne funksjonen er på K-jet ? KE er sikkert mer elektronisk ?

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen !

Jo "det andre" har jo fungert - til nå da. Her er det ingen katter og andre u-humskheter :)

Driver å kjører tom tanken så jeg kan komme lettere til pumpa.

Vil undersøke denne før det blir minus 25.

Men den går jo upåklagelig og starter mye raskere enn før.

 

Kan hende jeg tar kontakt igjen når den tid kommer. Det var endel slanger og noe jeg ikke helt fikk med meg da jeg åpna tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei Quattro - og dere andre.

Nå er det på'n igjen.....

Jeg fortsetter tråden, selv om jeg nå er mer usikker på om det virkelig er drivstoffpumpa.

Bilen går helt normalt i dagesvis - så plutselig er det slutt §!

Kan være om morran - kan være 5 minutter etter den nettopp har gått.

 

Plutselig vil den ikke gå lengere enn ett sekund. Det kommer en "brommm" i startøyeblikket.

Jeg har forsøkt å ta ut releet og overkoble det. Da hører jeg tydelig pumpa.

Det er trykk nok de gangene jeg har hatt på trykkmåleren, man da har den jo vært igang.

 

Jeg er tom for ideer - helt tom, og drittlei.......

 

Jeg hører også et lite "klikk" i det jeg overkobler releet og drivstoffpumpa starter. Antar det kommer da drivstoffslangene spenner seg av at det kommer trykk. Det kommer også bensin når jeg løsner en av slangene på K-jetten som går til en dyse.

 

Jeg har på tenningslampa og ser at den blinker når jeg drar starteren. Jeg ser jo ikke om timinga er korrekt, og jeg syns noen ganger blinkinga kommer litt rykkevis. Ikke sånn dønn steddy altså.

 

Tror jeg lager en ny tråd om tenninga.......

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

Er nå tilbake på at det må være fødepumpa, som foreslått. Det har vært litt vanskelig for meg å innse fordi den har jo blitt iorden igjen.

Nå har jeg vært på Biltema og kjøpt en ny, men den er egentlig fra 1991modell og nyere. Det var samme pumpa til "alle" Audier der.

Jeg skal ta den ut imorgen, men vet du om den pumpa går ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig tatt ut bensinpumpa. (895 906 091 B)

Den sitter montert på en trekanta plastplate med tre gummifester som holdes på plass av tre plastbøyler (system mothaker).

 

Den biltemapumpa er like tykk, men er bare 10cm lang (org er 15cm) og den har ikke banjokobling - bare strut for slangeklemme.

Det skal vel la seg gjøre å tilpasse den, men.....

Så da blir det å vente til den kommer i posten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Nå tok jeg en råsjangs å monterte den inn igjen - og den starta på første !

Jeg oppdaget at pumpen får strøm gjennom en leding i tanken. Terminalene på motoren er loddet.

I den andre enden av ledninga sitter det en liten plugg som inneholder to 1/4" flatstikkere.

Og den var ganske løs i fisken....... Terminaler og plugger viste seg å være helt brune ved nærmere undersøkelse.

Jeg loddet istedenfor !

Til å begynne med ble den jo iorden når jeg banka med en hammer akkurat på utsida der.

 

Tenkte også på at det jo går noe Amp. der - inne i et rom med bensindamp - rett bakom øramine.....

Dårlig kontakt er ikke noe ønske situasjon akkurat der.

Må si jeg ikke forstår at slikt utstyr er brukt.

 

Sikker ?

Er jo et ukjent begrep etterhvert.

Tiden får vise - lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser på datoen at nå har den gått upåklagelig i over 2uker. Det kan jo tyde på den ble iorden. Om jeg ikke kommer tilbake i denne tråden innen rimelig tid er problemet løst.

Nå hører jeg også litt lyd fra pumpa. Kan ikke si at jeg har hørt det før.

Så ved liknende problemer - sjekk kontaken på innsiden av lokket som strøm og bensinslanger går gjennom.

 

Så må jeg få takke for opplæring og alle råd - det har vært verdifull !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tegn på dårlig kontakt og varmgang så er det meget mulig problemet er fikset.

 

Når det gjelder strøm og gnister i bensintanken så er dette ufarlig. Bensinmåleren lager endatil ørsmå gnister hele tiden ;) Cluet er at blandingen mellom bensindamp og luft er alt for fet til at den kan antennes ;) Bensin er kun antennelig med en konsentrasjon mellom 0,6 og 8 volumprosent ift luft (v/ 20 grader).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår